آموزش تعمیر لامپ ال ای دی ( در ۴ گام ساده )
تعمیر لامپ ال ای دی

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی ( در ۴ گام ساده )

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی ( تعمیر لامپ LED )

لامپ ال ای دی (لامپ LED) یک منبع روشنایی است که نور را با کمک دیودهای نوری تولید می کند. طول عمر بالا، روشنایی نور با کیفیت  و مصرف بهینه انرژی از مزایای استفاده از لامپ ال ای دی می باشد. اما اگر لامپ ال ای دی آسیب ببیند نحوه تعمیر لامپ LED چگونه خواهد بود؟ برای آموزش تعمیر لامپ ال ای دی در ادامه با این مطلب از مجله لامپ ال ای دی میتره همراه باشید.  

همچنین در انتهای این مطلب دانلود تعمیر لامپ ال ای دی pdf قرار دارد.

لازم به ذکر است که مطالب ذکر شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارد و تعمیر باید توسط متخصصین صورت گیرد.

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

مراحل گام به گام آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

تعمیر لامپ LED کار دشواری نیست و احتیاج به مکان خاصی هم ندارد. برای تعمیر این نوع لامپ شاید در ابتدا تنها آشنایی مختصری با عملکرد لامپ و لحیم کاری کافی باشد. درون این لامپ ها چند ال ای دی روی بورد نصب شده و با توجه به طراحی آن بصورت سری یا موازی مدار را تشکیل داده است. 

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

برخلاف مدار موازی، در مدار سری اگر یکی از ال ای دی ها خراب شود لامپ دیگر روشن نخواهد شد. در مدار سری جریان از همه ال ای دی ها می گذرد و افت ولتاژ در هرکدام شان باعث ایجاد روشنایی می گردد. یک عدد دیود یا درایور ، مقاومت و چند خازن جریان برق مناسب مستقیم (DC) را برای لامپ تامین می کند. ابتدا این اجزا الکتریکی لامپ را بررسی کرد و سپس خود ال ای دی ها را بررسی کرده تا مشخص شود کدام قطعه خراب است و احتیاج به تعویض دارد.

گام ۱ : ابزار لازم برای تعمیر لامپ

برای تعمیر لامپ ال‌ای‌دی وجود برخی ابزار ضروری است. این ابزار شامل موارد زیر می باشد:

  • هویه
  • سیم لحیم
  • مولتی متر
  • انبرک یا پنس
  • نوار چیپ های ال ای دی

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

گام ۲ : باز کردن لامپ و بررسی قطعات

در حین تعمیر هیچ گاه لامپ ال ای دی را روی سرپیچ باز و تعمیر نکنید. ابتدا لامپ باید باز شده تا تعمیر شود و تا زمانی که بصورت کامل سرهم نشده است آنرا روی سرپیچ نبندید. بی توجهی به این نکته ممکن است موجب برق گرفتگی و حتی خطر مرگ را در پی داشته باشد.

ابتدا حباب لامپ ال ای دی را بپیچانید و باز کنید. سپس بورد را بررسی کنید تا اگر آثار خرابی یا آسیب فیزیکی وجود دارد را پیدا کنید. با کمک مولتی متر خازن ها و دیودها را بررسی کنید. معمولا این قطعات سالم هستند، اما در گام اول باید این قظعات را چک کرد.

در گام بعدی باید ال ای دی ها را بررسی کرد تا لامپ خراب را پیدا کنید. با کمک دیودسنج مولتی متر می‌توان ال ای دی ها را بررسی کرد. ممکن است ال ای دی سوخته از ظاهرش مشخص باشد و روی بورد آثار سوختگی یا سیاهی بجا گذاشته باشد. اگر ال ای دی با دیودسنج مولتی متر روشن شد و با جابجا کردن دو سر آن خاموش ماند سالم است، وگرنه خراب بوده و باید این قطعه تعویض گردد.

گام ۳ : تعویض ال ای دی های خراب

با هویه دو طرف ال ای دی خراب را کمی حرارت داده و تا بتوانید آنرا جدا کنید. نگران سالم درآوردن آن نباشید چون این قطعه دیگر قابل تعمیر نیست. اما باید مراقب باشید به بورد آسیبی نرسد. به وسیله پنس ال ای دی جدید را در محل ال ای دی سوخته قرار دهید. سپس دو طرف آن را با هویه به بورد لحیم کنید. توجه کنید که جهت مثبت و منفی درست باشد.

گام ۴: بستن لامپ و تست

پس از تعویض قطعه خراب، با دقت بورد و حباب لامپ را بسته و محکم نمایید. توجه کنید حباب را بیش از اندازه فشار ندهید تا آسیب نبیند. سپس آن را برای تست به سرپیچ بسته و روشن نمایید. با اجرای این مرحله، تعمیر لامپ ال ای دی شما به پایان رسیده است.

البته پیشنهاد ما این است که پس از مطالعه راهنمای خرید لامپ ال ای دی اقدام به خرید یک لامپ LED استاندارد بنمایید. همچنین اگر علاقع مند هستید در خانه یک لامپ ال ای دی بسازید می توانید مطلب آموزش ساخت لامپ ال ای دی را هم مطالعه نمایید. 

همچنین می توانید مطلب نحوه تعمیر لامپ مهتابی کم مصرف و تعمیر درایور ال ای دی را هم از سایت مطالعه نمایید.

انواع لامپ ال‌ای‌دی میتره تولیدی صنایع رادویرانور دارای یکسال گارانتی است و در صورت مشکل برای لامپ خود می توانید به بخش خدمات پس از فروش میتره مراجعه و نمایید و یا در بخش گارانتی میتره از شرایط گارانتی مطلع شوید. همچنین توجه نمایید هرگونه باز شدن و یا تعمیر و یا دستکاری محصول آنرا از شرایط گارانتی خارج می کند.

با کلیک بر روی دانلود تعمیر لامپ ال ای دی pdf این آموزش زا دریافت کنید.

ویدئوی آموزش تعمیرلامپ

ویدئوی آموزش تعمیر لامپ

[/vc_column]

این پست دارای یک نظر است

  1. kazempour

    با تشکر از این مطلب مفید

نظرات بسته شده اند.