نور چیست ؟ | ماهیت نور
ماهیت نور چیست

نور چیست ؟ | ماهیت نور

نور چیست ؟ | ماهیت نور و رنگ های نور

نور چیست ؟ نور یا روشنی (Light)، یک تابش الکترومغناطیسی و حاوی فوتون است که با چشم انسان و دیگر موجودات، دیده می‌شود. در زبان فارسی درباره مفهوم نور برابرهای گوناگونی آورده شده‌ است. همچون «شید»، «روشنی» و «فروغ». نور مرئی با طول‌ موجی از حدود ۳۸۰ تا حدود ۷۴۰ نانومتر در بین دو نور نامرئی فروسرخ که در طول‌ موج‌های بلندتر و فرابنفش که با طول‌ موج‌ های کوتاه‌تر یافت می‌شود، قرار دارد. در ادامه این مطلب از مجله لامپ ال ای دی میتره به تعریف نور چیست ؟ ، ماهیت نور ، سرعت نور ، امواج و طیف نور ، رنگ های نور و رنگ های اصلی نور و … پرداخته شده است.

در بین نظریه های مختلف درباره نور، نظریه ماکسول درباره انتشار الکترومغناطیس و نور بحث می‌کند در حالیکه نظریه کوانتومی برهم‌کنش نور و ماده یا جذب و نشر آن را شرح می‌دهد، از آمیختن این دو نظریه، نظریه جامعی که الکترودینامیک کوانتومی نام دارد، شکل می‌گیرد. نظریه‌های الکترومغناطیسی و کوانتومی علاوه بر پدیده‌های مربوط به تابش بسیاری از پدیده‌های دیگر را نیز تشریح می‌کنند بنابراین می‌توان منصفانه فرض کرد که مشاهدات تجربی امروز، تقریبا در چارچوب ریاضی جوابگو است. سرشت نور کاملاً شناخته شده‌ است اما در مورد واقعیت نور هم‌ چنان پرسش وجود دارد.

 

سرعت نور

سرعت نور چقدر است ؟

سرعت نور در خلاء دقیقاً ۲۹۹٬۷۹۲٬۴۵۸ متر بر ثانیه است. سرعت دقیق نور نیز با یکای متر تعریف شده‌ است. در گذشته، فیزیک‌دانان بسیاری تلاش کردند تا سرعت نور را بدست آورند که از میان آنان می‌توان به  گالیله اشاره کرد که در قرن ۱۷ میلادی برای بدست آوردن سرعت نور تلاش کرد.

 

طیف طول‌ موج نور

نور طول‌ موج وسیعی دارد. ناحیه نور مرئی از حدود ۴۰۰ نانومتر و از آبی تا ۷۰۰ نانومتر به قرمز است که در وسط آن طول‌ موج ۵۵۵ نانومتر به رنگ زرد، که چشم انسان بیشترین حساسیت را نسبت به آن دارد یک ناحیهٔ پیوسته که ناحیهٔ مرئی را در بر می‌گیرد و تا فروسرخِ دور گسترش می‌یابد. خواص نور و نحوه تولید سرعت نور در محیط‌های مختلف متفاوت است که بیشترین آن در خلاء یا به‌طور تقریبی در هوا است در نانومتر ماده به پارامترهای متفاوتی بر حسب حالت و خواص الکترومغناطیسی ماده وابسته‌ است.

طول-موج-اشعه-فرابنفش-لامپ-uv

در طبیعت طول‌ موج‌های مختلفی از نور مشاهده شده اما مشهورترین آن نور سفید است که یک نور ترکیب شده از سایر طول‌ موج هاست. تک طول‌ موج‌ها را به‌ وسیله لامپ‌های تخلیه الکتریکی که معرفِ طیف‌های اتمی موادی هستند که داخلشان تعبیه شده، می‌توان تولید کرد. نور لامپ ال ای دی نیز در دسته امواج مرئی قرار دارد. 

تعریف ماهیت نور چیست

ماهیت‌ نور چیست ؟ | انواع ماهیت نور

ماهیت ذره‌ای نور

نیوتن در تعریف نور چیست بیان می کند پرتوهای نور ذرات کوچکی هستند که از یک جسم نورانی نشر می‌شوند. نیوتن نور را به این دلیل به صورت ذره در نظر گرفت که در محیط‌های همگن به نظر می‌رسد در امتداد خط مستقیم منتشر می‌شوند، این امر را قانون می‌نامند. نیوتن معتقد بود نور از درون واسطه‌ای به نام اتر گذر می‌کند که غیر مادی است و دیده نمی‌شود. بر اساس نظریه اتر، فضا آکنده از این واسطه است. هم‌اکنون این نظریه باطل شده‌ است و معتبر نیست.

ماهیت موجی نور

کریستیان هویگنس بیان کرد حرکت نور به صورت موجی است و از چشمه‌های نوری به تمام جهات پخش می‌شود. هویگنس با به کار بردن امواج اصلی و موجک‌های ثانوی، قوانین بازتاب و شکست را تشریح کرد. حقایق دیگری که با تصور موجی بودن نور توجیه می‌شوند پدیده‌های تداخلی‌ اند، مانند به وجود آمدن فریزهای روشن و تاریک در اثر بازتاب نور از لایه‌های نازک یا پراش نور در اطراف مانع.

ماهیت الکترومغناطیس نور

به علت نظریه ماکسول ما امروزه می‌دانیم نور نوعی انرژی الکترومغناطیسی است که معمولاً به عنوان امواج الکترومغناطیسی توصیف می‌شود. گستره کامل امواج الکترومغناطیسی شامل طیف گسترده ای می‌باشد.

ماهیت کوانتومی نور

طبق نظریه مکانیک کوانتومیِ نور، که در دو دهه اول سده بیستم به وسیله ماکس پلانک آلبرت انیشتین و نیلز بور برای اولین بار پیشنهاد شد. انرژی الکترومغناطیسی کوانتیده است، یعنی جذب یا نشر انرژی میدان الکترو مغناطیسی به مقدارهای گسسته‌ای به نام فوتون انجام می‌گیرد.

رنگ های اصلی نور کدام است

رنگ‌های نور

نور از هزاران رنگ تشکیل شده‌ است که هفت رنگ اصلی آن شامل قرمز، نارنجی، زرد، سبز، ابی، نیلی، بنفش. رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی حامل انرژی گرمایی هستند. نیوتن، این موضوع را نیوتن با عبور دادن نور از منشور کشف کرد.  نور سفید آمیزه‌ای از نورهای به رنگ مختلف است. فیلترهای رنگی، به جز یک طول‌ موج مخصوص به رنگ خودشان، سایر طول‌ موج‌های نور را سد می‌کنند و به این ترتیب از نور سفید، می‌توان نورهای رنگی مختلفی را بدست‌ آورد.

رنگ های اصلی نور کدام است ؟

رنگ‌های اصلی نور سه رنگی هستند که همه دیگر رنگ‌ها را با ترکیب آن‌ها می‌توان بدست آورد و در نورپردازی استفاده کرد. رنگ‌های اصلی شامل قرمز، آبی و زرد می‌شوند. طبق مبانی رنگ‌ها، چرخه یا دایره رنگ به رنگ‌های گرم و سرد تقسیم شده‌ است. رنگ‌های قرمز و زرد جزو رنگ‌های گرم، اما رنگ آبی و سبز از رنگ‌های سرد محسوب می‌شود. همین‌طور از ترکیب زرد و قرمز، نارنجی و از ترکیب قرمز و آبی، بنفش ایجاد می‌شود؛ و از ترکیب رنگ آبی با سبز رنگ فیروزه ای و همچنین از ترکیب رنگ قرمز با سبز زرد پدید می‌آید. در واقع از کنار هم قرار گرفتن این ترکیب‌ها دایره رنگ ساخته می‌شود که در دایره رنگ، بسته به نزدیکی به رنگ اصلی و میزان ترکیب هر کدام از رنگ‌ها طیف متفاوتی ساخته می‌شود. ترکیب این سه نور، نور سفید را به‌دست می‌دهد و نبودن هیچ‌یک از آن‌ها سیاهی است.

این پست دارای یک نظر است

  1. saveeleectric

    حرفه ای و کاربردی . موفق باشید 🌹

دیدگاهتان را بنویسید