مقایسه قیمت برق در ایران و سایر کشورها
مقایسه قیمت برق

مقایسه قیمت برق در ایران و سایر کشورها

  • Post author:
  • Post category:خبر

مقایسه قیمت برق در ایران و سایر کشورها

قیمت برق ( تعرفه برق )

قیمت برق در کشورهای مختلف جهان با توجه به پارامترهای مختلفی مانند وضعیت عرضه و تقاضا، زیرساخت‌ها، ویژگی‌های جغرافیایی و… متفاوت است. شرکت‌های برق در کشورهای مختلف دنیا روش‌های متفاوتی برای دریافت هزینه برق خود دارند. مثالا برخی شرکت‌های برق، مصرف‌کنندگان را تشویق به صرفه‌جویی و کاهش سطح مصرف می‌کنند و از همین رو تعرفه‌هایشان هم شامل تخفیف می‌شود.

بنابر آماری که سال گذشته منتشر شد، قیمت برق در ایران از کشورهای همسایه و ۲۰۰ کشور دنیا ارزان‌تر است.

قیمت برق در سایر کشورها ؛ مقایسه قیمت برق کشور ها

در بین کشورهای مختلف، کشورهای اروپایی از جمله کشورهای هستند که هزینه برق در آن‌ها بالاست. بطوریکه افرادی با وجود درآمدهای بالا، باز هم ناچار به صرفه جویی فراوان هستند.

ایتالیا با هزینه برق نزدیک به ۷ / ۱۵ سنتی به ازای هر کیلووات‌ساعت، یکی از گران‌ترین برق را در دنیا دارند و در واقع پول برق آن ها گرانترین مقدار در اروپاست.

آلمان با قیمت ۱۵.۲۲ سنت و انگلستان با فروش هر کیلووات ساعت برق به قیمت ۱۴.۱۶ سنت، بیشترین قیمت برق را در سطح جهان دارند.

شهروندان کشور بلژیک، پرتغال و اسپانیا به ترتیب با پرداخت ۱۱.۱۷ سنت، ۱۱.۰۵ سنت و ۱۱.۰۴ سنت به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

این درحالی است که در سال ۲۰۱۷ میلادی ساکنان کشور اسلوواکی به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی ۹.۹ سنت بوده است.

از آمریکای شمالی، مردم کشور آمریکا نیز ۹.۴۳ سنت به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی پرداخت می کنند.

همچنین کشورهای فرانسه، آفریقای جنوبی، اتریش، لهستان، هلند، استرالیا و جمهوری چک نیز قیمت برقی بین ۸ تا ۸.۹ سنت به ازای هرکیلووات ساعت برق دارند.

کشورهای کانادا با ۷.۲۳ سنت، فنلاند با ۶.۴۲ سنت و سوئد با ۵.۳۴ سنت نیز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

هزینه برق و تعرفه برق

قیمت گذاری برق ؛ تعرفه های برق

تعرفه‌های ثابت یکی از ساده‌ترین نوع قیمت‌گذاری است، در این نوع قیمت گذاری مبلغی ثابت به ازای هر کیلووات‌ساعت برق مصرفی دریافت می‌شود. البته مالیات و سایر عوارض به این نرخ نیز افزوده می‌شود. اما «نرخ طبقه‌ای»، «نرخ زمان استفاده»، «نرخ‌های تقاضا»، «نرخ طبقه‌ای در زمان استفاده»، «نرخ فصلی (۴ فصل)»، «نرخ آخر هفته یا تعطیلات» از جمله روش‌هایی است که بابت دریافت هزینه برق در کشورهای توسعه یافته انجام می‌شود.

در ایران، بخش‌های مختلفی مانند خانگی، صنعتی، ساختمان‌های تجاری، نهادهای مذهبی، تجهیزات ورزشی و سلامت عمومی، مساجد و مکان‌های عمومی و کشاورزی تعرفه‌های مختلفی دارند و مقایسه قیمت برق براساس نوع مکان متفاوت است و همچنین برق برخی مراکز مانند مساجد و مدارس نیز رایگان محاسبه می شود و پول برق دریافت نمی شود.

کاهش هزینه برق با لامپ ال ای دی

به اعتقاد کارشناسان وزارت نیرو، عامل اصلی شکل گیری پیک مصرف برق شبانه (خصوصا در شش ‌ماهه دوم سال) در بخش خانگی تامین مصارف روشنایی و استفاده از لامپ رشته ای است، به طوری که برآوردها نشان می دهد بخش روشنایی ۲۵ تا ۳۰ درصد مصرف الکتریکی ساختمان‌ها را به ‌خود اختصاص می‌ دهد که مشترکان می‌ توانند با صرفه ‌جویی در مصرف برق و انتخاب سامانه روشنایی مناسب، مانند استفاده از لامپ ال ای دی میتره از رادویرانور، علاوه بر کمک به شبکه برق کشور، هزینه‌‌های قبص برق خود را به‌ شدت کاهش دهند. به عنوان مثال بجای لامپ ۱۰۰ وات رشته ای می توان لامپ ۱۲ وات ال ای دی میتره استفاده کرد. 

پیشنهاد می کنیم شما نیز با خرید لامپ ال ای دی دیگر نگران افزایش هزینه های برق مصرفی خود نباشید و پول برق کمتری برای قبض خود پرداخت کنید.  همچنین در این مورد می توانید مطالب پیش از خرید لامپ به این موارد دقت کنید و آیا قیمت لامپ ال ای دی گران است؟ و راهنمای خرید لامپ ال ای دی را مطالعه کنید.