آموزش تست لامپ ال ای دی

آموزش تست لامپ ال ای دی

آموزش تست لامپ ال ای دی چگونه است ؟

 

دیود نورافشان (Light-Emitting Diode) یا ال ای دی که دیود نورانی، دیود نور گسیل، دیود نور دهنده نیز نامیده شده‌است، یک قطعه الکترونیک از خانواده دیودها است. در زبان محاوره الکترونیک، گاهی به آن لِد نیز می‌گویند. ال‌ئی‌دی‌های تک‌رنگ، همانند بقیه دیودها، دارای دو پایه آند و کاتد هستند. ال‌ئی‌دی‌های دورنگ دارای یک پایه مشترک و به‌ازای هر رنگ یک پایه دیگر  دارند. تست ال ای دی هم در واقع تست این قطعه می باشد که کاربردهاب بسیاری مانند لامپ ال ای دی دارد.

دیودهای نورافشان برتری‌های بسیاری بر منابع نور سنتی دارند که مصرف کمتر، عمر بیشتر، استحکام بیشتر، اندازه کوچکتر و سرعت بیشتر در خاموش و روشن شدن از آن جمله‌اند. دیودهای نورافشان مصارف متفاوتی در نورپردازی شهری، علائم عبور و مرور و چراغ‌های امروزی خودرو دارند. همچنین اندازه بسیار کوچک آن‌ها باعث شده‌است تا در نمایشگرهای گرافیکی نسل جدید بکار روند. سرعت بسیار بالای آن‌ها در خاموش و روشن شدن کاربردهای ویژه‌ای در فناوری مخابرات برای آن‌ها به ارمغان آورده ‌است.

آموزش نحوه تست ال ای دی

قطعات ال ای دی کوچک نیز جزء دیود ها می باشند و همانند دیودها تست می شوند . اما نمی توان با مولتی متر های معمولی آنها را تست کرد زیرا معمولا مولتی متر ها در حالت تست دیود تا افت ولتاژ ۱ ولت را محاسبه می کنند. در صورتی که ال ای دی ها معمولا از ۱.۸ ولت برای ال ای دی قرمز و برای مابقی به افت ولتاژ بیشتری نیاز دارند. اما در مدار داخلی مولتی متر ها در حالت تست دیود، دیود را در مداری بایاس می کنند و با توجه به افت ولتاژی که بر روی دو سر دیود می افتد مقدار نمایش داده می شود.

همچنین به دلیل امپدانس بالای نیمه هادی ها (دیود نورانی) نمی توان با استفاده از حالت اهم تر نیز ال ای دی ها را تست کرد.

در ادامه به معروفی دو روش تست LED پرداخته شده است که شامل :

  • تست ال ای دی با استفاده از یک مدار
  • تست ال ای دی با اهم متر 

تست ال ای دی با استفاده از یک مدار

با یک منبع تغذیه ۲۴ و یا ۳۲ ولت  دی سی که یکی از مسیرها با یک مقاومت ۱۰ کیلو اهم سری شده تست می تواند انجام شود.

تست-دیود-ال-ای-دی-در-مدار

قطب مثبت و منفی تغدیه با استفاده از مقاومتی که در مسیر جهت کاهش جریان مدار قرار داده شده باید بترتیب به قسمت کاتد و آند ال ای دی متصل شود. که به آن بایاس مستقیم هم می گویند. اما یکی از نکات مهم تشخیص آند و کاتد ال ای دی می باشد.

ولتاژ شکست ال ای دی معمولا بیشتر از ۱۰۰ ولت می باشد. و در صورتی که اشتباهی جای قطب ها در زمان اتصال بر عکس زده شود اتفاقی برای ال ای دی رخ نمی دهد.

 

تست ال ای دی با اهم متر 

برای تست با استفاده از اهم متر مراحل زیر را انجام دهید.

۱- ابتدا اهم متر را روی حالت بوق قرار دهید.

۲- دو سر اهم متر را به پایه ‌های ال ‌ای دی وصل کنید.

۳- اگر اهم متر صدا داد به معنای این است که ال ‌ای دی از داخل اتصال کوتاه می‌باشد و خراب است.

۴- با اتصال رابط ها‌ی اهم متر به پایه‌های ال ‌ای دی و عوض کردن جای رابط‌ها اگر در یک حالت عددی روی صفحه اهم متر نمایش داده شد و در حالت دیگر عددی ظاهر نشد ال‌ای دی سالم می‌باشد. اما اگر در هر دو حالت عددی روی صفحه اهم متر ظاهر نشد ال ‌ای دی قطع می‌باشد.

تست-ال-ای-دی-با-اهم-متر

 

 

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

دیدگاهتان را بنویسید