سهم روشنایی از مصرف خانگی برق در ایران چقدر است؟

سهم روشنایی از مصرف خانگی برق در ایران چقدر است؟

سهم روشنایی از مصرف خانگی برق در ایران چقدر است؟

مصرف برق روشنایی ایران به نسبت آلمان 

هم اکنون بطور میانگین بیش از ۱۸ درصد کل مصرف انرژی برق در جهان مربوط به بخش روشنایی است و این میزان در ایران بالاتر از میانگین جهانی و حدود ۳۰ درصد است. در ایران حدود ۵۶ درصد مصرف خانگی انرژی الکتریکی به سیستم‌های روشنایی و کولرهای آبی و گازی اختصاص دارد. مصرف برق روشنایی در خانه‌های ایران تقریبا بیش از سه برابر میزان مصرف برق لامپ در آلمان است. با این مطلب از مجله میتره در مورد سهم مصرف برق روشنایی در خانه ها با ماه همراه باشید.

هزینه-مصرف-برق-لامپ

۳۰ درصد مصرف انرژی الکتریکی در روشنایی خانگی

بر اساس اطلاعات سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، در بخش خانگی روشنایی، در بخش اداری سرمایش و تهویه متبوع و در حوزه تجاری سرمایش، گرمایش و تهویه متبوع بیشترین مصرف انرژی الکتریکی را دارند.

۳۰ درصد مصرف انرژی برق در حوزه خانگی مربوط به سیستم‌های روشنایی می‌شود، لذا لازم است که مشترکان توجه بیشتری در نحوه‌ مصرف خود داشته باشند. در بخش خانگی میزان مصرف کولرهای آبی و گازی ۲۶ درصد، یخچال فریزر ۲۸ درصد، سیستم صوتی و تصویری ۱۰ درصد، لباسشویی یک درصد و سایر مصارف پنج درصد را تشکیل می‌دهد.

مقایسه میزان مصرف خانگی انرژی الکتریکی میان کشورهای مختلف کار ساده‌ای نیست. عوامل بسیاری مانند تعداد و کیفیت وسائل برقی و وضعیت آب و هوا می‌تواند در میزان مصرف انرژی موثر باشد.

مصرف برق برای روشنایی، سه برابر آلمان

مقایسه میان مصرف برق برای تامین روشنایی در خانه شهروندان ایران و آلمان تفاوت‌های زیادی را آشکار می‌کند. به خصوص این که در زمستان آلمان روزهای بسیار کوتاه‌تر هستند و در مجموع ایران کشوری آفتابی‌تر است. مطابق نتایجی در سال ۲۰۱۷ در آلمان به طور میانگین فقط ۹ درصد از مصرف خانگی انرژی الکتریکی در این کشور صرف تامین روشنایی شده که کمتر از یک سوم مصرف در این بخش در ایران است. در کشوری مانند آلمان سهم بخش روشنایی در خانوارها تنها ۱۱ درصد است و این در حالی است که این میزان در خانوارهای ایرانی گاهی به ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد.

مصرف-برق-لامپ

سهم مصرف برق خانه ها چگونه است؟

مصرف برق برای یخچال و فریزر نیز در دو کشور ایران و آلمان بسیار متفاوت است. مصرف برق در خانه‌های آلمان برای این وسایل ۱۱ درصد کمتر از ایران است. در این حوزه سرمایش و تهویه متبوع ۳۴ درصد مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است. همچنین در بحث روشنایی ۲۵ درصد، گرمایش ۲۱ درصد، ماشین‌های اداری ۱۵ درصد و سایر مصارف ۵ درصد شاهد مصرف انرژی در بخش اداری هستیم.

در بخش تجاری نیز ۶۲ درصد انرژی الکتریکی در حوزه سرمایش، گرمایش و تهویه متبوع، ۱۹ درصد در سیستم‌های روشنایی، ۱۱ درصد در ماشین‌های اداری و ۸ درصد در آسانسور مصرف می‌شود.

راه حل کاهش مصرف برق خانگی

توصیه می‌شود که شهروندان ایرانی در فصل های مختلف سال در مصرف انرژی الکتریکی در سیستم‌های روشنایی و سرمایشی صرفه‌جویی کنند. به طور مثل می‌توان با استفاده از سایبان و تمیز یا تعویض کردن به موقع فیلتر در کولرهای آبی بهره‌وری آنها را افزایش داد و مصرف برق ناشی از استفاده از کلورهای گازی را کاهش داد.

طراحی و نصب نامناسب تجهیزات روشنایی و نورپردازی، پایین بودن ضریب بازدهی منابع نوری مورد استفاده ( خرید لامپ‌ های مهتابی، کم مصرف و رشته‌ای با بازدهی اندک) و در نتیجه استفاده از تعداد بیشتر لامپ، استفاده نکردن از سیستم‌های کنترلی برای روشن و خاموش کردن لامپ و عدم رنگ‌آمیزی مناسب محیط از دیگر عوامل افزایش سهم روشنایی در مصرف برق کشورمان است.

همچنین با خرید لامپ ال ای دی هزینه های برق مصرفی لامپ خانه ها را کاهش داد. لازم به ذکر است که مصرف برق لامپ ال ای دی به نسبت لامپ کم مصرف و لامپ رشته ای بسیار کمتر است.

پیشنهاد می کنیم در این زمینه مطلب لامپ ال ای دی خانگی ؛ خرید لامپ برای خانه و حیاط  را نیز مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید