لامپ ال ای دی کوچک رنگی
لامپ ال ای دی کوچک

لامپ ال ای دی کوچک رنگی

لامپ ال ای دی کوچک رنگی

لامپ ال‌ ای‌ دی 

لامپ ال‌ای‌دی (لامپ LED) نوعی لامپ‌ است که برای روشنایی از دیود نورافشان استفاده می‌کند. لامپ ال ای دی کوچک در واقع این لامپ یک دیود نورافشان نیمه رسانا است که زمانی که جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند از خود نور مرئی منتشر می­کند. لامپ ال ای دی رنگی که در ابتدا بیشتر به عنوان چراغ در درون دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد داشتند، با مزایا و کاربردهای لامپ ال ای دی کوچک ، این محصولات توانسته اند جای خود را در صنعت روشنایی در دنیا باز کنند.

کلمه LED مخفف کلمات Light emitting diode (دیود ساطع‌کننده نور) است. دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزء خانواده دیودها هستند که زیرگروه نیمه هادی‌ها به‌شمار می‌آیند. خاصیت متمایز کننده ال‌ای‌دی‌ها نسبت به سایر نیمه‌هادی ها این است که با گذر جریان الکتریکی از آن‌ها مقداری انرژی به صورت نور از آن‌ها ساطع می‌شود.

لامپ ال ای دی کوچک

لامپ ال ای دی کوچک و لامپ ال ای دی رنگی در زندگی ما نقش های بسیاری دارند، از لوازم برقی تا اسباب بازی ها و کاردستی ها. این ال ای دی ها می توانند به راحتی توسط یک باتری قلمی و یا یک منبع تغذیه روشن شوند و نور بسیار زیبایی تولید کنند. با توجه به اینکه ال‌ای‌دی‌ها می‌توانند نورهای رنگی مختلفی تولید کنند، در نورپردازی‌های تزئینی کاربر دارند. از سوی دیگر این لامپ‌ها نور مخرب ماورای بنفش تولید نمی‌کنند و به همین سبب در موزه‌ها برای روشنایی اشیاء قیمتی به کار می‌روند.

لامپ ال ای دی کوچک رنگی

به علت توان مصرفی پایینشان می‌توان از آن‌ها در روشنایی اضطراری استفاده کرد. در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، طول عمر، ضریب اطمینان روشنایی، درخشندگی بالا و دید در روز اهمیت زیادی دارند و به همین علت ال‌ای‌دی‌ها برای این منظور بسیار مناسبند. بسیاری از شرکت‌های معتبر خودروسازی، در چراغ راهنما و برخی چراغ‌های داخلی خودروهایشان از لامپ ال‌ای‌دی استفاده می‌کنند .همچنین از این ال ای دی ها می توان در ساخت کاردستی استفاده کرد . ** این نوع led ها به ولتاژ بالا حساس هستند، احتیاط کنید.

لامپ ال ای دی رنگی

لامپ ال ای دی رنگی

اولین ال‌ ای دی ‌های تولید صنعتی در ۱۹۶۲ میلادی و تنها با رنگ قرمز (ترکیب آلومینیم، گالیم و آرسناید) وارد بازار شدند. LEDهای سبز، آبی، زرد و نارنجی در دههٔ ۷۰ میلادی تولید شدند.

بهرهٔ نوری LED‌ها رفته‌رفته افزایش یافت تا اینکه در دههٔ ۸۰ و اوایل دههٔ ۹۰ میلادی ال‌ئی‌دی‌ها به صورت گروهی و با کارایی بسیار بالا وارد بازار شدند. ال‌ئی‌دی‌های اولیه به علت بهرهٔ پایینشان تنها در مدارات الکترونیکی استفاده می‌شدند. اثرگذاری نوری ال‌ئی‌دی‌های سفید امروزی تا ۷۰ لومن بر وات و ال‌ئی‌دی‌های رنگی تا ۵۰ لومن بر وات است و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۴۰ لومن بر وات نیز برسد.

لامپ رنگی ال ای دی و یا لامپ تزئینی رنگی ال ای دی در رنگ‌های متنوع جایگزین بسیار مناسبی برای لامپ‌های تزیینی رشته‌ای و کم‌مصرف می‌باشد. استفاده از لامپ فوق برای ریسه‌های رنگی نورپردازی بسیار مناسب است؛ زیرا مصرفی بسیار کم و نوردهی ملایمی دارند.

بطور کلی لامپ های ال ای دی طول عمر بالایی داشته و نور تولیدی آن فاقد اشعه‌های فرابنفش و فروسرخ است. استفاده از این لامپ در ریسه‌های رنگی تاثیر بسیار زیادی در کاهش میزان مصرف برق دارد.

کاربردها و انواع لامپ ال ای دی

کاربردهای لامپ LED

LED ها که از دهه‌های گذشته در تجهیزات الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گرفتند، عموماً برای نمایش خاموش یا روشن بودن نمایشگرها در لوازم مولتی مدیا و نیز نشان‌گر آماده به کار بودن لوازم الکتریکی و ماشین آلات مورد استفاده قرار گرفتند. اما در حال حاضر LED ها به نحوی ساخته می‌شوند که نور را در جهت خاصی متمرکز کنند. آنها معمولاً داخل یک محفظه شفاف گنبدی شکل کوچک قرار می‌گیرند و در سایز یک چوب کبریت هستند و به‌ سختی می‌شکنند. بزرگ‌ترین ایراد لامپ‌های LED رنگ آن‌ها بود. اما اکنون به آسانی با تغییر در ساختار فیزیکی و مواد تشکیل‌دهنده LED، نور در رنگ‌ها و شدت‌های مختلف و با طول موج مشخص با رنگ کاملاً خالص تولید می‌شود. به عبارتی LEDها فاقد پرتوهای مادون قرمز و فرابنفشی هستند که سایر صنایع روشنایی ایجاد می‌کنند و LEDها به سلامت چشم و محیط آسیب نمی‌رسانند که این مساله نیز یکی از مزایای لامپ ال ای دی است.

انواع لامپ LED

با توجه به نوع مصرف، می توان کاربرد لامپ ال ای دی سقفی را به سه دسته اصلی تقسیم کرد :

همچنین انواع لامپ ال ای دی شامل موارد زیر می باشد:

مزایای لامپ‌ ال ای دی 

لامپ های LED شامل انواع لامپ ال ای دی کوچک و لامپ ال ای دی رنگی و … مزایای و ویژگی های مختلفی دارند که از جمله مهمترین مزایای لامپ ال ای دی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمر بالا

 طول عمر اولین و مهم‌ترین معیار، در لامپ‌های ال‌ای‌دی محسوب می شود. لامپ‌ها LED طول عمری بین ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار ساعت دارند. این طول عمر در مقایسه با لامپ های دیگر بسیار بیشتر است.

  • بازده نوری بالا

از دیگر مزیت های لامپ های ال‌ای‌دی می‌توان به بازده نوری بالای این لامپ ها اشاره نمود. در حال حاضر لامپ‌های LED بازده‌ای بین ۷۴ تا ۱۲۰ لومن بر وات را دارا می‌باشند و این در حالی است که این مقدار برای لامپ‌ رشته‌ای ۱۰ تا ۱۵ لومن بر وات است. برای لامپ‌ کم ‌مصرف ۴۵ تا ۶۵، برای لامپ‌های بخار جیوه ۳۵ تا ۶۰، برای لامپ‌های بخار سدیم ۶۰تا ۱۱۰ و برای لامپ‌های متال هالید ۷۵ تا ۸۵ لومن بر وات می‌باشند.

  • تعداد خاموش روشن بالا

 طول عمر این لامپ‌ها به هیچ وجه تابعی از تعداد روشن و خاموش شدن نیست، می‌توان این لامپ‌ها را میلیون‌ها بار روشن و خاموش کرد. در واقع طول عمر لامپ تنها به مدت زمان روشن بودن بستگی دارد.

  • رنگ نور متنوع

رنگ نور یک لامپ LED ( لامپ ال ای دی کوچک رنگی ) با معیاری به اسم دمای رنگ بر حسب کلوین توصیف می‌شود. هر چه عدد دمای رنگ بالاتر باشد، رنگ نور بیشتر به محدوده رنگ‌های سفید و سرد نزدیک است و هر چه این عدد کوچک‌تر باشد رنگ نور به محدوده رنگ‌های گرم نزدیک‌تر است. براین اساس دمای رنگ بیشتر از ۴۰۰۰ کلوین به عنوان نور سرد و دمای رنگ پایین‌تر از ۳۰۰۰ کلوین به عنوان نور گرم در نظر گرفته می‌شود.

  • اشعه های لامپ کم

میزان اشعه فرابنفش لامپ‌های LED و لامپ اس ام دی بسیار کم است. در لامپ‌های کم مصرف و مهتابی، پس از اینکه بخار جیوه موجود در لامپ تحریک می‌شود و از خودش نور فرابنفش تولید می‌کند، این نور با گذر از لایه فسفر که در لایه داخلی شیشه لامپ قرار دارد، به نور مرئی تبدیل می‌شود. اشعه ماورای بنفش یک اشعه سرطانزا است. همچنین می توانید مطلب مضرات لامپ ال ای دی ؛ آیا لامپ ال ای دی ضرر دارد ؟ را مطالعه نمایید.

این پست دارای یک نظر است

دیدگاهتان را بنویسید