لامپ ال ای دی برای بیمارستان
لامپ بیمارستان

لامپ ال ای دی برای بیمارستان

لامپ ال ای دی برای بیمارستان

معمولا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت برای روشنایی اتاق بیماران، دفاتر، راهروها، سرویس‌های بهداشتی و… استفاده می‌کردند. این نورها به دلایل مختلفی مانند میزان نور قیمت لامپ و … معمولا انتخاب اول برای خرید بوده اند. اما باید گفت آنچه که بیمارستان‌ها از آن آگاهی ندارند این است که نورهای فلورسنت و رشته‌ای در بلند مدت انتخاب هوشمندانه ای نیستند و تأثیرات زیادی بر کادر درمان و سلامت بیماران می‌گذارند. در بحث نورپردازی بیمارستان، لامپ‌ ال ای دی مزایای غیر قابل چشم پوشی دارد و شاید راهنمای خرید لامپ ال ای دی بتواند پاسخگوی سوالات زیادی در این مورد باشد. در ادامه در این مطلب از مجله میتره به موضوع لامپ ال ای دی برای بیمارستان ها می پردازیم.

رنگ های نور لامپ و درجه حرارت آن

نورهای ال ای دی در طیف‌های متعددی از رنگ سفید دردسترس هستند. این طیف‌ها را به‌عنوان درجه‌ی حرارت‌های رنگی همسان، لامپ (CCT/ Correlated color temperature) می‌نامیم. CCT با کلوین اندازه‌گیری می‌شود که شبیه به درجه‌های سلسیوس است. درجه‌حرارت‌های متفاوت در مقیاس کلوین نشانگر رنگ‌های متفاوتی است. برای مثال، نور ۲۰۰۰ تا ۳۳۰۰ کلوین را که بیشتر زرد می‌نامند، اولترا گرم یا سفید گرم می‌نامند و اگر درجه‌ی حرارت به کلوین افزایش یابد، رنگ آن بیشتر به طیف سفید کاغذی گرایش پیدا می‌کند که آن را طبیعی یا سفید خنثی می‌نامند. سرانجام اینکه طیف دیگری به نام سفیدآبی وجود دارد که آن را سفید خنک می‌نامند.

در طول روز، نور از رنگ سفید گرم در طلوع، به سفید طبیعی و سپس به سفید خنک در بعد از ظهر تغییر حالت می‌دهد و در آخر به سفید طبیعی و در غروب به سفید اولترا گرم درمی‌آید. بدن ما به این چرخه‌ی نوری عادت کرده است. نورهای تصنعی که از چرخه‌ی نور طبیعی پیروی نمی‌کنند، باعث بی‌نظمی در ریتم بدن ما می‌شوند. ریتم بدن به تغییرات فیزیکی و ذهنی و رفتاری‌ای گفته می‌شود که یک چرخه‌ی ۲۴ساعته را دنبال می‌کنند و در محیط یک ارگان، به نور و تاریکی واکنش نشان می‌دهند. 

در بیمارستان و مراکز درمانی، بسیار مهم است که بیماران و کارکنان به نور سفید خنک دسترسی داشته باشند که نوری شبیه به نور روز است. «تحقیقات متعددی بر اهمیت نور در کاهش افسردگی، کاهش خستگی، بهبود هشیاری، توازن ریتم روزانه و درمان شرایطی همچون زردی یا یرقان در میان نوزادان صحه گذاشته‌اند. به‌علاوه، حضور پنجره در فضای کار یا دسترسی به نور روز، با رضایت در محیط کاری ارتباط مستقیم دارد.» پنجره‌ها بهترین راه برای دسترسی به نور روز هستند؛ اما نورهای سفید خنک LED در کنار درجه‌ حرارت‌های رنگی مناسب، در زمان مناسب می‌توانند همان تأثیر را بر بدن بگذارند.

درجه حرارت‌های رنگی گرم‌تر به انتشار ملاتونین منجر شده که به خواب‌آلودگی منجر می‌شوند. این نور برای ساعات خواب بسیار مناسب است؛ اما برای آن‌هایی که می‌بایست بیدار بمانند، می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ افرادی همچون پزشکان و پرستاران شیفت شب. با معرفی نور سفید خنک و طبیعی برای راهروها، اتاق‌های عمل و ایستگاه‌های پرستاری، کارکنان بیمارستان، به‌خصوص آن‌ها که در شیف شب کار می‌کنند، احساس هشیاری و انرژی بیشتری خواهند کرد. در انتخاب لامپ ال ای دی برای بیمارستان باید به این نکات توجه کرد.

لامپ ال ای دی برای بیمارستان

سالم ترین لامپ

نورهای فلورسنت شامل جیوه هستند که درصورت شکست لامپ، در فضا منتشر می‌شوند. جیوه سمی است و درصورت جذب از طریق پوست یا استنشاق می‌تواند بسیار مضر باشد. برای کاهش ریسک این ضرر، EPA فهرستی از رویکردهای پاک‌سازی بعد از انتشار آن را منتشر کرده است؛ مواردی همچون اینکه همه‌ی افراد باید سریع محل را ترک کنند، درها و پنجره ها باز شوند، سیستم‌های تهویه و گرمایی را خاموش کنند و دیگر راه‌حل‌های مناسب.

لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت نیز دوز کمی از اشعه‌ لامپ UV را منتشر می‌کنند که نه‌تنها بر وسایل پزشکی تأثیر می‌گذارد، بلکه برای پوست و چشم‌ها نیز مضر است. در مؤسسه‌ی ملی سلامت و داروی آمریکا: «قرارگرفتن در معرض دوز پایین اما مداوم UV، به آسیب پوستی منجر می‌شود». نتایج مطالعه‌ی دیگری را منتشر می‌کند که حاوی مشاهده‌های مشابهی است: «قرارگرفتن در معرض لامپ‌های رشته‌ای به پیری زودرس و سرطان منجر می‌شود».

قرارگرفتن در معرض UV به‌طور مداوم برای چشم نیز مضر است.  درباره‌ی نورپردازی فلورسنت و وضعیت سلامت چشم می‌گوید: «نورهای فلورسنت می‌توانند به افزایش بیماری‌های مرتبط با UV منجر شوند و این بیماری‌ها را تا ۱۲درصد افزایش می‌دهند. طبق محاسبات انجام‌شده توسط ما، این عامل به ۳هزار مورد بیماری آب مروارید  و ۷۵۰۰ بیماری ناخنک چشم به‌طور سالیانه در استرالیا منجر می‌شود.» احتمال آسیب چشمی و پوستی، ازجمله فاکتورهای مهم برای وسایلی هستند که هدفشان درمان است.

لامپ‌های LED حاوی جیوه نیستند و مگر در مواردی که به‌طور اختصاصی برای مصارف UV ساخته شده باشند، مقدار بسیار پایین ریسک داشته یا هیچ ریسکی برای بدن ندارند. این فاکتورها به‌تنهایی آن‌ها را به گزینه‌ی مناسبی برای مراکز درمانی و سلامتی تبدیل می‌کند. نیاز به اشاره نیست که برخلاف نورهای فلورسنت، لامپ‌های LED قطعی و حالت چشمک‌زن ندارند. نوسانات رنگی و چشمک‌زدن لامپ به تأثیرات منفی همچون سردرد و گیجی منجر می‌شود. درصورت استفاده از این لامپ‌ها در بیمارستان‌ها، لامپ‌های LED می‌توانند به ارتقای سلامت عمومی و حذف احتمال اضافه‌شدن ریسک‌های بیشتر ایجاد‌شده توسط لامپ‌های رشته‌ای و فلورسنت منجر شوند. این مساله هم در خرید لامپ بیمارستام مهم است.

شاخص نمود رنگ

دیدن رنگ‌ها به همان شکل واقعی خود در محیط‌های درمانی بسیار مهم است. رندر ناصحیح رنگ پوست یا خون می‌تواند به تشخیص اشتباه یا دیده‌ نشدن نشانه‌های عفونت یا زخم منجر شود. شاخص نمود رنگ تضمین می‌کند که رنگ‌ها را بتوان به‌طور کامل تشخیص داد. CRI شامل روش آزمایشی متمایزی در مقایسه با نور رشته‌ای یا نور روز است. یک منبع نور با CRI‌ نزدیک به ۱۰۰، رنگ‌ها را بسیار مشابه به همان چیزی نشان می‌دهد که لامپ‌های رشته‌ای یا نور روز نشان می‌دهند. نورهای فلورسنت از رنجی مابین ۶۰s و کمتر برخوردارند و CRI لامپ‌های LED از رنجی مابین ۷۰ و ۹۸ برخوردار است. به عنوان نمونه لامپ‌های تولید شده در شرکت رادویرا با CRI‌ بالای ۸۰ در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

رنگ های اصلی نور کدام است

نورهایی که از CRI پایینی برخوردارند، رنگ‌های کمتری را نشان می‌دهند؛ در‌حالی‌که نورهایی با CRI بالا طیف بیشتری را نشان می‌دهند. توانایی یک منبع نوری برای نشان‌دادن رنگ‌های بیشتر، دقت آن در افشای رنگ‌های واقعی مردم و اشیا و محیط را بیشتر می‌کند. «لامپ‌هایی با CRI بالا باعث می‌شوند که رنگ‌دانه‌های پوستی بهتر دیده شوند». آن‌ها در ادامه می‌گویند: «داشتن لامپ‌هایی با CRI بالا به تشخیص بهتر، تشخیص صحیح، شناسایی واکنش‌ها، جلوگیری از عفونت‌های ثانویه و کم‌کردن ریسک تکرر عفونت منجر می‌شود». لامپ‌های LED با CRI بالا می‌توانند در جلوگیری از این اشتباه‌های پزشکی کمک شایانی کنند.

 

کنترل نور لامپ های دیمردار

بسیاری از نورهای LED قابلیت تنظیم‌شدن دارند و همین باعث می‌شود به گزینه‌های بسیار مناسبی برای نیازهای بیماران و محیط‌های بیمارستانی تبدیل شوند. نورهای Led با قابلیت تغییر رنگ RGB نیز در کنار محصولات LED با دماهای رنگی متفاوت موجود هستند. این نوع از نورها برای اتاق‌های اسکن CT یا MRI بسیار مفید هستند و فضای آرام‌بخشی را برای بیماران مهیا می‌کنند. همان‌طور‌که قبلاً اشاره شد، درجه ‌حرارت‌های رنگی از درجه‌ی کنترلی بر چگونگی عملکرد بدن ما برخوردارند. «با کنترل‌ سیستم ریتم روزانه، نو، هم طبیعی و هم تصنعی، بر بسیاری از خروجی‌های سلامت در میان بیماران و کارکنان حاضر در بیمارستان تأثیر می‌گذارد؛ مواردی همچون افسردگی، خواب، ریتم‌های نرمال روزانه‌ی بدن و همچنین طول مدت اسکان در بیمارستان».

طول عمر لامپ

نورهای LED طوری طراحی شده‌اند که تقریبا ۲۴تا۴۲ برابر بیشتر از نورهای رشته‌ای و ۵ برابر بیشتر از نورهای فلورسنت (CFL) عمر کنند. در مراکز درمانی بزرگ یا بیمارستان‌ها، زمان بسیار حیاتی است. هر دقیقه از خاموشی یا سوخته‌شدن لامپ‌ها به‌معنی بهره‌وری کمتر و هزینه‌های مازاد حفظ و نگهداری است. برای مثال، لامپ‌های سوخته‌شده در اتاق‌های اسکن CT و MRI، برای آن مرکز درمانی، برای هر ساعت خاموشی، هزاران دلار هزینه دارد. هزینه‌ها تنها محدود به تعمیر و تغییر لامپ‌های سوخته و همچنین پرداخت پول دکترها و تکنسین‌ها برای وقت تلف‌شده‌شان نیست. بلکه خاموشی در این اتاق‌ها به‌معنی ازدست‌رفتن بهره‌وری و تأخیر در تشخیص بیمار نیز هست.

زمانی که برق یک بیمارستان قطع می‌شود، بسیاری موارد تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. جراحان و پرستان برای کار دقیق نیازمند به نور مناسب هستند. زمانی که برق‌ها قطع می‌شوند، درصد خطا افزایش می‌یابد و بیمار را در ریسک قرار می‌دهد و زمان با ارزشی از دست می‌رود. نورپردازی بیمارستانی LED نه‌تنها هزینه‌های حفظ و نگهداری و تعمیر را کاهش می‌دهد،  بلکه به‌طور چشمگیری هزینه‌های انرژی را نیز کم می‌کند.

گرمای لامپ

یکی دیگر از مزایای استفاده از لامپ LED در بیمارستان، توزیع حداقلی گرماست. در اتاق‌های عملیاتی، بسیار مهم است که جراحان و پرستاران راحت و آسوده باشند. کارکردن زیر نورهای داغ باعث افزایش ریسک اشتباه در طول عمل می‌شود و می‌تواند بافت‌های خارجی بیمار را خشک کند.

نتیجه گیری برای خرید لامپ بیمارستان

با تمام تحقیقاتی که درباره‌ی نورپردازی بیمارستان و مزایای استفاده از لامپ‌های ال ای دی صورت گرفته است، دیدن اینکه چرا این لامپ‌ها بهترین گزینه برای مراکز درمانی هستند، کار ساده‌ای است. نه‌تنها این لامپ‌ها درجه‌حرارت‌های رنگی، شاخص‌های نمود رنگ و کنترل‌پذیری را به ما ارائه می‌کنند، بلکه در هزینه نیز مقرون‌به‌صرفه هستند. هر بیمارستانی تنها با تغییر لامپ‌هایش به LED می‌تواند به‌طور چشمگیری هم بر سلامت بیمار تأثیر بگذارد و هم موجب رضایت خاطر کارکنان و محیط پیرامون شود. استفاده از لامپ‌های LED میتره می‌تواند اولین گام برای بهره‌مندی از مزایای استفاده از لامپ LED باشد. پس خرید لامپ ال ای دی برای بیمارستان بهترین گزینه حال حاضر است.

به عنوان مثال پنل ال ای دی مربعی ۶۰ در ۶۰ و یا پنل ۵۰ وات گزینه مناسبی برای خرید می باشد.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب لامپ بیمارستان از سایت رادویرانور را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید