لامپ cob ( لامپ سی او بی )
لامپ cob

لامپ cob ( لامپ سی او بی )

لامپ COB ( لامپ سی او بی )

لامپ cob چیست ؟

کلمه لامپ سی او بی یا لامپ cob در واقع مخفف کلمه Chips on Board یا چیپ روی صفحه است. این فناوری یک فناوری جدید است که از چیدمان چیپ های ال ای دی یا تراشه های ال ای دی بر روی برد روی پایه ای فلزی است. چیپ های چند ال ای دی به عنوان یک ماژول نور ساخته می شوند. هنگامی که این لامپ روشن می شود. خرید لامپ COB مانند یک پنل روشنایی است. 

لامپ COB چند تراشه یکپارچه است که می تواند ۱۰ برابر بیشتر منطقه روشنایی را افزایش دهد، بنابراین از حداکثر نور خیره کننده و ناراحت کننده جلوگیری می کند. امروزه، برای چیپ های کوچک، برخی از تولید کننده ها می توانند به بهره وری بالایی برسند. معمولا تراشه ال ای دی بزرگ اندازه آن تنها ۱۶۱ میلی متر است. کارایی نور هنگام کاهش اندازه تراشه بزرگتر می شود. همچنین هنگامی که ال ای دی اولیه جریان را به ال ای دی ثانویه افزایش می دهد، کارایی نور در هر وات کم می گردد.

کاربرد های  لامپ سی او بی

چیپ های لامپ سی او بی امروزه در صنایع مختلف به علت ویژگی های خاص خود مورد استفاده قرار می گیرد. بطور مثال تولید کنندهای انواع وسایل حمل و نقل همچون خودروها، کشتی، قطار، هواپیما و … و یا تولیدکنندگان گوشی های موبایل و چراغ های راهنمایی و … از انواع لامپ cob استفاده میکنند. همچنین پروژکتور های COB در توان های مختلف، همچون انواع چراغ های سی او بی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اگر قصد خرید لامپ COB ( خرید لامپ سی او بی ) را دارید بهتر است اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

 

لامپ سی او بی

مزایای لامپ COB

لامپ های cob به علت فناوری خاص خود، دارای ویژگی های و مزایای مختلف می باشد. از جمله مهم ترین مزایای لامپ cob می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهره وری بالا

لامپ ها و چراغ های مجهز به چیپ های ال ای دی سی او بی، ضمن صرفه جویی  برق در مصرف انرژی دارای راندمان بالاتری نسبت به خانواده های مختلف ال ای دی مانند لامپ SMD ها و لامپ ال ای دی های های پاور صنعتی  و … می باشند.

چیپ های فشرده

افزایش خروجی لومن در هر متر مربع بعلت کوچکتر شدن چیپ های COB نسبت به تکنولوژی های استاندارد دیگر.

تولید گرمای کمتر

چراغ ها یا لامپ های COB به نسب فناوری های قدیمی تر لامپ گرمای کمتری نیز ایجاد می کند، این مزیت سبب کوچکتر شدن قطعات هیت سینک یا خنک کننده شده و از وزن کلی چراغ کاسته و باعث کوچکتر شدن فضای اشغال شده ی چراغ می شود.

طول عمر بالا

فناوری جدید ساخت چیپ های COB ضمن بالا بردن کیفیت و قیمت این نوع چراغ ها طول عمر این لامپ ها را به شکلی محسوس بالاتر برده است. ضمن اینکه استفاده از هیت سینک های مناسب و سرامیک نقش بسزایی در افزایش کارایی و طول عمر چراغ ها ایفا می کنند.

شاخص تفکیک رنگ بالا (CRI)
با ظهور فناوری سی او بی ، و بهره گیری از موارد بالا، CRI یا شاخص نمود رنگ که در محصولات روشنایی با واحد Ra نشان داده میشود، به بالاترین سطح خود نزدیک تر شده است.

معایب لامپ سی او بی

مانند انواع مختلف لامپ، خرید لامپ COB یا خرید لامپ سی او بی هم معایب خاص خود را دارد. استفاده مداوم از آن سبب به وجود آمدن مشکل در خواب می شود و قرار گرفتن زیاد در معرض نور این لامپ می تواند احتمال مبتلا شدن به سرطان های سینه در خانم ها و پروستات در آقایان را افزایش دهد.  لامپ های ال ای دی فاقد جیوه می باشند اما برخی از آن ها دارای مواد مضر دیگری مثل سرب و آرسنیک می باشند. لازم به ذکر است لامپ ال ای دی سالم ترین نوع لامپ است و کمترین مقدار مواد مضر را دارد. به دلیل وجود مس در لامپ cob نیز در زمان شکسته شدن این لامپ ها اثرات بدی برای محیط زیست دارند و پیشنهاد می شود اصلا با دست بدون محافظ به باقیمانده لامپ شکسته ال ای دی تماس نداشته باشید.

 

تفاوت لامپ SMD و COB

بهتر است پیش از خرید لامپ COB یا خرید لامپ SMD نسبت به تفاوت های آن آگاهی داشته باشید. در لامپ‌های اس‌ام‌دی یک بورد واحد وجود ندارد بلکه چندین ال ای دی در کنار هم بر روی یک پنل نصب می‌شوند که این مساله خود موجب می‌شود گرمای کمتری تولید شود. بنابراین اس ام دی ها طول عمر و نور تولیدی بیشتری دارند. اما برخلاف اس ام دی ها، COB از تراشه ای تشکیل شده است که مجموع بزرگ تری از LEDها است و به طور مستقیم بر روی مدار نصب می شود. به دلیل این موضوع ال ای دی ها گرمای بیشتری نسبت به SMD ها تولید می کنند که اگر از خنک کننده های مناسب در آنها استفاده نشود با گذشت زمان بر میزان نور و روشنایی آنها تاثیرگذار خواهد گذاشت.

همچنین تفاوت لامپ SMD و COB دارای جنبه های مختلفی می باشد مانند:

  • مدل قرارگرفتن ال ای دی ها بر روی بورد لامپ یا PCB
  • نوع نور منتشر شده از لامپ ها
  • تفاوت در بهره نوری
  • تفاوت نحوه انتقال دما و حرارت در لامپ ها
  • تفاوت در قابلیت کنترل رنگ

تنوع مدل های مختلف لامپ‌ ال‌ای‌دی با قیمتهای متفاوت بسیار زیاد است، بنابراین هنگام خرید لامپ LED از فروشگاه، داشتن اطلاعات کافی و توجه به نوع کاربرد اهمیت بسیاری دارد. برای آشنایی با انواع لامپ ال‌ای‌دی، کاربرد لامپ LED و مزایای LED به مجله میتره مراجعه کنید. در این مجموعه می‌توانید با توجه به نوع مصرف (مسکونی، اداری، تجاری و …) با مناسب‌ترین محصولات LED آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید