لامپ اس ام دی سقفی
خرید-لامپ-اس-ام-دی-سقفی

لامپ اس ام دی سقفی

لامپ اس ام دی سقفی

لامپ‌ اس ام دی چیست ؟

لامپ اس ام دی (لامپ SMD) یا لامپ ال‌ ای ‌دی (لامپ LED) نوعی لامپ‌ است که برای روشنایی از دیود نورافشان استفاده می‌کند. در واقع این لامپ یک دیود نورافشان نیمه رسانا است که زمانی که جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند از خود نور مرئی منتشر می­کند. این لامپ‌ها که در ابتدا بیشتر به عنوان چراغ در درون دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد داشتند، با خرید لامپ اس ام دی سقفی و همچنین با توجه به مزایا و کاربردهای لامپ SMD سقفی ، این محصولات توانسته اند جای خود را در صنعت روشنایی در دنیا باز کنند.

کلمه SMD مخفف کلمات Surface-mount technology (فناوری نصب شده روی سطح) است. دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزء خانواده دیودها هستند که زیرگروه نیمه هادی‌ها به‌شمار می‌آیند. خاصیت متمایز کننده ال‌ای‌دی‌ها نسبت به سایر نیمه‌هادی ها این است که با گذر جریان الکتریکی از آن‌ها مقداری انرژی به صورت نور از آن‌ها ساطع می‌شود.

کاربردهای  لامپ اس ام دی سقفی

خرید لامپ اس ام دی سقفی یا خرید لامپ SMD سقفی و بطور کلی اس ام دی ها که از دهه‌های گذشته در تجهیزات الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گرفتند، عموماً برای نمایش خاموش یا روشن بودن نمایشگرها در لوازم مولتی مدیا و نیز نشان‌گر آماده به کار بودن لوازم الکتریکی و ماشین آلات مورد استفاده قرار گرفتند. اما در حال حاضر LED ها به نحوی ساخته می‌شوند که نور را در جهت خاصی متمرکز کنند. آنها معمولاً داخل یک محفظه شفاف گنبدی شکل کوچک قرار می‌گیرند و در سایز یک چوب کبریت هستند و به‌ سختی می‌شکنند. بزرگ‌ترین ایراد لامپ‌های LED رنگ آن‌ها بود. اما اکنون به آسانی با تغییر در ساختار فیزیکی و مواد تشکیل‌دهنده LED، نور در رنگ‌ها و شدت‌های مختلف و با طول موج مشخص با رنگ کاملاً خالص تولید می‌شود. به عبارتی LEDها فاقد پرتوهای مادون قرمز و فرابنفشی هستند که سایر صنایع روشنایی ایجاد می‌کنند و LEDها به سلامت چشم و محیط آسیب نمی‌رسانند که این مساله نیز یکی از مزایای لامپ ال ای دی است.

لامپ‌های ال‌ای‌دی ابتدا به عنوان لامپ‌های نشان‌گر و با نور کم، در وسایل الکتریکی به کار می‌رفتند، بعدها استفاده از آن‌ها به بخش روشنایی گسترش یافت و با نور سفید آن با روشنایی مطلوب و مصرف کم تولید شدند. قدم بعدی کمک به تکامل تلویزیون‌ها و مانیتورهای ال‌سی‌دی بود که در آنها نور پشت نمایشگر کریستال مایع به جای لامپ فلورسنت توسط LED ها تأمین می‌شد؛ به تدریج نمایشگرهایی با فناوری ال‌ای‌دی جایگزین نمایشگرهای ال‌سی‌دی شده اند.

پوستر-لامپ-های-ال-ای-دی-میتره

انواع لامپ اس ام دی سقفی

با توجه به نوع مصرف، می توان کاربرد لامپ اس ام دی سقفی را به سه دسته اصلی تقسیم کرد :

همچنین انواع لامپ از نظر شکل تولید تنوع زیادی دارد و اگر بخواهیم موارد اصلی آن ها را نام ببریم شامل موارد زیر می باشد:

لامپ ال ای دی براساس فناوری ساخت

خرید-لامپ-smd-سقفی

Power LED ( لامپ های پاور )

اولین نسل از لامپ های ال ای دی هایی هستند که در صنایع روشنایی کاربرد زیادی پیدا کرد. معمولا آنها را در دو نوع ۱ وات و ۳ وات ارائه می‌شد. این نسل از لامپ LED که بازدهی خود را به حدود روشنایی ۱۰۰ لومن به ازای هر وات رساند. با کنار هم چیدن تعدادی پاور لامپ ال ای دی روی یک PCB، میزان بیشتری از نور را که برای ساخت انواع پروژکتورها و دیگر لامپ ها که مورد نیزا بود را تامین می کردند.

لامپ اس ام دی ( لامپ SMD )

لامپ های SMD نسل جدیدتری از این ال ای دی ها می باشد که به صورت نصب تعدادی زیادی از ال ای دی ها با توان پایین بر روی یک بُرد کوچک، روشنایی را فراهم می کنند. این ماژول ها از ال ای دی ها با توان بین ۲۰۰ میلی وات تا ۵۰۰ میلی وات استفاده می کنند. این ماژول ها مانند COB ممکن است دارای راه انداز لازم برای اتصال مستقیم به برق شهر باشند. این کار عملاً نیاز استفاده به درایور را حذف میکند. با این حال این کار باعث کاهش طول عمر لامپ می شود. این نوع لامپ ال ای دی گرد به علت ساختار ظاهری خود بسیار پر کاربرد است.

 COB

این نوع فناوری ساخت طی چند سال اخیر به طور متداول در ساخت لامپ های LED مورد استفاده قرار گرفته است. ال ای دی های COB توان بالایی دارند و برای استفاده در پروژکتورها و لامپ های فشرده ی کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ال ای دی از جایگذاری چندین چیپ ال ای دی داخل یک ماژول با فناوری خاص ساخت ال ای دی حاصل می شود. این نوع لامپ ها در مدل های مختلفی مانند دایره ای، حلقوی، مربعی و نواری ساخته می شود.

راهنمای خرید لامپ اس ام دی سقفی

سال های زیاد است که روشنایی منازل و محل کارمان با استفاده از لامپ های رشته ای معمولی انجام شده است. لامپ هایی که بسیار پرمصرف هستند، طول عمر کوتاهی دارند و بیشتر انرژی مصرفی خود را به جای نور به گرما تبدیل می کنند. در این روزها و با توجه به این که همه ابعاد زندگی ما با پیشرفت فناوری دچار تغییرات شده اند بهتر است ما نیز جایگزینی مناسب برای لامپ های رشته ای و قدیمی پیدا کنیم و اقدام به خرید لامپ ال‌ای‌دی بنماییم.

اگر قصد خرید لامپ SMD سقفی برای خانه یا خرید لامپ برای مغازه و فروشگاه را دارید، برای آشنایی با مزایای لامپ ال ای دی و کاربرد لامپ ال ای دی در هر محیط، مطالب زیر راهنمای خوبی برای انتخاب شما خواهد بود:

همچنین در مورد تعمیر این نوع لامپ می توانید مطلب زیر را مطالعه نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید