لومن یا وات ؟
لومن یا وات

لومن یا وات ؟

لومن یا وات ؟

هنوز بسیاری از افراد هنگام خرید لامپ، میزان روشنایی لامپ را با وات می سنجند و خرید می کنند. اما در واقع معیاری که میزان روشنایی لامپ را مشخص می کند لومن است. اما آشنایی ما با وات که مربوط به لامپ رشته ای بوده است را چگونه در مورد لامپ های ال ای دی بسجیم و چگونه باید وات و لومن را در لامپ های مختلف معادل سازی کرد. برای پاسخ به سوال لومن یا وات با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

وات

لومن چیست

وات (با نشان اختصاری W) یکای سنجش توان در سیستم استاندارد بین‌المللی واحدها است. یک وات برابر است با یک ژول انرژی در هر ثانیه. وات بیانگر آهنگ مصرف یا تولید انرژی است. در تحلیل ابعادی وات به‌ صورت  بررسی می‌شود. آهنگ مصرف انرژی الکتریکی در لامپ‌های حبابی معمولی بین ۱۵ تا ۲۰۰ وات است. موتور یک خودروی معمولی با آهنگ ۲۵۰۰۰ وات انرژی مکانیکی تولید می‌کند. توان یک فرمول اصلی دارد که همیشه یکسان است.

لومن

لومِن واحد شار نوری است.  یک لومن یا یک واحد توان نوری (Luminous Flux) ، عبارت است از کل نور خارج شده از یک منبع نور در هر ثانیه و یا به عبارتی دیگر کل نور دریافت شده توسط یک جسم در هر ثانیه. که آن را با حرف برگرفته از زبان یونانی فی Φ نشان می دهیم. 

تفاوت لومن با واحد توان وات چیست؟

ما در بررسی صوت و دیگر انرژی ها از واحد توان به وفور استفاده می کنیم، اما در تحلیل روشنایی این واحد به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. علت این جا است که چشم بشر، برخلاف دیگر حس کننده ها، یک رفتار کاملا و شدیدا غیر خطی نسبت به شدت نور نشان می دهد، لذا ما در تحلیل شدت روشنایی ، به جای بررسی توان خروجی منبع نور ، مقداری روشنایی قابل رویت بوسیله چشم انسان را (به صورت حدودی) مد نظر قرار می دهیم.

خرید لامپ 50 وات ال ای دی

لومن یا وات برای لامپ ۱۰۰ وات

روشنایی و مصرف برق لامپ ۱۰۰ وات

این لامپ رشته ای در دسته لامپ های پرمصرف قرار می‌گیرد و علی رغم قیمت بسیار پایین از نظر اقتصادی به صرفه نیستند زیرا طول عمر بسیار پایینی در حدود ۱۰۰۰ ساعت دارند و در حال حاضر  لامپ های کم مصرف و ال ای دی جایگزین این لامپ ها شده اند.

با این وجود به دلیل قیمت پایین لامپ رشته ای، در مکان هایی که کلید زنی زیادی کمی دارند مانند پشت بام ها و در برخی موارد که به حرارت لامپ نیاز است هنوز از این لامپ ها استفاده میگردد.

لامپ‌های رشته‌ای اکثراً بنا بر توان الکتریکی مصرفی خود به فروش می‌رسند. این توان با وات اندازه‌گیری می‌شود و اساساً به مقاومت رشته وابسته‌ است، که آن نیز به طول رشته، ضخامت و جنس آن بستگی دارد. برای دو حباب با ولتاژ یکسان، نوع، رنگ و شفافیت، لامپی که توان بیشتری می‌گیرد نور بیشتری هم می‌دهد.

لامپ ۱۰۰ وات یعنی چه ؟ ( لامپ صد وات چیست )

۱۰۰ توان مصرفی لامپ بر حسب وات ساعت است. طبق تعریف وات یعنی، ۱۰۰ ژول که به معنای اینکه این لامپ هر ساعت ۱۰۰ ژول مصرف می‌کند و لامپ ۵۰ وات هم توان مصرفی ۵۰ را نشان می دهد. پس مصرف انرژی الکتریکی ده ساعت این لامپ با توجه به اینکه در هر ساعت ۱۰۰ است می شود ۱۰۰۰۰ ژول یا به عبارتی ۱۰ کیلوژول است.

با یک مثال دیگر بخواهیم بگوییم لامپ ۱۰۰ وات یعنی چه ؟ باید فرض کنیم عدد ۱۰۰ توان مصرفی اش است یعنی این که لامپ در یک ساعت ۱۰۰ ژول انرژی مصرف میکند ( یا ۱۰۰ وات توان مصرفی آن در ۱ ساعت است.) حالا مصرف روزانه اش می‌شود ۰.۱ کیلو وات ساعت و مصرف ماهانه آن ۳ کیلو وات می‌شود . به عنوان مثال جاروبرقی ۲۰۰۰ وات و سایر لوازم برقی پر مصرف مصرف در این حدود دارند.

همچنین برای خرید لامپ پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را هم مطالعه نمایید:

لامپ چند وات بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید