لامپ ال ای دی لیزری

لامپ ال ای دی لیزری

لامپ لیزری یا لامپ ال ای دی شیشه ای

لامپ ال‌ ای‌ دی 

لامپ ال‌ای‌دی (لامپ LED) نوعی لامپ‌ است که برای روشنایی از دیود نورافشان استفاده می‌کند. لامپ ال ای دی لیزری یا لامپ هایبر ایت در واقع این لامپ یک دیود نورافشان نیمه رسانا است که زمانی که جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند از خود نور مرئی منتشر می­کند. لامپ ال ای دی که در ابتدا بیشتر به عنوان چراغ در درون دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد داشتند، با مزایا و کاربردهای لامپ ال ای دی ، این محصولات توانسته اند جای خود را در صنعت روشنایی در دنیا باز کنند و خرید لامپ ال ای دی لیزری افزایش داشته است.

کلمه LED مخفف کلمات Light emitting diode (دیود ساطع‌کننده نور) است. دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزء خانواده دیودها هستند که زیرگروه نیمه هادی‌ها به‌شمار می‌آیند. خاصیت متمایز کننده ال‌ای‌دی‌ها نسبت به سایر نیمه‌هادی ها این است که با گذر جریان الکتریکی از آن‌ها مقداری انرژی به صورت نور از آن‌ها ساطع می‌شود.

خرید-لامپ-هایبر-ایت

لامپ ال ای دی لیزری

لامپ ال ای دی شیشه ای و یا لامپ لیزری یا و یا لامپ هایبرایت در زندگی ما نقش های بسیاری دارند، از لوازم برقی تا اسباب بازی ها و کاردستی ها. این ال ای دی ها می توانند به راحتی توسط یک باتری قلمی و یا یک منبع تغذیه روشن شوند و نور بسیار زیبایی تولید کنند. با توجه به اینکه ال‌ای‌دی‌ها می‌توانند نورهای رنگی مختلفی تولید کنند، در نورپردازی‌های تزئینی کاربر دارند. از سوی دیگر این لامپ‌ها نور مخرب ماورای بنفش تولید نمی‌کنند و به همین سبب در موزه‌ها برای روشنایی اشیاء قیمتی به کار می‌روند.

خرید لامپ ال ای دی لیزری ( خرید لامپ لیزری ) به علت کاربردهای مختلف می باشد. به علت توان مصرفی پایینشان می‌توان از آن‌ها در روشنایی اضطراری استفاده کرد. در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، طول عمر، ضریب اطمینان روشنایی، درخشندگی بالا و دید در روز اهمیت زیادی دارند و به همین علت ال‌ای‌دی‌ها برای این منظور بسیار مناسبند. بسیاری از شرکت‌های معتبر خودروسازی، در چراغ راهنما و برخی چراغ‌های داخلی خودروهایشان از لامپ ال‌ای‌دی استفاده می‌کنند .همچنین از این ال ای دی ها می توان در ساخت کاردستی استفاده کرد . ** این نوع led ها به ولتاژ بالا حساس هستند، احتیاط کنید.

لامپ ال ای دی رنگی

لامپ ال ای دی رنگی

اولین ال‌ ای دی ‌های تولید صنعتی در ۱۹۶۲ میلادی و تنها با رنگ قرمز (ترکیب آلومینیم، گالیم و آرسناید) وارد بازار شدند. LEDهای سبز، آبی، زرد و نارنجی در دههٔ ۷۰ میلادی تولید شدند.

بهرهٔ نوری LED‌ها رفته‌رفته افزایش یافت تا اینکه در دههٔ ۸۰ و اوایل دههٔ ۹۰ میلادی ال‌ئی‌دی‌ها به صورت گروهی و با کارایی بسیار بالا وارد بازار شدند. ال‌ئی‌دی‌های اولیه به علت بهرهٔ پایینشان تنها در مدارات الکترونیکی استفاده می‌شدند. اثرگذاری نوری ال‌ئی‌دی‌های سفید امروزی تا ۷۰ لومن بر وات و ال‌ئی‌دی‌های رنگی تا ۵۰ لومن بر وات است و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۴۰ لومن بر وات نیز برسد.

لامپ رنگی ال ای دی و لامپ هایبرایت رنگی ال ای دی در رنگ‌های متنوع جایگزین بسیار مناسبی برای لامپ‌های تزیینی رشته‌ای و کم‌مصرف می‌باشد. استفاده از لامپ فوق برای ریسه‌های رنگی نورپردازی بسیار مناسب است؛ زیرا مصرفی بسیار کم و نوردهی ملایمی دارند.

بطور کلی لامپ های ال ای دی طول عمر بالایی داشته و نور تولیدی آن فاقد اشعه‌های فرابنفش و فروسرخ است. استفاده از این لامپ در ریسه‌های رنگی تاثیر بسیار زیادی در کاهش میزان مصرف برق دارد.

دیدگاهتان را بنویسید