آموزش تعمیرات لامپ ال ای دی و کم مصرف

آموزش تعمیرات لامپ ال ای دی و کم مصرف

تعمیرات انواع لامپ ال ای دی و کم مصرف

تعمیر لامپ ال ای دی یا تعمیر لامپ اس ام دی (Repairing LED Lamp) و همچنین تعمیر لامپ کم مصرف برای استفاده مجدد از لامپ های سوخته ای که در خانه یا محل کار استفاده می کنید، برای کاهش هزینه ها و بطوری کلی آموزش تعمیرات لامپ مقرون به صرفه است. البته در مورد اینکه آیا لامپ دست دوم و تعمیری به صرفه است اختلاف نظر وجود دارد.

در این مطلب از مجله میتره سعی داریم مطلبی جامع در مورد آموزش تعمیرات انواع لامپ ال ای دی و کم مصرف  به شما ارائه دهیم تا با کمک آن بتوانید انواع لامپ LED یا لامپ های کم مصرف خانه خود را با هزینه اندکی تعمیر و مجدد مورد استفاده قرار دهید تا هزینه های اضافی برای خرید لامپ نپردازید.

توجه داشته باشید که مطالب ذکر شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارد و تعمیر باید توسط متخصصین صورت گیرد. تعمیرات لامپ توسط اشخاص علاوه بر اینکه لامپ را از شرایط گارانتی خارج می کند، می تواند برای افراد ناآشنا خطرات جانی هم به همراه داشته باشد.

تعمیرات انواع لامپ

مراحل و روش تعمیرات لامپ بستگی به نوع لامپ دارد، به عنوان مثال روش تعمیر لامپ کم مصرف با روش تعمیر لامپ ال ای دی متفاوت است. اما معمولا تجهیزات و وسایل تعمیرات لامپ مشترک است. در ادامه به روش های تعمیر انواع لامپ و معرفی تجهیزات لازم برا این کار پرداخته ایم.
 

تعمیر لامپ ال ای دی و تعمیر لامپ اس ام دی

تعمیر لامپ LED کار دشواری نیست و احتیاج به مکان خاصی هم ندارد. برای تعمیر این نوع لامپ شاید در ابتدا تنها آشنایی مختصری با عملکرد لامپ و لحیم کاری کافی باشد. درون این لامپ ها چند ال ای دی روی بورد نصب شده و با توجه به طراحی آن بصورت سری یا موازی مدار را تشکیل داده است. 

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

برخلاف مدار موازی، در مدار سری اگر یکی از ال ای دی ها خراب شود لامپ دیگر روشن نخواهد شد. در مدار سری جریان از همه ال ای دی ها می گذرد و افت ولتاژ در هرکدام شان باعث ایجاد روشنایی می گردد. یک عدد دیود یا درایور ، مقاومت و چند خازن جریان برق مناسب مستقیم (DC) را برای لامپ تامین می کند. ابتدا این اجزا الکتریکی لامپ را بررسی کرد و سپس خود ال ای دی ها را بررسی کرده تا مشخص شود کدام قطعه خراب است و احتیاج به تعویض دارد.

مراحل گام به گام آموزش تعمیر لامپ ال ای دی :

گام ۱ : ابزار لازم برای تعمیر لامپ

گام ۲ : باز کردن لامپ و بررسی قطعات

گام ۳ : تعویض ال ای دی های خراب

گام ۴: بستن لامپ و تست

ابزار لازم برای تعمیر لامپ ال ای دی هم شامل موارد زیر می باشد:

  • هویه
  • سیم لحیم
  • مولتی متر
  • انبرک یا پنس
  • نوار چیپ های ال ای دی
 
برای جزئیات بیشتر در مورد تعمیر این نوع می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:
تعمیر لامپ کم مصرف

تعمیر لامپ کم مصرف

تعمیر لامپ مهتابی کار دشواری نیست و احتیاج به مکان خاصی هم ندارد. برای تعمیر این نوع لامپ شاید در ابتدا تنها آشنایی مختصری با عملکرد لامپ و لحیم کاری کافی باشد. 

برای تعمیر لامپ کم مصرف مراحل زیر را انجام دهید:

گام ۱ : ابزار لازم برای تعمیر لامپ

گام ۲ : باز کردن لامپ و بررسی مقاومت

گام ۳ : بررسی مدار و قطعات

گام ۴ : بررسی ترانزیستور

 
برای جزئیات بیشتر در مورد تعمیر این نوع می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

 آیا خرید لامپ ال ای دی دست دوم یا تعمیر شده به صرفه است ؟

شاید در نگاه اول خرید این نوع لامپ بسیار اقتصادی و به صرفه بنظر برسد، اما با در نظر گرفتن عمر کوتاه این لامپ، و نداشتن گارانتی در واقع شما در حال پرداخت هزینه بیشتری نسبت به یک لامپ ال ای دی نو می باشید.

تنها در صورتی که برای مدت بسیار کوتاهی قصد روشنایی مکانی را دارید و آن لامپ را در مکانی دیگر نیز نمیخواهید مورد استفاده قرار دهید، این خرید می‌تواند منطقی باشد.

 
 

 

 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید