تعمیر سرپیچ لامپ ( تعویض سرپیچ لامپ )

تعمیر سرپیچ لامپ ( تعویض سرپیچ لامپ )

تعمیر سرپیچ لامپ

سرپیچ تجهیز الکتریکی در صنایع روشنایی است که لامپ‌ها را به برق ورودی متصل می‌کند. یک لامپ ال ای دی یه هر لامپی توسط سرپیچ به جریان برق متصل می شود. با توجه به گرما و حرارت، امکان خراب شدن این قطعه زیاد است. موقع نصب انواع لامپ، لوستر و چراغ باید سرپیچ ها هم بررسی بشود. اگر پس از نصب لامپ یا چراغ روشنایی، همه لامپ ها روشن نشود احتمال خرابی در سیستم سیمکشی یا نحوه نصب انواع پریز و کلید وجود دارد. اما اگر یکی از لامپ های سالم لوستر، خاموش باشد احتمالا سرپیچ دچار مشکل شده است. تعویض سرپیچ لامپ کار چندان دشواری نیست و با یک آموزش ساده می توانید خودتان سرپیچ های معیوب را به سادگی، عوض کنید. اگر به کارهای فنی علاقه دارید با این مطلب از مجله میتره در مورد تعمیر سرپیچ لامپ و یا تعویض سرپیچ لامپ همراه ما باشید.

روش تعویض سرپیچ لامپ

همانطور که می دانید لامپ بدون سرپیچ نمی تواند به برق شهری متصل شود. شکل ظاهری سرپیچ ها در وسایل روشنایی اندکی متفاوت است ولی سیستم کارکرد همه سرپیچ ها یکی است. در واقع سرپیچ لامپ یک چراغ مطالعه ساده درست شبیه به سرپیچ روشنایی لوسترهای بزرگ و سنگین، کار می کند. نحوه اتصال و برق رسانی همه سرپیچ ها مشابه هم است پس ظاهر لوستر و چراغ روشنایی، فریب تان ندهد.

هر لامپ به یک سرپیچ وصل شده و سرپیچ نیز به سیم برق اتصال دارد. سرپیچ لامپ های فضای داخلی و بیرونی ساختمان هم تفاوتی از نظر اتصالات ندارند. اگر بتوانید یک سرپیچ را تعویض کنید قطعا می توانید هر سرپیچ دیگری را هم به همان صورت، عوض کنید. ابتدا وسایل لازم برای باز کردن سرپیچ را آماده کنید.

 

تعویض-سرپیچ-لامپ

لوازم مورد نیاز برای تعویض سرپیچ لامپ

قبل از هر اقدامی برق را از کنتور قطع کنید. اتصال برق، خطر برق گرفتگی را به همراه دارد که اصلا شوخی بردار نیست. لوازمی که نیاز دارید شامل یک پیچ گوشتی، سیم چین و فازمتر است. اگر قصد باز کردن سرپیچ لوستر سقفی را دارید، حتما یک چهارپایه بلند یا نردبان دو طرفه به کارتان می آید. قبل از هر اقدامی، قطع بودن جریان برق در سرپیچ را بررسی کنید. برای اینکار لازم است تا لامپ را از سرپیچ باز کنید. سپس با فازمتر تست کنید که آیا سرپیچ هنوز برق دارد یا خیر!

در حالت عادی با زدن کلید کنتور برق ساختمان قطع می شود ولی همیشه امکان ایراد در سیستم سیمکشی ساختمان هست. بنابراین احتیاط را رعایت کرده و حتما تست برق سرپیچ را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که اقدام به تعویض سرپیچ می کنید با لوازم ساده تر مثل آباژور یا چراغ مطالعه شروع کنید به این ترتیب تجربه و مهارت تان بیشتر می شود.

 

باز کردن سرپیچ لامپ

تعویض-پرچ-لامپ-ال-ای-دی

حالا نوبت برداشتن سرپیچ است با استفاده از پیچ گوشتی، همه پیچ های متصل کننده سرپیچ به وسیله را باز کنید. برخی از سرپیچ ها توسط یک مهره نگهدارنده به پشت وسیله اتصال دارند. به هر حال پیچ یا مهره هر کدام که باشد را با پیچ گوشتی یا انبردست خارج کنید. در واقع سرپیچ ها دو قسمت دارند که بخش جلویی به لامپ و بخش دیگر به سیم برق اتصال دارد. ابتدا بخش بالایی و زیرین را از هم جدا کنید. در سرپیچ های جدید، این دو قسمت در هم پیچ شده اند و به سادی و بدون هیچ ابزاری باز می شوند.

قسمت متصل به سیم کشی برق ساختمان هم توسط ترمینال اتصال داده شده که به راحتی قابل جدا کردن است. سرپیچ را به طور کامل از ترمینال و سیمکشی برق، جدا کنید. مراقب باشید پیچ و مهره ها را حتما نگهداری کنید برای اتصال سرپیچ جدید از این پیچ ها استفاده می شود.

 

تعمیر سرپیچ لامپ ( پرچ سرپیچ )

برای تعوصی و تعمیر سرپیچ لامپ، سرپیچی باید استفاده شود که سالم باشد و قابل اتصال به لامپ باشد. برای برقراری اتصال سرپیچ به لامپ باید متناسب با اندازه سرپیچ و لامپ دستگاه پرچ مناسب داشته باشد.

 برای پرچ کردن سرپیچ کافیست سرپیچ را بر روی بدنه پلاستیکی با لقی کم قرار داده و آن را درون دستگاه پرچ گذاشت با حرکت دسته پرس کمتر از ۹۰ درجه سرپیچ بر روی بدنه پرس می شود. نکته قابل ذکر  اینکه پرس سرپیچ e14  و e27  دارای اندازه متفاوت می باشند و نمی توان هر دو را با یک دستگاه پرس کرد.

انواع پایه لامپ ( انواع سرپیچ لامپ )

انواع-پایه-لامپ

گستردگی انواع پایه و سرپیچ (Light Bulb Base) در صنایع روشنایی و لامپ ال ای دی را ملزم می‌کند اطلاعاتی در ارتباط با انواع آن‌ها و عباراتی که هنگام خرید سرپیچ با آن‌ها آشنا می‌شنویم کسب کنیم. در این مقاله شما را یک نوع سرپیچ پرکاربرد آشنا خواهیم کرد. بسیاری از لامپ‌ها به خاطر توان مصرفی و میزان روشنایی خاصی که دارند پایه‌های مخصوص به خودشان را نیز دارند تا جریان الکتریکی بدون مشکل انتقال یابد و از خطرات احتمالی ناشی از تجمع گرما نیز جلوگیری شود. 

سرپیچ تجهیز الکتریکی در صنایع روشنایی است که لامپ‌ها را به برق ورودی متصل می‌کند. همانطور که می‌دانید تنوع لامپ در دنیای امروزی است بسیار گسترده است. به موازات لامپ ها، سرپیچ‌ها نیز هر روزه متنوع‌تر می‌شوند. سرپیچ‌ها با نام‌های متفاوتی از یکدیگر شناخته می‌شوند. یکی از پرکابرد‌ترین آن‌ها سرپیچ‌های نوع E هستند.
 
 

انواع مختلف پایه لامپ ال ای دی

دسته بندی اصلی پایه های لامپ ال ای دی را می توان به پایه های E، B و G تقسیم بندی کرد. اسامی پایه‌های مختلف لامپ‌ها بر اساس سایز و نوع پایه است که از یک حرف (نوع پایه) و یک عدد (سایز پایه) تشکیل شده است. در ادامه سه نوع پایه‌ای که بیش از انواع دیگر در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد را برای‌تان معرفی می‌کنیم.

  • پایه ادیسونی ( پایه لامپ E )

  • پایه سوزنی ( پایه G و GU )

  • پایه خنجری ( پایه لامپ B )

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پایه لامپ و یا سرپیچ انواع لامپ جهت تعمیر سرپیچ لامپ یا تعویض سرپیچ لامپ می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید