میزان روشنایی و نور لامپ
روشنایی نور لامپ ال ای دی

میزان روشنایی و نور لامپ

میزان روشنایی نور لامپ

بسیاری از افراد با نگاه کردن به یک لامپ یا منبع نور سعی در تشخیص میزان نور و روشنایی آن لامپ دارند. اما آیا اصولا چشم غیر مسلح انسان قادر به تشخیص میزان نور و روشنایی هست یا اینکه روش دیگری برای تشخیص نور یک لامپ می بایست استفاده شود. در این مطلب از مجله میتره با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

روشنایی نور لامپ

به مجموعه پرتو هایی که از یک منبع نوری ساطع می‌شود شار نوری یک لامپ می گویند. این پرتو ها می توانند در یک جهت بیشتر و در سایر جهات میزان کمتر باشند. معمولا لامپ های لنزدار و رفلکتور دار اینچنین خاصیتی دارند و در نتیجه لامپ از روبرو بسیار پرنور به نظر می آید و در سایر جهات کم نور به چشم می آید. لذا برای خرید لامپ به چشم نمی توان اعتماد کرد. در هنگام خرید لامپ به چشمان خود اعتماد نکنید و آگاه باشید که تنها راه تعیین میزان روشنایی یک لامپ، تست آن در کره سنجش روشنایی است.

نور وظیفه ای و تاکیدی

این نور کوچک تر و متمرکزتر از نور عمومی است. زمانی که کاری می کنید، شما به نور وظیفه ای دور و برتان نیاز دارید. درواقع برخی آن را نور اداری می نامند. نورپردازی وظیفه ای، زمانی که کاری را انجام می دهید که نیاز به نور بیشتری دارد، مثل مطالعه کردن، آشپزی کردن، نوشتن، دوختن و بسیاری چیزهای دیگر به بینایی شما کمک می کند. نور وظیفه ای فقط زمانی خوب کار می کند که به عنوان یک نور متضاد استفاده شود؛ برای مثال اگر شما اتاقی کم نور دارید که یک چراغ رومیزی در آن روشن است، نسبت به زمانی که کل اتاق با نور درخشان تری روشن شده، نور در آن محدوده مفیدتر و با خیره کنندگی کمتر همراه خواهد بود 

دلیل استفاده از لنز در لامپ ها . منابع روشنایی برای ایجاد تمرکز نور و ایجاد نور نقطه ای، نور وظیفه ای و تاکیدی می باشد و برخی تولید کنندگان با استفاده از لنز در جایی که نیاز به تمرکز نور ندارد سعی در جذب مشتری دارند. لذا با توجه به مطلب فوق، خریدار آگاه تنها ملاک خود را بر مبنای نور دریافتی از چشم قرار نمی دهد و بهترین ملاک برای خرید مطمئن برگه های تست لامپ می باشد.