معایب و خطرات لامپ کم مصرف شکسته
معایب و خطرات لامپ کم مصرف شکسته

معایب و خطرات لامپ کم مصرف شکسته

معایب و خطرات لامپ کم مصرف شکسته

لامپ کم مصرف

امروزه در بسیاری از خانه ها لامپ کم‌مصرف یا لامپ فلورسنت فشرده یا لامپ cfl وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف لامپ ال ای دی، نکات مهمی در مورد استفاده از لامپ کم مصرف وجود دارد و هر مصرف کننده باید نسبت به خطرات لامپ کم مصرف و معایب لامپ کم مصرف آگاه باشد. مضرات لامپ کم مصرف به چند دسته سلامتی، محیط زیست و فنی تقسیم که شکستن لامپ کم مصرف و وجود جیوه در لامپ کم مصرف شکسته اهمیت این موضوع در زمینه سلامت را دو چندان کرده است. پس از ممنوعیت واردات لامپ کم مصرف در اتحادیه اروپا، مشکلات این لامپ ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. با این مطلب از مجله میتره همراه باشید تا در خرید بین لامپ ال ای دی یا لامپ کم مصرف انتخابی مناسب داشته باشید.

خطرات لامپ کم مصرف

مسمومیت جیوه

یکی از مهمترین معایب لامپ کم مصرف ، میزان جیوه موجود در آن است. به طور متوسط، هر یک از حباب های لامپ کم مصرف، حاوی ۵ میلی گرم جیوه است. جیوه یک سم عصب گرا است و به عنوان پسماند سمی طبقه بندی می شود. اگر یک لامپ بشکند، جیوه آن در محیط آزاد می شود و روی سطح زمین می‌ریزد. سطح خطرناک جیوه نیز هفته ها در هوا پخش و منطقه را آلود می‌کند. لامپ های مهتابی شکسته و دور افتاده هر ساله حدودا دو تا چهار تن جیوه را داخل محیط زیست آزاد می کند.
خطر شکستن لامپ کم مصرف

خطرات UV

یک لامپ کم مصرف جی ای ، اشعه UVتولید می کند. اثرات مضر نورUV منجر به آسیب پوست و تشکیل آب مروارید می شود. در حالی که لامپ فلورسنت به اندازه نور خورشیدUV تولید نمی کند، تحقیقات کمی برای ارزیابی خطرات بلند مدت پوست و چشم ها وجود دارد. اتحادیه اروپا توصیه می کند قرار گرفتن نزدیک لامپ های مهتابی فشرده، بیش از یک فوت به مدت یک ساعت روزانه را محدود کنید.

آتش سوزی

گزارش هایی از آتش سوزی ناشی از لامپ های مهتابی فشرده وجود دارد. در بیشتر موارد آتش سوزی ناشی از شکستن لامپ زمانی بود که لامپ روشن بود با این حال گزارش هایی از آتش سوزی در داخل بالاست در پایه پلاستیکی لامپ وجود دارد. از آنجا که بالاست در بسیاری از لامپ ها طوری طراحی نشده است که در فضای بسته ، کار کند، تنها باید از لامپ های خاص برای چنین کاربردهایی استفاده کنید.

سردرد و میگرن

درصد کمی از جمعیت با سوسو لامپ های کم مصرف دچار سردرد، تهوع و میگرن می شوند. کارگران در معرض نور طبیعی کم تر از همکاران خود که در دفاترشان لامپ های مهتابی استفاده می کنند آسیب می بینند.
مضرات لامپ کم مصرف فلورسنت

شکستن لامپ کم مصرف

پس از شکستن لامپ کم‌مصرف (لامپ فلورسنت فشرده یا لامپ cfl)، اقداماتی را باید انجام داد که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

  • ابتدا باید همه درب و پنجره ها را باز کنید تا هوا تهویه شود. البته درب مکانی که لامپ کم مصرف شکسته است را به بقیه مکان ها ببندید تا آلودگی به آن مکان ها سرایت پیدا نکند.
  • برای تهویه هوا حدودا ۱۵ دقیقه کافی است. پس از ۱۵ دقیقه نیز باید ماسک تنفسی به مکان بازگردید.
  • به هیچ وجه برای جمع کردن خرده های شکسته لامپ کم مصرف از جارو برقی استفاده نکنید. با این کار فضا آلودگی در محیط پخش خواهد شد.
  • خرده های بزرگ لامپ شکسته را با بدون تماس مستقیم با دست و با دستکش جمع آوری کنید. خرده های کوچک تر لامپ شکسته شده را با استفاده از چسب نواری (چسب ۵ سانتی) از روی سطح زمین جمع آوری کنید.
  • سپس با یک دستمال خیس روی سطحی (فرش یا سرامیک) که لامپ شسکته وجود دارد را با دستمال تمیز کنید.
  • خرده های شکسته شیشه لامپ، چسب، دستمال و قسمت های باقیمانده لامپ را داخل یه محفظه یا کیسه محکم در بسته ای قرار داده و جداگانه دور بیاندازید.
همچنین در هنگام تعمیر لامپ کم مصرف مهتابی باید مراقب شسکته شدن لامپ باشید و احتیاط کنید.