چراغ ال ای دی
چراغ ال ای دی سقفی

چراغ ال ای دی

چراغ ال ای دی ( چراغ LED )

چراغ ال ای دی چیست

در مورد نام چراغ ال ای دی سقفی یا لامپ ال ای دی باید گفت کلمه LED مخفف عبارت Light emitting diode به معنی دیود منتشر کننده نور است. دیودهای ساطع‌کننده نور جزء خانواده دیودها هستند که بخشی از مجموعه نیمه هادی‌ها محسوب می شود. خاصیت متمایز کننده ال‌ای‌دی‌ها نسبت به سایر نیمه‌هادی ها این است که با گذر جریان الکتریکی از آن‌ها مقداری انرژی به صورت نور از آن‌ها ساطع می‌شود.

چراغ ال‌ای‌دی شامل دو عنصر از جنس فرآوری شده هستند که p-type نیمه‌رسانا و N-type نیمه‌رسانا نامیده می‌شوند. این دو عنصر در تماس مستقیم با هم هستند، و با همدیگر یک ناحیه‌ی کوچکی را بنام  P-N junctionمی‌سازند. از این لحاظ چراغ LED یا IRID بیشترین شباهت را به دیودهای دیگر دارند، اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. لامپ ال‌ای‌دی یک بسته‌ی شفاف دارد که به انرژی مرئی یا مادون قرمز اجازه می‌دهد که از آن عبور کند. همچنین، لامپ ال‌ای‌دی یا آی‌آر‌ای‌دی Pn- junction وانواع مختلفی دارد که شکل آن بسته به کاربرد آن فرق می‌کند.

خرید چراغ ال ای دی

کاربردها و انواع چراغ ال ای دی

کاربردهای چراغ LED

لامپ‌های ال‌ای‌دی ابتدا به عنوان لامپ‌های نشان‌گر و با نور کم، در وسایل الکتریکی به کار می‌رفتند، بعدها استفاده از آن‌ها به بخش روشنایی گسترش یافت و با نور سفید آن با روشنایی مطلوب و مصرف کم تولید شدند. قدم بعدی کمک به تکامل تلویزیون‌ها و مانیتورهای ال‌سی‌دی بود که در آنها نور پشت نمایشگر کریستال مایع به جای لامپ فلورسنت توسط LED ها تأمین می‌شد؛ به تدریج نمایشگرهایی با فناوری ال‌ای‌دی جایگزین نمایشگرهای ال‌سی‌دی شده اند.

انواع چراغ ال ای دی

با توجه به نوع مصرف، می توان کاربرد چراغ ال ای دی سقفی را به سه دسته اصلی تقسیم کرد :

همچنین انواع چراغ ال ای دی شامل موارد زیر می باشد:

مزایای چراغ ال ای دی 

چراغ های LED یا لامپ های ال ای دی مزایا و ویژگی های گسترده در کاربری های مختلف دارند. اما اگر بخواهیم از مهمترین مزایای چراغ ال ای دی به چند مورد اشاره کنیم می‌توان موارد زیر را نام برد که در خرید چراغ ال ای دی مورد توجه است

  • طول عمر چراغ

 طول عمر اولین و مهم‌ترین معیار، در لامپ‌ها و چراغ‎های ال‌ای‌دی محسوب می شود. چراغ LED طول عمری بین ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار ساعت دارند. این طول عمر در مقایسه با لامپ های دیگر بسیار بیشتر است.

  • بازده نوری چراغ

از دیگر مزیت های چراغ های ال‌ای‌دی می‌توان به بازده نوری بالای این لامپ ها اشاره نمود. در حال حاضر لامپ‌های LED بازده‌ای بین ۷۴ تا ۱۲۰ لومن بر وات را دارا می‌باشند و این در حالی است که این مقدار برای لامپ‌ رشته‌ای ۱۰ تا ۱۵ لومن بر وات است. برای لامپ‌ کم ‌مصرف ۴۵ تا ۶۵، برای لامپ‌های بخار جیوه ۳۵ تا ۶۰، برای لامپ‌های بخار سدیم ۶۰تا ۱۱۰ و برای لامپ‌های متال هالید ۷۵ تا ۸۵ لومن بر وات می‌باشند.

  • رنگ نور چراغ

رنگ نور یک چراغ با معیاری به اسم دمای رنگ بر حسب کلوین توصیف می‌شود. دمای رنگ برای مشخص کردن رنگ منبع نور از طریق مقایسه آن با رنگ یک جسم سیاه تشعشع ‌کننده استاندارد به کار می‌رود. جسم سیاه، چیزی شبیه پلاتین است که هیچ نوری منعکس نمی‌کند و کل نوری که به آن تابیده می‌شود را جذب می‌کند.هر چه عدد دمای رنگ بالاتر باشد، رنگ نور بیشتر به محدوده رنگ‌های سفید و سرد نزدیک است و هر چه این عدد کوچک‌تر باشد رنگ نور به محدوده رنگ‌های گرم نزدیک‌تر است. براین اساس دمای رنگ بیشتر از ۴۰۰۰ کلوین به عنوان نور سرد و دمای رنگ پایین‌تر از ۳۰۰۰ کلوین به عنوان نور گرم در نظر گرفته می‌شود.

  • اشعه های چراغ

میزان اشعه فرابنفش لامپ‌های LED و لامپ اس ام دی بسیار کم است. اما به هر حال نورهای سفید لامپ‌ها از نورهای زرد آنها، اشعه فرابنفش بسیار کمتری دارند. در لامپ‌های کم مصرف و مهتابی، پس از اینکه بخار جیوه موجود در لامپ تحریک می‌شود و از خودش نور فرابنفش تولید می‌کند، این نور با گذر از لایه فسفر که در لایه داخلی شیشه لامپ قرار دارد، به نور مرئی تبدیل می‌شود. اگر کیفیت لایه فسفر روی شیشه لامپ کم باشد یا اینکه به مرور زمان در اثر ضربه فرو بریزد، اشعه ماورای بنفش، به صورت مستقیم وارد محیط می‌شود. اشعه ماورای بنفش یک اشعه سرطانزا است. همچنین می توانید مطلب مضرات لامپ ال ای دی ؛ آیا لامپ ال ای دی ضرر دارد ؟ را مطالعه نمایید.

راهنمای خرید لامپ ال ای دی

کابرد چراغ led سقفی

سال های زیاد است که روشنایی منازل و محل کارمان با استفاده از لامپ های رشته ای معمولی انجام شده است. لامپ هایی که بسیار پرمصرف هستند، طول عمر کوتاهی دارند و بیشتر انرژی مصرفی خود را به جای نور به گرما تبدیل می کنند. در این روزها و با توجه به این که همه ابعاد زندگی ما با پیشرفت فناوری دچار تغییرات شده اند بهتر است ما نیز جایگزینی مناسب برای لامپ های رشته ای و قدیمی پیدا کنیم و اقدام به خرید لامپ ال‌ای‌دی بنماییم.

اگر قصد خرید چراغ ال ای دی برای خانه یا خرید لامپ برای مغازه و فروشگاه را دارید، برای آشنایی با مزایای لامپ ال ای دی و کاربرد لامپ ال ای دی در هر محیط، مطالب لامپ‌های ال‌ ای‌ دی برای نورپردازی فروشگاه‌ ها و  لامپ ال ای دی برای خانه و حیاط و لامپ برای اتاق خواب راهنمای خوبی برای انتخاب شما و یا حتی در زمینه  تعمیر لامپ ال‌ای‌دی یا نصب لامپ ال‌ای‌دی مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید