آموزش و راهنمای نصب لامپ ال ای دی
راهنمای نصب لامپ ال ای دی

آموزش و راهنمای نصب لامپ ال ای دی

آموزش نصب لامپ ال ای دی ( راهنمای نصب لامپ ال ای دی و نصب پنل ال ای دی )

در مورد نحوه نصب لامپ ال‌ای‌دی  و نصب پنل ال ای دی نکاتی مختلفی در رابطه با محل قرارگیری و نصب روشنایی ال ای دی و همچنین نکات فنی و ایمنی وجود دارد که شاید حتی برقکاران و طراحان روشنایی نیز از این نکات غافل باشند. در این مقاله از مجله میتره به مطلبی با عنوان راهنمای نصب لامپ ال ای دی و آموزش نصب لامپ ال ای دی پرداخته شده است که پس از خرید لامپ ال ای دی می تواند در هنگام نصب کمکی موثر برای شما باشد.

آموزش نصب لامپ ال ای دی

مراحل نصب لامپ ال‌ای‌دی

به عنوان راهنمای نحوه نصب لامپ ال ای دی ، میتوان چند مرحله اصلی را در مورد نصب لامپ تعریف کرد، در ادامه به آموزش نصب لامپ ال‌ای‌دی بصورت مراحل مختلف پرداخته شده است.

  • محل مورد نظر برای لامپ را انتخاب کنید.
  • محل انتخاب شده را علامت گذاری کنید.
  • محلی برای منبع برق نور LED انتخاب کنید.
  • مداری که لامپ های LED در آن قرار می گیرند را پیدا و آن مدار را خاموش کنید.
  • سیم برق را از جعبه تقسیم گرفته و تا محلی که منبع برق در آن قرار دارد بکشید.
  • لامپ های LED را به منبع برق وصل کنید.
  • سیم های اتصال زمین منبع برق LED را به کلید برق وصل کنید.
  • مدار را روشن کرده و آن را تست کنید.

 

مراحل نصب پنل ال ای دی

به عنوان راهنمای نصب پنل ال ای دی ، میتوان چند مرحله اصلی را در مورد نصب پنل تعریف کرد تا حدود زیادی شبیه نصب لامپ است، در ادامه به آموزش نصب پنل ال ای دی بصورت مراحل مختلف پرداخته شده است.

آموزش نصب پنل ال ای دی

 

  • محل مورد نظر برای پنل را انتخاب کنید.
  • محل انتخاب شده را علامت گذاری کنید.
  • برشی متناسب با اندازه پنل بر روی سطح مورد نظر ایجاد کنید.
  • محلی برای منبع برق انتخاب کنید.
  • مداری که پنل ال ای دی در آن قرار می گیرند را پیدا و آن مدار را خاموش کنید.
  • سیم برق را از جعبه تقسیم گرفته و تا محلی که منبع برق در آن قرار دارد بکشید.
  • در مواردی که درایور جدا است، ابتدا درایور را به پنل متصل کنید.
  • پنل را به منبع برق وصل کنید.
  • سیم های اتصال زمین منبع برق LED را به کلید برق وصل کنید.
  • مدار را روشن کرده و آن را تست کنید.

راهنمای نصب لامپ ال ای دی

در صورتی که نکات اصلی در هنگام نصب لامپ ( لامپ ال ای دی یا لامپ کم مصرف ) رعایت شوند، بازدهی و زیبایی این نوع روشنایی افزایش چشم‌گیری می‌یابد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکاتی که می‌بایست در هنگام نصب لامپ LED باید در نظر گرفته شود می پردازیم.

پنکه سقفی را بالاتر از چراغ بگذارید

اگر از پنکه سقفی استفاده می‌کنید حتما در نظر بگیرید که سایه ایجاد شده به وسیله پنکه سقفی و روشنایی اتاق آزار دهنده خواهد بود و نوعی چشمک زدن را در محیط خانه ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید در فضایی که پنکه سقفی نصب شده است از چراغ استفاده کنید، مطمئن شوید که چراغ در ارتفاع کمتری از پنکه قرار گرفته تا از بروز سایه‌های آزار دهنده جلوگیری کرده باشید.

روشنایی گوشه‌های نور مخفی خانه‌ را تنظیم کنید

اگر خانه‌تان نور مخفی و یا نوعی گچ‌بری دارد که در آن می‌خواهید ریسه ال ای دی استفاده کنید، توجه داشته باشید که در گوشه‌های این فضاها، به دلیل وجود زاویه، امکان دارد که شدت تابش بیش از میزان لازم باشد و موجب ایجاد فضایی نامطلوب شود. بهترین راهکار این است که با در نظر گرفتن این نکته، از تکنسین برق بخواهید تا تدابیری بیاندیشد که نور در گوشه‌های گچ‌بری و نور مخفی، برابر با دیگر قسمت‌های آن باشد.

فاصله مناسب چراغ آویز تا کانتر

چراغ‌های آویز کاربردهای گسترده‌ای دارند. از این چراغ‌ها هم به خاطر جنبه‌های تزیینی و هم به عنوان یک روشنایی موضعی استفاده می‌شود. اگر از چراغ آویز برای تامین نور و همچنین تزیین آشپزخانه خود استفاده می‌کنید حتما فاصله مناسب چراغ آویز تا کانتر را بایستی رعایت کنید. طراحان روشنایی این فاصله را چیزی حدود ۷۵ – ۹۵ سانتی متر در نظر می‌گیرند.

نصب لامپ ال ای دی

دمای رنگ مناسب چراغ خواب

آباژور و چراغ خواب از جمله روشنایی‌های پرکاربرد در خانه ها هستند. نور چراغ خواب بایید رنگی گرم داشته باشد (دمای رنگ حدود ۳۰۰۰ کلوین) تا احتمال بروز بی خوابی و مشکلات مرتبط به آن جلوگیری شود. اگر هم از آباژور در پذیرایی خانه استفاده می‌کنید بهتر است از نور طبیعی یا مهتابی برای روشنایی آن استفاده کنید. در این مورد می‌توانید به مطلب اهمیت شناخت شار نوری مراجعه کنید.

استفاده از ریسه

اگر تا حدی فنی هستید و کمی هم از سیم کشی سر در می‌آورید می‌توانید با ریسه ال ای دی کارهای خلاقانه و جذابی انجام دهید. ریسه بخاطر انعطاف پذیری بالایش قابلیت استفاده در فضاهای کوچکی مثل کشوها و کابینت‌ها را دارد. مثلا با چند قطعه ساده می‌توانید کابینت‌هایتان را به ریسه‌هایی مجهز کنید که وقتی درب کابینت باز می‌شود، آن‌ها هم روشن شوند.

روشنایی بیشتر (نورپردازی تاکیدی)

اگر قصد دارید از چراغ ریلی یا چراغ‌های روکار به عنوان نورپردازی تاکیدی، مثلا برای برجسته کردن یک اثر هنری استفاده کنید، در نظر داشته باشید که نوری که به عنوان نورپردازی تاکیدی  استفاده می‌کنید باید حداقل ۳ برابر پرنورتر از نورپردازی عمومی فضای خانه شما باشد.

استفاده از سنسورها

در راهروها، زیرزمین، انباری و پارکینگ از سنسور و یا تایمر استفاده کنید. فضاهایی این چنینی که رفت و آمد به آن‌ها کمتر صورت می‌گیرد، احتمال روشن ماندن چراغ و هدر رفتن منابع انرژی وجود دارد که با استفاده از سنسورهای حساس به حرکت و یا تایمر می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد.

برای نصب سنسور می توانید مطلب راهنمای نصب سنسور را مطااعه کنید.