توصیه های محیط زیستی در روزهای کرونایی
توصیه-های-محیط-زیستی-در-روزهای-کرونایی

توصیه های محیط زیستی در روزهای کرونایی

محیط زیست و کرونا

پایبندی به اصول بهداشتی و تلاش برای بالا نگه داشتن سیستم ایمنی در مقابل کرونا دیگر برای همه امری بدیهی و مشخص است. اما آیا تا حالا به این فکر کردید که این تلاش برای سالم ماندن و رعایت بهداشت، و ار بین بردن کرونا می‌تواند چه آسیب و ضرری به محیط ‌زیست بزند؟ و محیط زیست و کرونا چه ارتباطی با هم دارند ؟ 

تصور اینکه خانه ‌نشینی و دورکاری توانسته فشار آلودگی‌ها را از دوش محیط‌ زیست بردارد، تصور درست و کاملی نیست! اینطور که مشخص است بیماری کرونا فعلا همراه ما هست و تا وقتی هم که این وضعیت ادامه داشته باشد، ما هم ملزم به رعایت بهداشت جدی‌تر و بیشتری هستیم.

در این مطلب از مجله می‌خواهیم ببینیم، چطوری می‌شود هم بهداشت را رعایت کرد و سالم ماند و هم به محیط زیست فشار و آسیب کمتری وارد کنیم؟

محیط-زیست-و-کرونا
  • ماسک ها

ماسک‌ را بعد از استفاده رها نکنید. رها کردن ماسک در کوچه وخیابون، می‌تواند برای خاک و گیاهان و موجودات ریز و درشت مشکل‌های زیست‌محیطی جدی ایجاد کند. ماسک را باید بعد از استفاده، در یک کیسه بگذارید، گره بزنید و درون سطل زباله بندازید تا موقع تفکیک، برای امحا و سوزانده شدن برده شود.

  • مواد شوینده

موادشوینده مثل، صابون، شامپو، مایع ظرفشویی، مایع دستشویی و … حاوی مواد شیمیایی و سمی برای محیط زیست مانند آمونیاک، نیتروژن و فسفر است که وقتی وارد فضلاب و راه آب می شوند با وجود تصفیه همچنان آلوده و سمی باقی می ماند. موقع خرید مواد شونده به توضیحات روی محصول دقت نمایید و محصولات دوستدار محیط زیست خریداری کنید.

  • بطری ها و اسپری های مواد ضد عفونی کننده

از بطری‌ها و اسپری‌ها دوباره استفاده کنید برای اینکه بطری و پلاستیک کمتری مصرف بشود، الکل و مواد ضدعفونی را برای اعضای خانواده به صورت لیتری خریداری کنید و همیشه بطری‌های خالی شده را با آنها پر کنید. می‌دانید به این صورت در طول سال چقدر در مصرف پلاستیک صرفه‌جویی می‌شود؟

حمل-و-نقل-کرونا

  • خودروی شخصی یا حمل و نقل عمومی

همیشه از خودرو شخصی استفاده نکنید. استفاده از حمل‌ و ‌نقل عمومی به‌ دلیل تراکم و شلوغی ریسک بالایی دارد، اما استفاده از ماشین شخصی هم می‌تواند آلاینده‌های زیادی را وارد هوا کند؛ برای تردد در محله یا مسافت‌های نزدیک از دوچرخه استفاده کنید یا اصلا پیاده بروید.

 

  • سیستم گرمایشی

با آمدن فصل سرما، لباس بیشتر به‌جای سیستم گرمایشی گزینه مناسبی است. باید کاری کنید تا سیستم ایمنی بدنتان قوی بماند. بهتر است به جای روشن کردن سیستم‌های گرمایشی در خانه لباس گرم بپوشید. روشن کردن یا بالا بردن درجه سیستم‌های گرمایشی هم میانگین دمای محیط زیست را بالا می برد و هم هوا رو آلوده‌تر می‌کند.

 

  • خرید مواد غذایی

مواد غذایی را فله و عمده بخرید. با این وضعیت که باید همه‌چیز بعد از خرید تمیز شود، آب زیادی صرف تمیز کردن بسته‌بندی اجناس می‌شود. تا جایی که می‌شود مواد غذایی رو فله و عمده بخرید. اینطوری هم کمتر به تمیزکاری و ضدعفوی نیاز است، هم ارزان‌تر می شود و هم پلاستیک کمتری برای هر خرید ایجاد می‌شود.

 

شما چه توصیه هایی در مورد محیط زیست و کرونا دارید ؟

 

منبع: پیاده

دیدگاهتان را بنویسید