همه چیز درباره پدیده گرم شدن زمین یا گرمایش جهانی
پدیده گرم شدن زمین

همه چیز درباره پدیده گرم شدن زمین یا گرمایش جهانی

پدیده گرم شدن زمین یا گرمایش جهانی

گرمایش جهانی یا پدیده گرم شدن زمین یا گرمایش زمین (Global Warming) مساله ای است که منجر به افزایش میانگین دمای زمین و سطح اقیانوس‌ها شده‌ است. طی ۱۰۰ سال گذشته، زمین به‌طور غیرطبیعی حدود ۰٫۷۴ درجه سلسیوس گرم‌تر شده که این موضوع دانشمندان را نگران کرده‌ است. دهه‌های پایانی قرن بیستم، گرم‌ترین سال‌های ۴۰۰ سال اخیر بوده‌ است. ۱۰ مورد از گرم‌ترین سال‌های جهان تنها از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۷ به ثبت رسیده‌ است. مسائل مختلفی مانند فعالیت‌های صنعتی و تولید گازهای گلخانه ای در ایجاد این مشکل بسیار موثر بوده‌اند و به گرم‌ شدن کره زمین منجر شده است.

در ادامه با مطلب از مجله لامپ ال ای دی میتره با ما همراه باشید.

علت گرمایش زمین

علت گرم شدن زمین چیست ؟

در مورد پدیده گرمایش زمین یا گرمایش جهانی یا پدیده گرم شدن زمین تغییرات جوی که در سراسر جهان مشاهده می‌شود ناشی از عواملی است که انسان در آن‌ها دست دارد. آکادمی ملی علوم آمریکا نیز فعالیت انسان‌ها و تولید گازهای گلخانه‌ای را علت اصلی این پدیده معرفی می‌کند. برخی دانشمندان معتقدند که افزایش حرارت در سال‌های اخیر را می‌توان به فعالیت‌های خورشیدی و تابش آن نسبت داد. این گروه می‌گویند تصاعد دی‌ اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای کمتر از آن است که تغییرات مشاهده شده را توجیه کند.

همچنین نابودی و آتش‌سوزی جنگل‌ها به عنوان یکی از دلایل گرم شدن دمای زمین مطرح شده‌ است. درحقیقت درختان با جذب دی‌اکسید کربن، آن را ذخیره می‌کنند و در اثر سوختن نیز آزاد می‌شود؛ بنابراین آتش‌سوزی در جنگل‌ها می‌تواند به‌ عنوان یکی از دلایل افزایش میزان دی‌اکسید کربن در اتمسفر و در نتیجه گرم شدن زمین مورد توجه قرار بگیرد. شایان ذکر است که رویداد ال‌نینیو میزان گرمای زمین را به‌طور موقت افزایش می‌دهد.

بی‌شک انسان در آنچه امروزه به عنوان گرم شدن جهانی از آن یاد می‌شود، نقش موثری داشته‌ است. دخالت و برداشت بی حد و حصر نوع بشر در طبیعت باعث دگرگونی عظیمی شده که نمی‌توان آن را انکار کرد. اما در طول تاریخ مسکونی شدن زمین این اولین باری نیست که این سیاره آبی به شدت گرم می‌شود. دوره‌های بی‌اندازه گرم یا سرد زمین نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم عوامل متعددی است که از قلب این سیاره آغاز شده و تا عمق فضا پیش می‌رود. از جمله عوامل طبیعی گرم شدن زمین می‌توان به دوره‌های فعالیت خورشیدی، فوران آتشفشان‌های بزرگ، چرخه‌های میلانکوویچ، گردش دماشوری اقیانوس و برخورد سیارک‌ها یا دنباله‌ دارها اشاره کرد.

برای پیشگیری از پدیده‌ گرم شدن زمین چه‌ می‌شود کرد؟

مقابله با گرمایش زمین

پس از صحبت در مورد پدیده گرمایش زمین یا گرمایش جهانی یا پدیده گرم شدن زمین و علت گرم شدن زمین باید دید چه راه کاری برای جلوگیری از گرم شدن زمین یا جلوگیری از گرمایش زمین و مقابله با پدیده گرمایش وجود دارد. برای مقابله با گرمایش زمین و پیشگیری از پدیده‌ گرم شدن زمین می توان اقدامات مختلفی را انجام داد که در ادامه به چند مورد از مهمترین آن ها اشاره شده است.

  • صرفه جویی در مصرف آب

میزان مصرف آب خود را کم کنید. زمان حمام رفتن را کوتاه‌تر کنید، شیرهای آب را وقتی استفاده نمی‌کنید ببندید و از مصرف بی‌رویه آب بپرهیزید.

  • کاهش تولید زباله‌ها

انتشار گازهای گلخانه‌ای را با جدا کردن زباله‌ها و کمک به بازیافت کم کنید. کالای قابل بازیافت خریداری کنید. کیسه پلاستیکی کمتری استفاده کنید و آن‌ها را برای استفاده بعدی نگه دارید.

  • ذخیره انرژی

با خاموش کردن وسایل برقی وقتی از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید. استفاده از انواع لامپ ال ای دی و وسایلی با مصرف بهینه انرژی خریداری کنید.

  • سفر سبز

یک‌ سوم مصرف سوخت در دنیا به خاطر وسایل نقلیه است. پس ماشین شخصی را کنار بگذارید و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را شروع کنید. وسایل نقلیه عمومی هم کمک‌کننده هستند.

  • انرژی پاک

تا جایی که امکان دارد از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنید. اگر پنل‌های خورشیدی تهیه کنید می‌توانید انرژی لازم برای خانه را تامین کنید. استفاده از وسایل خورشیدی کوچک هم ارزشمند است.

 

برای مطالعه مطالبی در این حوزه می توانید سایر  مقاله روز زمین پاک  و مزایای زیست محیطی لامپ ال ای دی چیست ؟  را هم از مجله میتره را مطالعه نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید