آموزش ساخت لامپ رشد گیاه
آموزش ساخت لامپ رشد گیاه

آموزش ساخت لامپ رشد گیاه

ساخت لامپ رشد گیاه

ممکن است شما هم عبارت لامپ رشد یا چراغ رشد گیاه یا لامپ ال ای دی رشد گیاه را شنیده باشید و برای شما این سوال مطرح شده باشد که لامپ رشد گیاه چیست؟ لامپ رشد گیاه (Grow Light یا Plant Light) یک منبع نور مصنوعی است که عموما با استفاده از تجهیزات الکتریکی برای انتشار نور مناسب و مورد نیاز فتوسنتز طراحی می شود. تاثیر نور لامپ بر گیاهان مانند تاثیر نور خورشید است برای تامین نور مورد نیاز گیاهان در جاهایی که نور خورشید یا نور طبیعی بسیار کم است، از انواع لامپ‌های معروف به لامپ رشد گیاه استفاده می شود. در ادامه از این مطلب از مجله لامپ ال ای دی میتره به آموزش ساخت لامپ رشد گیاه یا آموزش ساخت چراغ رشد گیاه پرداخته ایم.

 
آموزش ساخت لامپ رشد گیاه

چرا باید از لامپ رشد گیاه استفاده کرد ؟

این روزها با گسترش آپارتمان نشینی و نور طبیعی کم در خانه ها، اگر بخواهید در داخل اتاقتان گیاهی را پرورش دهید بعد از مدتی گیاه شما رنگ پریده و بی طراوت می شود. یکی از دلایل اصلی این موضوع عدم تامین نیاز های نوری گیاه به میزان کافی است. علاوه بر این گاهی در گلخانه ها یا در خانه قصد داریم گیاهی را پرورش دهیم که متعلق به فصل یا منطقه جغرافیایی دیگری است. این گیاه علاوه بر نیاز به آب و هوای متفاوت به میزان نور بیشتری نیاز دارد. برای پرورش چنین گیاهانی برای اینکه رشد گیاه کند نشود حتما باید نور کافی تامین شود که با استفاده از منابع نور مصنوعی این اتفاق رخ می دهد. و اینجاست که اهمیت روشنایی در پرورش گیاه مشخص می شود.

اگر قصد نگهداری گیاهانی را در فضای داخل ساختمان دارید و نور طبیعی زیادی نمی‌توانید برای آنها تامین کنید، اصلا نگران نباشید. شما میتوانید با کمک نور مصنوعی، نیاز گیاه را تامین کنید. برای این مساله باید ویژگی ها و نیازهای گیاه، نهال، درختچه یا سبزیجاتی مورد نظر را دانست و اهمیت شناخت شار نوری نیز مورد توجه قرار می گیرد.

گیاهان برای رشد به طول موج های زیر نیاز دارند:

  • طول موج آبی برای رشد برگ ها
  • طول موج قرمز برای گل دهی و میوه دهی
  • طول موج سبز که گیاه از آن استفاده میکند و بقیه آن را بازتاب میکند.

لامپ رشد را باید درست بر بالای گیاه آویزان کنید. میتوانید از کیت های نوری مخصوص رشد گیاه که حاوی بازتاب کننده هستند استفاده کنید اما برای گیاهان آپارتمانی معمولی می‌توانید از هر چراغ و بستی مانند لامپ ال ای دی رشد گیاه و … که میخواهید استفاده کنید. فقط باید در انتخاب لامپ و محل قرار گیری آن دقت کنید.

مراحل ساخت لامپ رشد گیاه

گام اول : وسایل مورد نیاز

  • ۴۰ عدد LED قرمز و ۱۶ عدد LED آبی
  • ۲۰ عدد مقاومت ۵۶ اهمی و ۱۶ عدد مقاومت ۱۰۰ اهمی
  • دو عدد برد ۵ در ۷ سانتیمتری
  • کابل USB
  • منبع تغذیه ۵ ولتی (جریان بیشتر از ۷۲۰ میلی آمپر)
  • سیم هوک آپ
  • دستگاه لحیم کاری
  • سیم قلع
  • سیم چین
مراحل-ساخت-لامپ-رشد-گیاه

گام دوم: مدار لامپ رشد گیاه

مدار از بخش جداگانه ساخته می شود. هر برد مدار شامل دو ماژول و مجموعا چهار ماژول برای ساخت لامپ رشد گیاه است. اگر می خواهید چراغ رشد گیاه را بزرگتر یا کوچکتر کنید، باید تعداد ماژول های مدار را بیشتر یا کمتر کنید.

هر ماژول از قطعات زیر تشکیل می شود:

  • ۱۰ LED قرمز و ۴ LED آبی
  • LEDهای قرمز دوتایی و به صورت سری به یک مقاومت ۵۶ اهمی وصل می شوند.
  • LEDهای آبی به یک مقاومت ۱۰۰ اهمی وصل می شوند.
  • پنج جفت LED قرمز به صورت موازی به چهار LED آبی وصل می شوند.

مصرف جریان ماژول ۱۸۰ میلی آمپر است و  یک مدار با چهار ماژول، ۷۲۰ میلی آمپر جریان مصرف می کند.

گام سوم: لحیم کاری قطعات مدار

بعد چیدن قطعات روی برد، آنها را بهم لحیم کنید. سپس با اضافه کردن قلع به آندهای مشترک و کاتدهای مشترک، آنها را بهم وصل کنید. کابل USB را باز کنید و لاین های محافظ و دیتا را کوتاه کنید. لاین های دیتا به رنگ های سفید و سبز هستند. برای جلوگیری از کوتاه شدن مدار، این کابل ها را با طول های مختلف ببرید. سیم برق کابل USB را به سیم قرمز یکی از جهات مثبت مدار وصل کنید. سیم مشکی را هم به یکی از جهات منفی مدار لحیم کنید. بعد از پایان لحیم کاری، می توانید چراغ رشد گیاه را تست کنید. اگر ال ای دی ها روشن نشدند، سیم کشی و لحیم کاری قطعات مدار را چک کنید.

گام چهارم: نحوه استفاده

ساخت لامپ رشد گیاه ( ساخت چراغ رشد گیاه ) به اتمام رسیده و لامپ شما آماده است و باید آنرا نزدیک گلدان نصب کنید. برای اینکار نیاز به یک پایه دارید. این پایه را می توانید از به هر روشی بسازید. همچنین می‌توانید یک تایمر به چراغ اضافه کنید تا سر زمان معین روشن و خاموش بشود. 

 

آموزش تصویری ساخت لامپ رشد گیاه 

دیدگاهتان را بنویسید