خاموشی ها و قطعی برق در فصل سرد سال

خاموشی ها و قطعی برق در فصل سرد سال

قطعی برق و خاموشی های برق و کمبود گاز

با ورود به فصل زمستان و به علت سرمای هوا و کاهش محسوس دمای هوا، افزایش مصرف گاز طبیعی در کشور و کاهش سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها، موجب خاموشی در مناطق مختلف کشور شده است. با توجه به شرایط پیش آماده راه حل موضوع در کاهش مصرف برق و یا مصرف گاز است. در این مطلب از مجله میتره به بررسی این موضوع پرداخته شده است.

علت خاموشی های اخیر چیست ؟

تداوم برودت و سرمای هوا و افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی، زنگ‌ خطر خاموشی برق را به صدا درآورده است، چراکه بیشتر نیروگاه‌های کشور از گاز طبیعی برای سوخت و فعالیت خود استفاده می‌کنند و حالا با بالا رفتن مصرف این ماده ارزشمند، توان تولید برق نیروگاه‌ها کاهش یافته و حتی احتمال از مدار خارج شدن این واحدهای صنعتی وجود دارد. و یا باعث استفاده از سوخت آلاینده مازوت توسط نیروگاه ها می شود. 

وزارت نیرو و شرکت توانیر، برای مدیریت بار، به شرکت‌های توزیع برق در استان‌ها اعلام کرده که باید مصرف انرژی را مدیریت کرده و از سقفی مشخص تجاوز نشود تا به این شیوه از خطر خاموشی برق عبور کرد.

دستورالعمل ابلاغی با همکاری بخش‌های صنعت، ادارات و خانگی و تجاری در دستور کار قرار گرفته است اما با توجه به اینکه اکثر مشترکان، مربوط به بخش خانگی و تجاری است، بنابراین بیشترین نگرانی به عدم همکاری این بخش‌ها برمی‌گردد که در صورت بی‌توجهی، احتمال خاموشی برق بسیار زیاد است و این در حالی است که با خاموش کردن یک لامپ اضافی به راحتی می‌شود از وضعیت کنونی عبور کرد.

صرفه جویی در مصرف برق و گاز

کاهش یک درجه‌ای دمای و ۶ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز

مهمترین دلیل هشدار وزارت نیرو، مبنی بر احتمال خاموشی برق، افزایش مصرف گاز طبیعی توسط مشترکان به ویژه خانگی و تجاری است.

صرفه-جویی-در-مصرف-برق-و-گاز

اغلب نیروگاه‌های تولید برق از گاز برای تامین انرژی استفاده می‌کنند، در حال حاضر به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، توازن بین تولید و مصرف بهم خورده و در صورت ماندگاری سرما و بالا بودن مصرف گاز طبیعی، نیروگاه‌ها با مشکل کمبود سوخت مواجه شده و احتمال قطعی برق نیز بسیار زیاد است.

استفاده بهینه از انرژی برای جلوگیری از قطعی برق و حتی گاز می شود. اگر مشترکان یک درجه دمای منزل را پایین بیاورند، ۶ درصد در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی می‌شود که تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از قطعی یا افت گاز دارد.

استفاده از پرده ضخیم، لباس گرم در منزل، پنجره دوجداره و موتورخانه مجهز به سیستم هوشمند، می‌تواند تا حدود زیادی در کاهش مصرف گاز تاثیرگذار باشد.

ادارات هم باید ۱۰ درصد مصرف گاز خود را کاهش دهند. اگر مشترکان خانگی، مصرف گاز طبیعی را ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال‌های ۹۶ و ۹۷، کاهش دهند، از ۱۵ درصد تخفیف برخوردار می‌شوند، ضمن اینکه در صورتیکه کمتر از ۲۰۰ مترمکعب در ماه مصرف کنند، مشمول قبض رایگان خواهند شد.

کاهش مصرف برق با لامپ کم مصرف ال ای دی

لامپ رشته‌ای را با لامپ های فلورسنت مهتابی ( لامپ کم مصرف ) یا لامپ‌های LED که هم نور بیشتری دارند و هم انرژی کمتری مصرف می‌کنند، تعویض کنید. لامپ های رشته‌ای ۹۸ درصد از انرژی مصرفی را به‌صورت گرما هدر می‌دهند؛ این‌ درحالی است که لامپ های کم مصرف و ال ای دی انرژی خیلی کمتری مصرف می‌کنند و طول عمر بالاتری دارند.

لامپ های LED در مقایسه با لامپ های فلورسنت، جدیدتر و البته کمی گران‌تر هستند، اما حاوی جیوه نیستند و عمر بالاتری دارند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

 

مصرف مازوت در نیروگاه‌ها 

آلودگی-هوا-مازوت

دیدگاهتان را بنویسید