انواع پایه های لامپ ( سرپیچ لامپ )
انواع-پایه-لامپ-ال-ای-دی

انواع پایه های لامپ ( سرپیچ لامپ )

انواع پایه لامپ ( انواع سرپیچ لامپ )

انواع پایه لامپ ( انواع سرپیچ لامپ )

گستردگی انواع پایه و سرپیچ (Light Bulb Base) در صنایع روشنایی و لامپ ال ای دی را ملزم می‌کند اطلاعاتی در ارتباط با انواع آن‌ها و عباراتی که هنگام خرید سرپیچ با آن‌ها آشنا می‌شنویم کسب کنیم. در این مقاله شما را یک نوع سرپیچ پرکاربرد آشنا خواهیم کرد. بسیاری از لامپ‌ها به خاطر توان مصرفی و میزان روشنایی خاصی که دارند پایه‌های مخصوص به خودشان را نیز دارند تا جریان الکتریکی بدون مشکل انتقال یابد و از خطرات احتمالی ناشی از تجمع گرما نیز جلوگیری شود. 

سرپیچ لامپ تجهیز الکتریکی در صنایع روشنایی است که لامپ‌ها را به برق ورودی متصل می‌کند. همانطور که می‌دانید تنوع لامپ در دنیای امروزی است بسیار گسترده است. به موازات لامپ ها، سرپیچ‌ها نیز هر روزه متنوع‌تر می‌شوند. سرپیچ‌ها با نام‌های متفاوتی از یکدیگر شناخته می‌شوند. یکی از پرکابرد‌ترین آن‌ها سرپیچ‌های نوع E هستند. با این مطلب از مجله میتره همراه باشید.
انواع-پایه-لامپ

انواع مختلف پایه لامپ ال ای دی

دسته بندی اصلی پایه های لامپ ال ای دی را می توان به پایه های E، B و G تقسیم بندی کرد. اسامی پایه‌های مختلف لامپ‌ها بر اساس سایز و نوع پایه است که از یک حرف (نوع پایه) و یک عدد (سایز پایه) تشکیل شده است. در ادامه سه نوع پایه‌ای که بیش از انواع دیگر در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد را برای‌تان معرفی می‌کنیم.

  • پایه ادیسونی ( پایه لامپ E )

  • پایه سوزنی ( پایه G و GU )

  • پایه خنجری ( پایه لامپ B )

پایه ادیسونی ( پایه لامپ E )

حرف E از ابتدای نام ادیسون مخترع این نوع پایه گرفته شده است. این لامپ‌ها در کشور ما بسیار رایج هستند و همه ما با سایز E۲۷ به خوبی آشنا هستیم. در این استاندارد عددی که بعد از حرف E می‌آید نشان دهنده قطر سایز پایه لامپ می‌باشد. یعنی  اگر لامپ‌های معمول پایه E۲۷ دارند، نوع پایه آن‌ها ادیسونی (پیچی) و قطر آن ۲۷ میلی‌متر است.

پایه-لامپ-ادیسونی-e

 

پایه سوزنی ( پایه G , GU )

پایه لامپ سوزنی که با حروف G و GU (دو پینی) شناخته می شود. اما این که چرا از حرف G استفاده می‌شود بر می‌گردد به این موضوع که در ابتدا چراغ‌ها و روشنایی‌هایی از جنس شیشه به این نوع پایه مجهز بودند و حرف G از اول کلمه Glass (شیشه) گرفته شده است و تا به امروز هم بر روی آن باقی مانده است. حرف U بعد از G در سری چراغ‌ها با پایه دو پین GU به معنی بخشی است که باعث نگه داشتن لامپ در اتصال می‌شود. نهایتا عددی که به دنبال حروف می‌آید به معنای فاصله دو پین از یکدیگر است و واحد آن نیز همانند سری ادیسونی، میلیمتر است. تصویر پایه لامپ سوزنی در شکل نمایش داده شده است.

پایه خنجری ( پایه لامپ B )

پایه خنجری یا پایه نوع B گه حرف اول آن از ابتدای کلمه Bayonet گرفته شده است. علت نام آن هم بخاطر شکل ظاهری و بخاطر پین‌های موجود در پایه است که وظیفه نگهداری لامپ را برعهده دارد. این نوع پایه‌ها در بین بسیاری از مصرف کنندگان محبوب نیست و بجز معدود کشورها، در کشورهای دیگر نیز چندان رایج نیستند. شماره در اینجا به معنای قطر پایه و بر اساس میلیمتر است.

پایه-لامپ-B

لامپ فیلامانی

تبدیل سرپیچ لامپ ها

تبدیل سرپیچ لامپ های وسیله ای بسیار کاربردی است. اگر سرپیچی را انتخاب کنید که مناسب لامپ تان نباشد این مبدل می‌تواند به شما کمک کند که لامپ تان را به سرپیچ مناسب خود وصل کنید. بطور مثال با توجه به گسترش لامپ های LED پرنور که اکثرا با پایه E27 تولید میگردد و نوع پایه آنها بسیار پر مصرف میباشد، زیرا اکنون لامپ هایی که با سرپیچ لوستری تولید میگردد بازده نوری (شارنوری) پایینی دارد و در صورتی که نیاز به روشنایی بیشتری داشته باشید باید تعداد بیشتری لامپ تهیه کنید یا سرپیچ های لوستر یا آبازور و آویز خود را تعویض نمایید اما با استفاده از تبدیل سرپیچ میم لایت ۲۷۱۴ شما به راحتی با بستن این قطعه بر روی سرپیچ E14 (لوستری) میتوانید اکثر لامپ های دکوراتیو ، فوق کم مصرف SMD و سایر لامپ های با سرپیچ E27 را بدون نیاز به تعویض سرپیچ یا مهارت خاصی بر روی سرپیچ E14 خود استفاده نمایید .

این پست دارای یک نظر است

  1. نیما

    مفید و عالی

دیدگاهتان را بنویسید