علت چشمک زدن لامپ ال ای دی یا سوسو زدن لامپ چیست ؟
علت چشمک زدن لامپ ال ای دی

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی یا سوسو زدن لامپ چیست ؟

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی یا سوسو زدن لامپ چیست ؟

احتمالا این مساله برای شما هم اتفاق افتاده است که مثلا لامپ اتاق خواب یا لامپ دفتر کارتان چشمک میزند و مخصوصا در شب مزاحمت ایجاد می‌کند. شاید در نگاه اول بنظر برسد لامپ ال ای دی یا کم مصرف مشکل دارد باید لامپ تعویض شود و اقدام به خرید لامپ و تعمیر لامپ ال ای دی پرداخت. اما واقعا علت چشمک زدن لامپ ال ای دی و یا سوسو زدن لامپ کم مصرف و یا فلیکرینگ  (flickering) چیست و راهکار رفع چشمک زدن لامپ چیست؟ 

برای یافتن پاسخ این سوالان با مجله میتره همراه باشید.

دلیل چشمک زدن لامپ ال ای دی 

دلیل چشمک زدن لامپ ال ای دی می‌تواند علت های بسیاری داشته باشد. برای رفع مشکل سوسو زدن لامپ یا فلیکرینگ لامپ ابتدا باید دلیل آن را پیدا کنید. برای این کار باید به وضعیت لامپ خود در زمان چشمک زدن و اجزای داخل مدار ترانسفورماتور، کلید، سنسور، دیمر و … نیز توجه کنید. حتی ممکن است این موارد علت روشن نشدن لامپ باشد.

معمولا چشمک زدن لامپ LED می‌تواند به دلایل زیر اتفاق بیافتد:

  • سیم‌کشی اشتباه
  • کلیدهای چراغ‌ دار
  • مشکلات دیمر
  • سنسور حرکتی نامناسب
  • بی‌کیفیت بودن لامپ
  • ترانسفورماتور
سوسو زدن لامپ کم-مصرف

حل مشکلات چشمک زدن لامپ ال ای دی و لامپ خاموش

راهکاری های حل مشکل سوسو زدن لامپ را می توان به دو دسته لامپ خاموش و لامپ روشن تقسیم کرد که در ادامه به آن پرداخته شده است.

حل مشکل چشمک زدن لامپ خاموش

  • سیم کشی اشتباه (جابجایی فاز و نول)

سیم نول باید به لامپ وصل بشه و سیم فاز در مسیر کلید باشد. چون سیم فاز اگر به مصرف کننده وصل شود، با بدنه لامپ یا سرپیچ لامپ یا دیوار اتصالی داده و باعث سوسو زدن لامپ ال ای د یا فلیکرینگ لامپ میشود. برای حل چنین مشکلی باید منشأ سیمی که به لامپ آورده  شده را پیدا کنید و جای فاز و نول را عوض کنید. اگر مستقیم به جعبه‌ فیوز رفته باشد باید در آنجا جای نول و فاز را جابجا کنیم تا لامپ درست عمل کند.

  • مشکل کلید قطع و وصل لامپ و کلیدهای چراغ دار

یکی از مهم‌ترین احتمال‌ها کلیدی است که برای قطع و وصل لامپ استفاده می‌شود، اگر توجه کنید داخل بعضی از کلیدهای برق چراغ کوچکی روشن است که برای مشخص شدن جای کلید در شب است کاربرد دارد، اگر چنین کلیدهایی لامپ را قطع و وصل می‌کند برای لامپ مشکل ایجاد می‌کند و باعث چشمک زدن آن می‌شود، دلیل این عمل هم این است که وقتی کلید قطع است یک برق کمی از چراغ داخل کلید عبور می‌کند و به لامپ می‌رسد. قاب کلید خود را به‌وسیله‌ی یک‌ فازمتر باز کنید و لامپ داخل کلید را بیرون بکشید یا یک‌رشته از سیم‌های لامپ داخل کلید را قطع کنید، اگر مشکل حل نشد راهکار دوم را بررسی کنید.

اگر لامپ متصل به سنسور حرکتی چشمک میزند، برای رفع این موضوع باید از بار سنسورها کم کنید. زیرا سنسورهای حرکتی هم نیاز به بار کمی دارند تا بتوانند کار کنند. 

  • استفاده از دیمر در مدار لامپ

دیمر یک مدار الکترونیکی است که روشنایی یک لامپ را تغییر می‌دهد. معمولا دیمرهای قدیمی نیاز به حداقل بار برای تنظیم روشنایی لامپ دارند. ناسازگاری لامپ و دیمر باعث چشمک زدن لامپ در حالت خاموش میشود. موقع خرید لامپ ال ای دی یا کم مصرف دقت کنید که قابلیت اتصال به دیمر رو داشته باشد. اگر با وجود دیمر لامپ ال ای دی یا لامپ کم مصرف شما چشمک میزند بهتر است به جای آن یک کلید یک پل نصب کنید.

  • مشکل ترانسفورماتور 

اگه لامپ ال ای دی شما دارای ترانسفورماتور است، ممکن است به دلایل کیفیت ولتاژ ال ای دی و میزان ولتاژ خروجی باعث ایجاد نوسان در این قطعه و سوسو زدن لامپ شود. برای حل این مشکل باید از ترانسفورماتورهای مخصوص لامپ های ال ای دی استفاده کرد.

چشمک زدن لامپ ال ای دی در حالت روشن 

اگر شاهد چشمک زدن لامپ ال ای دی در حالت روشن یاشید علت سوسو زدن می تواند متفاوت با حالت خاموش باشد. چشمک زدن لامپ LED میتواند ناشی از سوختن تعدادی از قطعات مانند ای سی، خازن، فیوز، مقاومت‌ها و … می باشد. همچنین بعضی از تولیدکنندهای لامپ ال ای دی از قطعات بی کیفیت مانند منبع تغذیه و بردهای ضعیف و ارزان قیمت استفاده میکنند که موچب مشکل چشمک زدن لامپ در حالت روشن می شود.

اگر قبلاً لامپ ال ای دی شما سوسو نمیزده است و فلیکرینگ نداشته و به تازگی شروع به سوسو زدن کرده، لامپ ظرفیت خازن خودش رو از دست داده است. اگر روشنایی ال ای دی شما کم شده است، ممکن است عمر مفید لامپ به پایان رسیده باشد. 

اگر خوتان قصد تعمیر لامپ ال ای دی و تعویض قطعه دارید باید بدانید که تعمیر کردن این قطعات نیاز به دانش فنی دارد و معمولا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمیباشد ولی به طور کلی برای تعمیر آنها ابتدا لازم است به کمک دستگاه های اندازگیری نظیر مولتی متر و اسیلوسکوپ قطعه یا قطعات معیوب تشخیص داده شده و سپس جهت تعویض قطعه ی سوخته با قطعه ی مشابه و مشخصات کاملا یکسان اقدام گردد. برای این کار می توانید مطلب آموزش تعمیر لامپ ال ای دی از مجله میتره را مطالعه نمایید.

مشکلات و خطرات چشمک زدن لامپ ها برای سلامتی

به طور کلی دو نوع چشمک زدن یا فلیکرینگ در لامپ ها وجود دارد یکی چشمک زدن مرئی یا قابل مشاهده با چشم و دیگری چشمک زدن نامرئی یا غیرقابل مشاهده با چشم. بدیهی است چشمک زدن مرئی آن است که توسط چشمان ما در زمانی که خروجی نور از یک منبع مشخص به سرعت تغییر می کند، دیده می شود. 

مشکلات-و-خطرات-چشمک-زدن-لامپ-ها-برای-سلامتی

نگرانی های سلامت و پزشکی در خصوص چشمک زدن مرئی وجود دارد. قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض در فرکانس هایی در محدوده فرکانس ۳ تا ۷۰ هرتز با تشنج های صرعی همراه است و بیشترین احتمال وقوع این نوع تشنج مربوط به محدوده فرکانس ۱۵ تا ۲۰ هرتز می باشد. با ۱ در ۴۰۰۰ نفر مبتلا به صرع حساس به نور و بسیاری دیگر که تشخیص داده نشده است، این موضوع به یک مسئله ایمنی عمومی تبدیل شده است.

البته فلیکرینگ مرئی یا چشمک زدن نامرئی هم مشکل ساز است اگر چه نه به اندازه چشمک زدن مرئی. این نوع چشمک زدن با اینکه در حال حاضر وجود دارد، اما ما نمی توانیم آن را ببینیم. علائم آن شامل سرگیجه، سردرد، میگرن، اختلال در تفکر و دیگر علائم بیماری است.

با توجه به آن چه که گفته شد روشن است که باید نسبت به حل مشکل چشمک زدن لامپ اقدام شود تا این خطرات بالقوه تبدیل به بالفعل نشوند و از آنها ایمن بمانیم. بهتر گزینه خرید لامپ ال ای دی استاندارد است.

 

منابع

thespruce.com , ۱۰۰۰bulbs.com

این پست دارای 5 نظر است

  1. Pingback: اکبر

  2. علی.پ

    سلام
    خسته نباشید با راهکارهایی که دادید،نیاز به دانش وزیاد وابزار اندتزه گیری ووو…. مطلب بیخودی نزارید اگه راهی ندارید

  3. جلیل

    متاسفانه راهکار مشخصی نگفتید و تنها گفتید که نیاز به دانش فنی دارد

  4. Mostafa

    دلایل بسیار خوبی رو فرمودید و تشکر میکنم از شما عزیزان. و در رابطه با تشنج از طریق پرپر زدن لامپ‌ها ، بد نیست بدانید که در وسایل پزشکی که برای افراد تشنجی و صرعی استفاده میشود دستگاهی بنام لامپ تحریک وجود دارد که برای آزمایش افراد صرعی استفاده میشود و با افزایش تعداد پرپر زدن لامپ شخص سریعتر به تشنج مبتلا می‌شود.

  5. علی رضا

    سلام خسته نباشید من وقتی که لامپ LED بلوکی باترانس ۲۲۰ولت به ۱۲ موقع روشن می کنم خیلی سریع پرش نور میکند وبعد چند دقیقه می سوزد با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید