علت کم نور شدن لامپ ال ای دی چیست ؟
چرا-نور-لامپ-کم-می-شود

علت کم نور شدن لامپ ال ای دی چیست ؟

علت کم نور شدن لامپ ال ای دی چیست

کم نور شدن لامپ ال ای دی و طول عمر آن

لامپ ال‌ای‌دی نوعی لامپ‌ است که برای روشنایی از دیود نورافشان استفاده می‌کند. در واقع این لامپ یک دیود نورافشان نیمه رسانا است که زمانی که جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند از خود نور مرئی منتشر می­کنداین لامپ‌ها که در ابتدا بیشتر به عنوان چراغ در درون دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد داشتند. در این مطلب از مجله میتره به بررسی علت کم نور شدن لامپ ال ای دی ، کاهش نور لامپ و طول عمر این لامپ پردخته ایم. 

 طول عمر اولین و مهم‌ترین معیار، در لامپ‌های ال‌ای‌دی محسوب می شود. لامپ‌ها LED طول عمری بین ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار ساعت دارند. این طول عمر در مقایسه با لامپ های دیگر بسیار بیشتر است.

در جدول زیر طول عمر لامپ های مختلف نمایش داده شده است.

طول-عمر-لامپ-ال-ای-دی

علت کم نور شدن لامپ ال ای دی چیست ؟ ( کاهش نور لامپ )

کاهش نور لامپ مساله ای رایج و عادی در میان انواع لامپ ها است. کاهش نور لامپ ال ای دی به مراتب دیرتر از دیگر انواع لامپ اتفاق می‌افتد و به همین دلیل گفته می‌شود عمر مفید لامپ ال ایدی بیشتر از دیگر لامپ‌هاست. 

کاهش نور لامپ ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در لامپ رشته ای و  لامپ هالوژن و  لامپ فیلامنت، لامپ در دمای بالا با نوعی تبخیر مواجه می شود و اتمهای تنگستن بر روی شیشه از سمت داخل لایه ای تشکیل می دهند و سدی در برابر نور ایجاد می نمایند. لکه سیاه داخل این لامپ ها در نیمه عمر آنها حاکی از این پدیده است. در لامپ کم مصرف و مهتابی به مرور زمان هم پدیده فوق رخ می دهد و هم لایه فسفر داخلی نازک شده و در محلهایی به دلیل برخورد اتمهای جیوه، دچار خراشهای بسیار ریزی می شوند و عملا نور ماوراء بنفش ساطع نموده و از درصد نور قابل روئیت کم می شود.

در نمودار زیر میزان افت روشنایی انواع لامپ با گذشت زمان با یکدیگر مقایسه شده است.

 

علت-کم-نور-شدن-لامپ-ال-ای-دی-با-گذشت-زمان

در لامپ ها ال ای دی این موضوع شکل متفاوتی دارد چرا که این عنصر به دمای کار بسیار حساس می باشد. در این لامپ در صورت استفاده از هیت سینک آلومینیومی مناسب، دمای پیوند دیود نورانی زیر ۹۰ درجه سانتیگراد باقی می ماند و این دما طول عمر طبیعی لامپ را برای استاندارد LM80 مناسب می نماید. از طرفی در لامپ های LED که توان بالای ۵ وات داشته و بدنه آلومینیومی مناسب جهت دفع حرارت ندارند، دمای نقطه پیوند LED ویا لامپ COB بالاتر از ۹۰ درجه سانتیگراد می رود. در نتیجه افت نور بسیار شدید تر به وقوع می پیوندد، برای نمونه می توانید دو عدد از چنین لامپی را خریداری نمایید و برای حدود چهار ماه فقط از یکی از آنها استفاده نمایید، سپس لامپ دوم را پس از این مدت در کنار لامپ اول روشن نمایید، بدون نیاز به آزمایشگاه و تجهیزات پیشرفته قادر خواهید بود تفاوت دو لامپ را به چشم مشاهده نمایید.

لامپ ال ای دی 200 وات حبابی

طول عمر لامپ ال ای دی به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل متعددی بر طول عمر مفید یک لامپ LED تاثیر گذارند. نقش تعدادی از آن‌ها بسیار پر رنگ‌تر از دیگر عوامل است.

مهم‌ترین عامل در بین این عوامل، مدیریت گرما و کنترل گرمای تولید شده در لامپ است. اگر این گرما به درستی مدیریت نشود، می تواند باعث کاهش نور لامپ در بلند مدت شود.

عمر مفید یک چراغ یا لامپ ال ای دی ، تحت تاثیر عوامل محیطی است. یکی از این عوامل محیطی تاثیرگذار رطوبت است که می‌تواند باعث ایجاد خوردگی در قطعات و اجزاء تشکیل دهنده مدار لامپ شود.

ما در میتره  لامپ‌ها ی ال ای دی را نسبت به عوامل تهدیدکننده محیطی کاملا مقاوم طراحی کرده‌ایم، به خصوص روشنایی‌های صنعتی که ممکن است در معرض مواد خورنده شیمیایی و تنش‌های شدید محیط کار قرار بگیرند.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر طول عمر لامپ  LED ، درایورها و کنترل‌کننده‌ها هستند که نقش اصلی تامین جریان الکتریکی مورد نیاز لامپ  را بر عهده دارند، به خصوص در زمانی که جریان برق با نوسان همراه است .

هدف ما در میتره، تولید محصولی است که  رضایت خاطر شما را به ارمغان آورد

 

در این مورد می توانید مقالات چرا لامپ می سوزد ؟ و سوختن لامپ ال ای دی را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید