لامپ ال ای دی نواری
لامپ ال ای دی نواری

لامپ ال ای دی نواری

لامپ ال ای دی نواری

لامپ ال‌ ای‌ دی 

لامپ ال‌ای‌دی (لامپ LED) نوعی لامپ‌ است که برای روشنایی از دیود نورافشان استفاده می‌کند. لامپ ال ای دی کوچک در واقع این لامپ یک دیود نورافشان نیمه رسانا است که زمانی که جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند از خود نور مرئی منتشر می­کند. لامپ ال ای دی نواری یا ال ای دی شلنگی و بطور کلی ال ای دی ها که در ابتدا بیشتر به عنوان چراغ در درون دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد داشتند، با مزایا و کاربردهای لامپ ال ای دی خطی ، این محصولات توانسته اند جای خود را در صنعت روشنایی در دنیا باز کنند.

کلمه LED مخفف کلمات Light emitting diode (دیود ساطع‌کننده نور) است. دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزء خانواده دیودها هستند که زیرگروه نیمه هادی‌ها به‌شمار می‌آیند. خاصیت متمایز کننده ال‌ای‌دی‌ها نسبت به سایر نیمه‌هادی ها این است که با گذر جریان الکتریکی از آن‌ها مقداری انرژی به صورت نور از آن‌ها ساطع می‌شود.

ریسه ال ای دی نواری

خرید ال ای دی نواری خطی

ریسه ال ای دی نواری (strip lights led) دارای نوار خود چسبنده ای است که الیدی ها در فواصل منظم بر روی یک بستر آلومینیومی خطی مونتاژ شده اند. پس از نصب و اتصال به برق، کل طول نوار ال ای دی روشن و نور به صورت خطی گسترده می شود. قابلیت انعطاف پذیری ، امکان جداسازی و برش ، ایجاد اشکال مختلف و نوردهی بالا در حجم کم از ویژگی های بارز این نمونه از انواع لامپ الیدی می باشد. ریسه ال ای دی علاوه بر محیط های داخلی ساختمان، در محیط های خارجی مانند نورپردازی نما و نورپردازی باغچه و حیاط ساختمان ، کاربرد فراوان دارد.

 

قسمت های تشکیل دهنده ال ای دی نواری

در مورد قسمت های تشکیل دهنده ریسه ال ای دی یا ال ای دی شلنگی باید گفت، ریسه ال ای دی نواری از چهار بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

اس ام دی ها و بورد ال ای دی نواری

بورد ال ای دی نواری، معمولا از جنس آلومینیوم و سرامیک یا پلاستیک فشرده است. تراشه های اس ام دی که فاقد پایه هستند، بر روی این صفحه به صورت سطحی مونتاژ و لحیم می شوند که به این فناوری ساخت بورد، مونتاژ سطحی می گویند. تعداد اس ام دی ها در هر متر بر روی پی سی بی، مشخص کننده مقدار شدت نور و لومن استریپ نواری است که بر حسب کاربرد و نوع مکان نصب نوار ال ای دی خطی انتخاب می شود.

لامپ ال ای دی شلنگی بصورت رول ۵ متری نیز در بازار عرضه می گردند که مکان های خاصی در فواصل معین، بر روی برد برای جدا کردن یا برش مشخص شده اند. برای این رول های نواری ۵ متری بین هر سه اس ام دی یک مکان برای برش تعبیه شده است.  همچنین در برخی لامپ های ال ای دی شاخه ای که طول هر رول آنها به ۵۰ متر می رسد ، در هر ۱ متر امکان برش یا جداسازی ریسه الیدی فانتزی وجود دارد. برای استفاده در زیر کابینت ها یا در گوشه های اتاق ها می توان بعد از اندازه گیری ، نوار ال ای دی را برش زد و سپس نصب نمود.

ویژگی های ال ای دی نواری

از امکانات و ویژگی های کاربردی و مفید لامپ ال ای دی شلنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • امکان کنترل خاموش یا روشن کردن ریسه الیدی ریموت دار به صورت ریموت و از راه دور
  • کنترل رنگ نور و شدت نور ریسه الیدی شاخه ای
  • شاخص نمود رنگ (CRI) بالا و بیش از ۸۰
  • نور خورشید ۱۰۰ سی آر آی بوده است ، بنابراین ریسه الیدی میتواند ، جایگزین نور خورشید کرد.
  • امروزه استفاده از مدل های رنگی و مختلف ریسه LED در تامین نور گیاهان گلخانه ای برای فرآیند فتوسنتز رایج است.
  • ریسه الیدی خطی در شرایط جو متنوع مانند هوای بارانی و مرطوب مقاومت بالایی را دارد.

کاربرد ریسه ال ای دی نواری

این نوع ال ای دی همواره یکی از پرکاربردترین ال ای دی ها بوده است از بیشترین کاربرد های آن در نورپردازی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده در زیر کابینت آشپزخانه
  • استفاده در حمام و سرویس بهداشتی
  • بکارگیری در دور پنجره ها برای زیبایی نمای ساختمان و پرده ها
  • به عنوان واشر دیواری در زیر گچبری های سقف و در مناطق گوشه دار سقف ها
  • استفاده در اطراف دربها، پله ها و در طبقه ها
  • بکار بردن ریسه ال ای دی نواری در باغ ها، مسیرها و راه های عبور و نشانه های داخلی یا خارجی
  • بکار بردن از استریپ لایت نواری در پشت تلویزیون ها و سیستم های سینما خانگی
  • استفاده در نورپردازی در سقف کشسان
  • استفاده از نوار لامپ ال ای دی در سقف آسمان مجازی
  • استفاده در نورپردازی باغچه و باغ
  • استفاده در چراغ پنل LED
  • بکار گیری از استریپ لایت نواری برای روشنایی درخت کریسمس یا موارد خاص دیگر
لامپ ال ای دی خطی

نصب ریسه ال ای دی شلنگی

نصب ریسه ال ای دی پیچیدگی زیادی ندارد اما در صورتی که آشنی کافی با کارهای فنی الکتریکی را ندارید پیشنهاد می شود از تکنسین ها کمک بگیرید.

برای نورپردازی حمام که یکی از مکان های مهم خانه است و ایجاد محیطی گرم و خاص با قابلیت اطمینان بالا، لامپ های CFL یا دیگر لامپ های LED را باید کنار گذاشت و ریسه ال ای دی خطی را انتخاب نمود. نور لامپ نوار ال ای دی مناسب است، زیرا به لطف دوام، طیف رنگی، ایمنی و ضد آب بودن یک انتخاب مناسب برای حمام به شمار می رود. بنابراین در ادامه چگونگی نصب ریسه ال ای دی برای حمام یا هر مکان دیگری را به صورت تصویری نمایش خواهیم داد.

مراحل نصب لامپ ال ای دی نواری یا شلنگی

در مورد مراحل نصب لامپ ال ای دی خطی می توان چهار مرحله اصلی برای آن در نظر گرفت که شامل گام های زیر می باشد:

  1. مکان نصب نواری ال ای دی را تعیین و تمیز و خشک کنید. سپس به مکان های مشخص شده جداسازی نوار LED توجه کنید و برش را از آن محل ها انجام دهید.
  2. نوار LED را در کانال ال ای دی نواری نصب کنید. دقت داشته باشید که برخی از لامپ های ال ای دی نواری برای نصب نیاز به پیچ بجای کانال ریلی چسبی دارند.
  3. یک شیار مناسب رامشخص کنید و ریسه نواری چسبی را در داخل آن قرار دهید. همچنین می توانید آن را در هر مکانی چسب کنید. برای ایمنی و دفع حرارت بیشتر نیز از چسب حاوی خمیر سیلیکون استفاده نمایید.
  4. اکنون درایور را به ریسه چراغ ال ای دی متصل کنید.

 

منابع: BuilidinPlus و  distrelec.de

دیدگاهتان را بنویسید