مونتاژ و ساخت برد لامپ ال ای دی
ساخت-برد-لامپ-ال-ای-دی

مونتاژ و ساخت برد لامپ ال ای دی

ساخت برد لامپ ال ای دی

لامپ ال‌ ای‌ دی و برد لامپ ال ای دی چیست ؟

لامپ ال‌ای‌دی (لامپ LED) نوعی لامپ‌ است که برای روشنایی از دیود نورافشان استفاده می‌کند. در واقع این لامپ یک دیود نورافشان نیمه رسانا است که زمانی که جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند از خود نور مرئی منتشر می­کنداین لامپ‌ها که در ابتدا بیشتر به عنوان چراغ در درون دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد داشتند، با مزایای لامپ ال ای دی سقفی و همچنین کاربردهای لامپ ال ای دی سقفی ، این محصولات توانسته اند جای خود را در صنعت روشنایی در دنیا باز کنند. ساخت برد لامپ ال ای دی ( مونتاژ برد لامپ ال ای دی ) بخش اصلی لامپ است. برد لامپ از قطعات الکترونیکی مختلفی تشکیل شده است و وظیفه اصلی آن انتقال توان و ولتاژ به چیپ های اس ام دی است.

برد و چییپ لامپ ال ای دی

برد لامپ ال ای دی و درایور ال ای دی

مونتاژ-و-ساخت-برد-ال-ای-دیاین قسمت از قطعات الکترونیکی تشکیل شده است و وظیفه اصلی آن انتقال توان و ولتاژ به چیپهای اس ام دی است. در واقع چیپ های لامپ های ال ای دی عموماً با ولتاژ DC و با جریان ثابت کار می کنند. لذا به قطعات و مدارهای الکترونیکی نیاز است تا بتوانی برق ac را به DC و متناسب با چیپ ست مورد استفاده تبدیل کرد. درایور یا اصطلاحاً مدار تغذیه در لامپ های ال ای دی عموماً داخل بدنه لامپ قرار می گیرد و شامل IC، فیوز، سلف، دیود، خازهای الکترولیتی و … می باشد. خروجی مدار درایور یک ولتاژ DC با جریان کنترل شده را برای چیپ ست تولید می کند.

درایور از اصلی‌ترین اجزای تولید یک محصول LED می‌باشد. درایور خوب باعث می‌شود عمر LED طولانی‌تر شود و می‌تواند میزان شدت نور را کنترل کند. مونتاژ درایور برد led به دلیل استفاده از قطعات smd و dip به‌طور همزمان روی آن یکی از هزینه‌های قابل توجه برای تولیدکنندگان می‌باشد. مناسب ترین روض مونتاژ این نوع بردها استفاده از ویو سولدر است که همزمان هم قطعاتsmd و هم قطعات dip باعبور از آن مونتاژ می شوند.

امروزه درایورهای LED به دو صورت قابل استفاده می‌باشند یا بصورت آیسی روی برد LED نصب می‌شوند و یا به صورت یک برد مستقل تولید می‌شوند.

چیپ ال ای دی

چیپ ست لامپ های ال ای دی متشکل از یک صفحه آلومینیومی می باشد که روی آن متناسب با توان لامپ تعداد مشخصی چیپ های SMD (دیودهای نورانی) تعبیه شده است. صفحه آلومینیومی به این دلیل استفاده می شود که دمای دیودهای نورانی اس ام دی مونتاژ شده را به بدنه منتقل کند. در واقع چیپ های SMD دمای خود را به صفحه آلومینیومی منتقل کرده و سپس به بدنه آلومینیومی و نهایتاً از طریق قسمت پلاستیکی بدنه، گرما به بیرون منتقل می شود.

ساخت لامپ ال ای دی

مونتاژ و ساخت لامپ ال ای دی

استفاده از قطعات و بردهای ال ای دی در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است و درحال جایگزینی کامل با سایر لامپ ها مانند لامپ کم مصرف یا لامپ رشته ای است. به همین منظور مونتاژ دستی لامپ ال ای دی جوابگوی این حجم درخواست نبوده و مونتاژ لامپ ال ای دی بصورت اتوماتیک ( ساخت برد لامپ ال ای دی اتوماتیک ) تحول بزرگی در صنعت روشنایی ایجاد کرده است.

برای تولید بردهای لامپ های ال ای دی، روش های مختلفی وجود دارد، در ادامه این مطلب از میتره به برخی از روش های مونتاژ لامپ ال ای دی پرداخت ایم.

  • خرید دستگاه های مونتاژ صنعتی و ایجاد خط تولید، با سرمایه گذاری بالا
  • استفاده از خط تولید ترکیبی دستی و ماشینی با هزینه ای بسته به نوع دستگاه مونتاژ‌ یا نوع برد با سرمایه گذاری متوسط
  • روش تولید دستی بدوت دستگاه های صنعتی، با تهیه مواد اولیه که هزینه پایینی دارد و هزینه برای نیروی کار ساده

 

با توجه به موارد ذکر شده، اگر انتخاب شما برای روش انجام کار با پایین تر هزینه و برای تولید با تعداد کم ( به منظور آموزش و تست تولید یا برای  تست بازار و چالش های اولیه کار) می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. آماده سازی برد  printed circuit board (PCB) مناسب برای لامپ ال ای دی مشابه نمونه های موجود در بازار
  2. آماده سازی شابلون برای قرار دادن خمیر قلع بر روی برد طراحی شده
  3. پخش خمیر قلع روی شابلون به همراه PCB زیر آن
  4. تهیه قطعات مورد نیاز برای ساخت مدار
  5. قرار دادن قطعات بر روی برد آلومینیومی با خمیر قلع
  6. پخت و اتمام فرایند لحیم کاری
  7. تست بردها با استفاده از یک منبع تغذیه مناسب 

مزایای لامپ‌ ال ای دی 

لامپ های LED مزایای و ویژگی های مختلفی دارند که از جمله مهمترین مزایای لامپ ال ای دی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمر بالا
  • بازده نوری حداکثری
  • تعداد خاموش روشن بیشتر
  • قابلیت تنظیم شدت نور
  • رنگ نور متنوع
  • کمترین اشعه های مضر لامپ

دیدگاهتان را بنویسید