آموزش نحوه تعمیر لامپ کم مصرف
تعمیر لامپ کم مصرف

آموزش نحوه تعمیر لامپ کم مصرف

آموزش تعمیر لامپ کم مصرف 

لامپ کم‌ مصرف یا لامپ فلورسنت فشرده یا لامپ مهتابی نوعی منبع روشنایی از خانواده لامپ‌ های فلورسنت است. لامپ‌ کم‌ مصرف در زمان پیدایش خود، برای جایگزینی با لامپ‌ رشته‌ ای که مصرف برق بالایی دارند طراحی و روانه بازار شده‌ است. در مقایسه با لامپ‌های رشته ای، این لامپ‌ها نور بیشتری را تولید می‌کنند و مصرف برق کمتر و عمر طولانی‌تری دارند. اما قیمت آن ها به نسب لامپ تنگستنی بیشتر است. اما اگر این لامپ آسیب ببیند نحوه تعمیر لامپ کم مصرف یا نحوه تعمیر لامپ مهتابی چگونه خواهد بود؟ آیا با تعمیر لامپ اس ام دی متفاوت است؟ برای آموزش تعمیر لامپ کم مصرف در ادامه با این مطلب از مجله لامپ ال ای دی میتره همراه باشید.  

لازم به ذکر است که مطالب ذکر شده در سایت صرفا جنبه آموزشی دارد و تعمیر باید توسط متخصصین صورت گیرد.

مراحل گام به گام آموزش تعمیر لامپ کم صرف

تعمیر لامپ مهتابی کار دشواری نیست و احتیاج به مکان خاصی هم ندارد. برای تعمیر این نوع لامپ شاید در ابتدا تنها آشنایی مختصری با عملکرد لامپ و لحیم کاری کافی باشد. در ادامه مراحل تعمیر لامپ فلورسنت شرح داده شده است.

ابتدا باید بدانید درون یک لامپ کم مصرف چه اجزا و قطعاتی وجود دارد. این اجزا شامل :

  • سرپیچ قسمتی است که آن را به برق وصل می‌کنید.
  • ترانسفرماتور ولتاژ ورودی برق را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود لامپ بدون چشمک زدن، بیشتر از حالت عادی نور و روشنایی تولید کند.
  • مدار داخلی لامپ کم مصرف به یک جفت الکترود متصل می‌شود سپس زمانی که داخل الکترودها جریان برق وجود دارد، الکترون‌ها تحریک شده و در طول حباب سفید رنگ حرکت می‌کنند.
  • گاز جیوه داخل حباب وجود دارد. وقتی الکترودها با اتم‌های ناپایدار جیوه برخورد می‌کنند باعث تولید نور ماوراء بنفش می‌شود.
  • پوشش فسفر حباب لامپ، نور ماوراء بنفش را به نور مرئی تبدیل می‌کند که برای ما قابل دیدن است.

 

گام ۱ : ابزار لازم برای تعمیر لامپ

برای تعمیر لامپ مهتابی وجود برخی ابزار ضروری است. این ابزار شامل موارد زیر می باشد:

  • هویه
  • سیم لحیم
  • مولتی متر
  • انبرک یا پنس
  • قطعات تعویضی

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

گام ۲ : باز کردن لامپ و بررسی مقاومت

سوختن خازن، مقاومت و ترانزیستور در مدارهای الکتریکی بسیار رایج است. برخی از مدارها به جای فیوز، یک مقاومت ۱۰ اهم دارند. ابتدا مقاومت را از نظر سوختگی بررسی کنید. در صورت وجود آثار سوختگی آن را با نمونه جدید تعویض کنید. در حین تعمیر لامپ کم مصرف مطمئن شوید که هر قطعه تعویضی را در جای درست خود قرار دهید.

آموزش تعمیر لامپ

گام ۳ : بررسی مدار و قطعات

ممکن است قطعات سوخته از ظاهرش مشخص باشد و روی بورد آثار سوختگی یا سیاهی بجا گذاشته باشد. اگر مشکل قابل ملاحظه‌ای روی مدار وجود ندارد، هر یک از اجزا را با استفاده از یک مولتی متر دیجیتالی بررسی کنید. می‌توانید این کار را بدون جدا کردن اجزا از مدار انجام دهید. پس از تشخیص قطعات سوخته، آن قطعات را تعویض کنید.

گام ۴ : بررسی ترانزیستور

دو عدد ترانزیستور روی مدار را تست کنید. دو مولتی متر دیجیتالی را در دو طرف آن‌ها قرار داده و مقدار آن را یادداشت کنید. (هر دو ترانزیستور را به صورت همزمان بررسی کنید). در این صورت متوجه می‌شوید که کدام ترانزیستور سالم یا آسیب دیده است که آن را جایگزین کنید. در اکثر مواقع ترانزیستورهای ۱۳۰۰۳ یا MJE13001 انتخاب مناسبی هستند.

گام ۵ : بررسی دیود

در مرحله بعد دیودها را بررسی کنید. در برخی از مدارهای لامپ کم مصرف یک قطعه به نام دیاک وجود دارد که نمی‌توان  آن را با کمک مولتی متر سنجید. ولی نگران نباشید چون بسیار بعید است که به دلیل مشکل دیاک لامپ کم مصرف خراب شده باشد.

گام ۶ : بررسی خازن

برای پیدا کردن خرابی و تعمیر لامپ کم مصرف، با استفاده از مولتی متر هر یک از خازن‌های مدار را چک کنید. البته خرابی خازن یکی از مشکلاتی است که به ندرت در حین تعمیر لامپ کم مصرف با آن برخورد می‌کنیم.

گام ۷ : بررسی سیم پیچ

اگر تمامی اجزای مدار به خوبی کار می‌کنند ولی همچنان لامپ دچار مشکل است، سیم پیچی القاگر مدار را بررسی کنید. ممکن است سیم آن جدا شده و نیاز به لحیم کاری داشته باشد.

گام ۸: بستن لامپ و تست

پس از تعویض قطعه خراب، با دقت بورد و حباب لامپ را بسته و محکم نمایید. توجه کنید حباب را بیش از اندازه فشار ندهید تا آسیب نبیند. سپس آن را برای تست به سرپیچ بسته و روشن نمایید. با اجرای این مرحله، تعمیر لامپ کم مصرف شما به پایان رسیده است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تست لامپ، می توانید به مطلب تست لامپ ال ای دی نیز مراجعه نمایید.

البته پیشنهاد ما این است که پس از مطالعه راهنمای خرید لامپ ال ای دی بجای لامپ مهتابی (CFL) اقدام به خرید یک لامپ LED استاندارد بنمایید. انواع لامپ ال‌ای‌دی میتره تولیدی صنایع رادویرانور دارای یکسال گارانتی است و در صورت مشکل برای لامپ خود می توانید به بخش خدمات پس از فروش میتره مراجعه و نمایید و یا در بخش گارانتی میتره از شرایط گارانتی مطلع شوید. همچنین توجه نمایید هرگونه باز شدن و یا تعمیر و یا دستکاری محصول آنرا از شرایط گارانتی خارج می کند.

ویدئوی آموزش تعمیرلامپ

[/vc_column]

این پست دارای 3 نظر است

  1. saveeleectric

    مطلب خوب و مفیدی بود. خوندن این مقاله رو به دیگر دوستان هم توصیه میکنم
    موفق باشید 🌹

  2. عرفانیان

    سلام مقاله خوب و کاملی بود و باتوجه به اوضاع اقتصادی کنونی ، به صرفه ترین راه هست ولی بهتره اگر تخصص نداریم ، این کارو انجام ندیم .

  3. unend way

    سلام آیا لامپ مهتابی نیم سوزمصرف برق آن ازمهتابی سالم کمتراست یااینکه انرژی برق پرت میشه ونهایت تبدیل به گرما. اگه میدونید لطفأ بگین چندمدته رومخمه این سئوال بی جواب باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید