روز زمین پاک چه روزی است ؟
روز زمین پاک

روز زمین پاک چه روزی است ؟

روز جهانی زمین پاک

روز زمین

روز زمین (Eatrhday) یا روز زمین پاک روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کره زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی ( ۲۲ آوریل) و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی برگزار می‌شود. روز زمین پاک در ۲ اردیبهشت و فردای آن روز ۳ اردیبهشت روز جهانی کره زمین است.
سازمان ملل متحد نیز هر سال در اعتدال بهاری، این روز را جشن می‌گیرد. این رسمی بود که توسط فعال صلح یعنی مک‌کانل در سال ۱۹۶۹ در اجلاس یونسکو معرفی شد و توسط سناتور نلسون به عنوان یک جلسه آموزشی در مورد محیط زیست بنیان گذاشته شد. در خیلی از کشورها روز ۲۲ آوریل هم زمان با ۲ یا ۳ اردیبهشت روز جهانی زمین است و جوامع بسیاری مانند ایران نیز هفتهٔ زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیت‌های زیست محیطی اختصاص می‌دهند. در ادامه با این مطلب از مجله میتره با ما همراه باشید.

نام گذاری روز زمین پاک چه زمانی انجام شد ؟

جان مک کانل، فعال صلح طلب برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ پیشنهاد نام گذاری روزی را به عنوان روز جهانی زمین مطرح کرد. پیشنهاد او در کنفرانس یونسکو در شهر سان فرانسیسکو ارائه شد. هدف جان مک کانل از این پیشنهاد گرامیداشت کره زمین و مفهوم صلح در ایالات متحده آمریکا بود. این روز برای اولین بار در روز ۲۱ مارس (اول فروردین) سال ۱۹۷۰ میلادی گرامی داشته شد.

پس از آن گیلرد نلسون، سناتور آمریکایی روز ۲۲ آوریل را به جای ۲۱ مارس برای نام گذاری Earth Day پیشنهاد کرد. او این پیشنهاد را پس از آن مطرح کرد که سواحل سانتا باربارا در ایالت کالیفرنیای آمریکا در سال ۱۹۶۹ شاهد نشت گسترده نفت بود.

نام گذاری روز ۲۲ آوریل به عنوان روز زمین در سال ۱۹۹۰ میلادی جنبه بین المللی پیدا کرد. رویدادهای مرتبط با  این روز هم اکنون در بیش از ۱۴۱ کشور جهان برگزار می شود.

روز جهانی زمین پاک

تاثیرات روز زمین

مهم‌ترین تاثیر برگزاری رویدادهای روز زمین پاک ، آگاهی بخشی به مردم جهان در مورد خطراتی است که کره زمین را تهدید می‌کند. بررسی‌های گالوپ نشان می‌دهد که ۴۲ درصد از آمریکایی‌ها خطرات و هشدارهای تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین را اغراق شده و غیر واقعی می‌دانند. همچنین نزدیک به نیمی از مردم معتقدند تولید انرژی موردنیاز برای بشر مهم‌تر از محیط زیست است.
این آمارها نشان می‌دهد که عدم آگاهی مردم از شرایط فعلی زمین، مهم‌ترین عامل افزایش آلودگی‌های زیست محیطی است. این روز از این جهت اهمیت دارد چون به مردم ارزش‌های بشری و تهدیدهایی که سیاره ما با آن روبروست را یادآوری می‌کند و زمانی برای فکر کردن به راه‌های حفاظت از محیط زیست است.

اقداماتی برای حفظ محیط زیست و زمین

سازمان ملل متحد «راهنمای حفظ جهان برای یک فرد تنبل» را منتشر کرده که در آن اقداماتی ذکر کرده که شهروندان کره زمین برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل می توانند انجام دهند.

برخی از پیشنهاداتی سازمان ملل متحد عبارت است از:

  • تا حد امکان از کاغذ استفاده نکنیم
  • درخت بکاریم
  • در مصرف آب صرفه‌جویی کنید
  • کاهش آلودگی هوا
  • صرفه جویی در مصرف الکتریسیته با خاموش کردن کامل وسایل برقی از جمله رایانه ها هنگامی که از آنها استفاده نمی شود.
  • انجام امور بانکی به صورت آنلاین و خودداری از استفاده از کاغذ برای امور بانکی.
  • خرید کالاهایی که به صورت کوچک بسته بندی شده اند.
  • استفاده از فرش در خانه ها می تواند به افزایش دمای خانه و در نتیجه کاهش مصرف انرژی کمک کند.
  • دوش گرفتن به جای پر کردن وان منازل.
  • کمک به بازیافت پسماندهای غذایی.
  • خشک کردن مو و لباسها به شکل طبیعی به جای استفاده از دستگاه های خشک کننده.
  • مصرف کمتر گوشت، مرغ و ماهی
  • خریدهای خود را به شکل برنامه ریزی شده انجام دهید و فهرست خرید تهیه کنید. به دام ترفندهای تجاری مورد استفاده فروشگاه ها برای خرید بیشتر نیافتید.
  • برای حمل و نقل اولویت را به دوچرخه سواری، پیاده روی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بدهید. استفاده از خودرو را مواقعی که تعداد سرنشینان خودرو زیاد خواهد بود محدود کنید.
  • از بطری و فنجان های یک بار مصرف برای آب و قهوه و چای استفاده نکنید.

 

همچنین پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله همه چیز درباره پدیده گرم شدن زمین یا گرمایش جهانی و مزایای زیست محیطی لامپ ال ای دی چیست ؟ و انرژی سبز را هم مطالعه نمایید.

 

منابع:
wikipedia , euronews

دیدگاهتان را بنویسید