انواع لامپ ال ای دی
انواع لامپ ال ای دی

انواع لامپ ال ای دی

انواع لامپ ال ای دی

فناوری ساخت  لامپ و انواع محصولات

لامپ ال ای دی یا لامپ LED به معنی دیود منتشر کننده نور (Light Emitting Diode) است. دیودهای نوری از زمانی که برای اولین بار در سال ١٩۶٠ به عنوان نمایشگر نور مورد استفاده قرار گرفته اند، تغییرات بسیاری داشته است. امروزه کلیه رنگ های قابل رویت موجود در طبیعت (بیش از ۱۶ میلیون رنگ)، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، بدون نیاز به هیچ گونه لنز یا فیلتر رنگی  توسط ال ای دی ها قابل تولید هستند. در این مطلب از مجله میتره به معرفی انواع لامپ ال ای دی از نظر فناوری ساخت و انواع لامپ LED موجود در بازار کشور پرداخته ایم.

لیست این لامپ ها شامل :

انواع لامپ ال ای دی براساس فناوری ساخت

Power LED ( لامپ های پاور )

اولین نسل از لامپ های ال ای دی هایی هستند که در صنایع روشنایی کاربرد زیادی پیدا کرد. معمولا آنها را در دو نوع ۱ وات و ۳ وات ارائه می‌شد. این نسل از لامپ LED که بازدهی خود را به حدود روشنایی ۱۰۰ لومن به ازای هر وات رساند. با کنار هم چیدن تعدادی پاور لامپ ال ای دی روی یک PCB، میزان بیشتری از نور را که برای ساخت انواع پروژکتورها و دیگر لامپ ها که مورد نیزا بود را تامین می کردند.

لامپ اس ام دی ( لامپ SMD )

لامپ های SMD نسل جدیدتری از این ال ای دی ها می باشد که به صورت نصب تعدادی زیادی از ال ای دی ها با توان پایین بر روی یک بُرد کوچک، روشنایی را فراهم می کنند. این ماژول ها از ال ای دی ها با توان بین ۲۰۰ میلی وات تا ۵۰۰ میلی وات استفاده می کنند. این ماژول ها مانند COB ممکن است دارای راه انداز لازم برای اتصال مستقیم به برق شهر باشند. این کار عملاً نیاز استفاده به درایور را حذف میکند. با این حال این کار باعث کاهش طول عمر لامپ می شود.

 COB

این نوع فناوری ساخت طی چند سال اخیر به طور متداول در ساخت لامپ های LED مورد استفاده قرار گرفته است. ال ای دی های COB توان بالایی دارند و برای استفاده در پروژکتورها و لامپ های فشرده ی کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ال ای دی از جایگذاری چندین چیپ ال ای دی داخل یک ماژول با فناوری خاص ساخت ال ای دی حاصل می شود. این نوع لامپ ها در مدل های مختلفی مانند دایره ای، حلقوی، مربعی و نواری ساخته می شود.

لامپ ال ای دی و لامپ رشته ای

معرفی انواع لامپ ال ای دی

انواع لامپ LED موجود در بازار شامل موارد زیر می باشد:

لامپ های ال ای دی حبابی

لامپ ال ای دی حبابی به واسطه شکل ظاهری که دارند دارای پرتاب نور مستقیم هستند و برای محیط هایی که نیاز به نمایش محصول دارند مانند میوه فروشی ها، فروشگاه ها و همچنین سوله های تولیدی مناسب هستند. ظاهر خاص این لامپ و زاویه تابش نور ۱۳۵ درجه ای از دیگر ویژگی های این نوع لامپ است.طول عمر بالا یکی دیگر از ویژگی های لامپ حبابی است. توان مصرفی این لامپ حبابی ۹، ۱۲، ۱۵ و ۲۰ وات است و با این میزان توان مصرفی، نوردهی بالایی دارند. مورد استفاده آن نیز به عنوان لامپ خانگی ( لامپ برای خانه ) و لامپ برای اتاق خواب و … است.

لامپ ال ای دی حبابی

لامپ ال ای دی گل

لامپ ال ای دی گل به دلیل شکل ظاهری بخصوص خود مورد توجه قرار گرفته است. طراحی خاص و زیبایی ظاهری یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع لامپ ال ای دی است. لامپ LED  گل، دارای زاویه تابش ۱۳۰ درجه است. همین زاویه تابش مناسب این لامپ را برای کاربردهای خانگی، صنعتی و تجاری به یک گزینه مناسب تبدیل کرده است. شار نوری این لامپ ۳۳۰۰ لومن است ( نوری معادل بیش از ۳ لامپ ۱۰۰ وات رشته ای). بهره وری بیش از ۸۵ درصد، شاخص نمود رنگ بالای ۸۰ و طول عمر بیش از ۲۵ هزار ساعت از دیگر ویژگی های این لامپ است. سرپیچ این لامپ ال‌ای‌دی ۴۰ وات از نوع E27 است و برای کاربری های تجاری بخصوص میوه فروشی ها و یا فروشگاه ها کاربرد دارد.

لامپ ال ای دی گل

لامپ های ال ای دی فیلامنتی

لامپ ال ای دی فیلامنتی نوعی از لامپ های ال ای دی هستند با مصرفی مشابه با سایر لامپ های ال ای دی دیگر با این تفاوت که نسبت به آن ها کمتر گرم میشوند. لامپ ال ای دی فیلامنت از لحاظ ظاهر و نور مشابه لامپ های رشته ای است.  ظاهری زیبا، مصرف بسیار کم مصرف از دیگر ویژگی های این لامپ هاست.

خرید لامپ ال ای دی فیلامنتی مناسب انواع مختلف لوستر می باشد و خیلی از افرا آنرا به عنوان لامپ برای لوستر می شناسند. مخصوصا لوستر هایی که لامپ در آن دیده می شود. همچنین برای لوستر های دارای شید (کلاهک) نیز استفاده از این لامپ توصیه می شود زیرا لامپ های با حرارت تولیدی بالا باعث سوزاندن این شید ها می شوند. لامپ ال ای دی فیلامنت برای لوستر های حبابی پیشنهاد نمی شود زیرا در این گونه لوستر ها لامپ ها به ندرت دیده می شود.

لامپ ال ای دی حبابی فیلامنتی

لامپ های ال ای دی هالوژنی COB و SMD

لامپ ال ای دی هالوژنی یکی از پر مصرف ترین لامپ های ال ای دی است. کاربردهای خانگی و تجاری لامپ هالوژن (لامپ smd) در بخش‌های مختلفی مانند دکوراسیون باعث اقبال خوب عمومی به این نوع لامپ شده است.

علت نام گذاری این لامپ ها با اسم لامپ‌هالوژن به علت تشابه ظاهری این محصولات با لامپ های هالوژنی قدیمی است. لامپ ال‌ای‌دی هالوژن با دو نوع تکنولوژی لامپ SMD و COB و پایه استارتی GU10 تولید می شود که برای روشنایی عمومی، نورپردازی متمرکز و موضعی مناسب است. از ویژگی‌های بازر این محصول می‌توان به طول عمر بالا و صرفه‌جویی بیش از %۸۵ در مصرف انرژی اشاره کرد. شاخص نمود رنگ بیش از ۸۰، زاویه تابش ۳۶ درجه ای و شار نوری ۵۶۰ لومنی از ویژگی های این لامپ است.

لامپ ال ای دی هالوژنی

لامپ ال ای دی شمعی

لامپ ال ای دی شمعی یکی از شناخته شده ترین انواع لامپ LED است. طراحی زیبا،شاخص نمود رنگ (CRI) بیش از ۸۰ و زاویه تابش ۲۵۰ درجه ای باعث مقبولیت بیشتر این لامپ ها شده است. یکی از کاربردهای اصلی لامپ های ال‌ای‌دی شمعی به عنوان روشنایی لوستر هاست. کوچک بودن این نوع لامپ LED  آن را برای قرارگیری در لوستر مناسب کرده است. کاربرد لامپ ال ای دی شمعی به لوستر محدود نمی شود، لامپ های سرویس بهداشتی، آباژورها، چراغ های مطالعه و چراغ های خواب نیز از موازد استفاده لامپ ال‌ای‌دی شمعی هستند.

لامپ ال ای دی شمعی

لامپ های وال واشر

وال واشر (Wall Washer) برای کسانی که در زمینه نورپردازی فعالیت دارند کلمه بسیار شناخته شده ای است. وال واشر لامپی است که از تعدادی لامپ در کنار هم به اشکال مختلف چیده شده اند تشکیل شده و تعداد لامپ ها، اندازه ی آنها و میزان توان هر یک می تواند بنا به نیاز و نوع پروژه ای که قرار است در آن مورد استفاده قرار گیرند، متفاوت باشد.

لامپ وال واشر

ریسه ال ای دی شلنگی و نواری

ریسه‌ها روشنایی های باریک و بلندی هستند که به عنوان تزئینات روشنایی به کار می‌روند. ریسه‌ها دارای انواع مختلفی بوده که در شرایط و موقعیت های مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود. می توان انواع ریسه را برای روشن کردن پله ها، سقف های کاذب و… به کار برد. این روزها انواع ریسه ال ای دی نسبت به ریسه هایی که مصرف انرژی بیشتری دارند مورد توجه قرار گرفته و در تزئینات و نورپردازی فضا بیشتر به کار می روند.

ریسه ال ای دی

لامپ ال ای دی قارچی

لامپ ال ای دی قارچی (Mushroom Led) یکی دیگر به دلیل طراحی ظاهری خود،  دارای پرتاب نور مستقیم هستند و برای محیط هایی که نیاز به نمایش محصول دارند مانند میوه فروشی‌ها، فروشگاه ها و همچنین سوله های تولیدی مناسب هستند. ظاهر خاص این لامپ و زاویه تابش نور ۱۱۰ درجه ای از دیگر ویژگی های این نوع لامپ محسوب می شود. طول عمر بالا یکی دیگر از ویژگی های لامپ قارچی است.

DESIGN AND MANUFACTURING PROFESSIONALS

لامپ ال ای دی زیتونی

لامپ ال ای دی زیتونی (Olive Led) یکی دیگر از انواع لامپ LED است که به نوعی جایگزین لامپ های گازی قدیمی شده است. ظاهر متفاوت، بهره مندی از دو درایور مجزا و پرتاب نور ۳۳۰ تا ۳۴۰ درجه‌ای از جمله مزیت های این نوع لامپ ال ای دی به شمار می رود که در انتخاب خریداران مورد توجه قرار گرفته است.

DESIGN AND MANUFACTURING PROFESSIONALS

لامپ ال ای دی حبابی های پاور حبابی

لامپ ال ای دی حبابی های پاور (Bulb Led) یا لامپ وات بالا به واسطه شکل ظاهری که دارند دارای پرتاب نور مستقیم هستند و برای محیط هایی که نیاز به نمایش محصول دارند مانند میوه فروشی ها، فروشگاه ها و همچنین سوله های تولیدی مناسب هستند. ظاهر خاص این لامپ و زاویه تابش نور ۱۳۵ درجه ای از دیگر ویژگی های این نوع لامپ است. طول عمر بالا یکی دیگر از ویژگی های لامپ حبابی است که در انتخاب خرید مورد توجه قرار گرفته است.

DESIGN AND MANUFACTURING PROFESSIONALS

لامپ ال ای دی اشکی

طراحی زیبا، شاخص نمود رنگ (CRI) بیش از ۸۰  و زاویه تابش ۲۵۰ درجه ای باعث مقبولیت بیشتر لامپ ال ای دی اشکی شده است. یکی از کاربردهای اصلی لامپ های ال ای دی اشکی به عنوان روشنایی لوستر هاست. کوچک بودن این نوع لامپ LED  آن را برای قرارگیری در لوستر مناسب کرده است. کاربرد لامپ ال ای دی اشکی به لوستر محدود نمی شود، لامپ های سرویس بهداشتی، آباژورها، چراغ های مطالعه و چراغ های خواب نیز از موازد استفاده لامپ ال ای دی اشکی هستند. لامپ های ال ای دی اشکی و شمعی شکل ظاهری بسیار شبیه به هم دارند. لامپ های اشکی با کشیدگی بیشتر در قسمت انتهایی زیبایی دوچندانی یافته اند. این نوع لامپ هنگام قرار گرفتن در لوستر می تواند جلوه بیشتری ایجاد کند.

DESIGN AND MANUFACTURING PROFESSIONALS

پنل ال ای دی

یکی از جدیدترین و درعین حال پرکاربردترین محصولات در بازار روشنایی، پنل های های ال ای دی ۱۸ و پنل ال ای دی ۳۰ و پنل ۵۰ وات یا ۶۰*۶۰ (پنل ال ای دی ۶۰ در ۶۰ سقفی) است. این پنل ها به واسطه شارنوری بالا، بهره نوری بیش از ۹۰ درصد، شاخص نمود رنگ بیش از ۸۰، طول عمر بیش از ۲۵ هزار ساعت و زاویه تابش ۱۲۰ درجه گزینه مناسبی برای مصارف خانگی، تجاری، اداری، هتل ها، بیمارستان ها و مصارف زیباسازی و دکوراسیون هستند. این پنل ها در سه رنگ آفتابی، مهتابی و نور طبیعی تولید می‌شوند و بسته به نوع کاربرد برای محیط های خانگی، اداری و صنعتی مناسب است. این پنل های به شکل مربع و همچنین به شکل یک لامپ ال ای دی گرد سقفی موجود است.

پنل ال ای دی 60 در 60

 

لامپ ادیسونی

لامپ ادیسونی یا لامپ vintage یا لامپ فیلامنتی آنتیک نوعی از لامپ های فیلامنتی کربنی یا تنگستنی است. این لامپ‌ها توسعه یافته همان لامپ رشته ای قدیمی است که بوسیله رشته های داخلی طولانی و پیچ خورده شان که نور زردرنگ یا نور گرمی تولید می کند و معمولا به عنوان لامپ دکوری یا لامپ دکوراتیو استفاده می شود. لامپ های فیلامنتی و لامپ های ادیسونی در دسته لامپ های زیبایی و دکوراتیو قرار می‌گیرند. این روزها استفاده از این دسته از لامپ ها گسترش یافته است چون علاوه بر ظاهر زیبا می‌توانند نور مناسبی را مصرف بهینه برق در فضا تامین کنند.

لامپ ادیسونی دکوراتیو

لازم به ذکر است دسته بندی لامپ ها بسیار متنوع بوده ( مانند لامپ رشد گیاه و … ) که در اینجا صرفا به مهمترین موارد پرداخته شده است.

همچنین جهت مطالعه بیشتر در مورد انواع لامپ LED می توانید مطالب همه آنچه که درباره لامپ ال ای دی باید بدانید، لامپ‌ ال‌ ای‌ دی برای فروشگاه‌ ها و مغازه ها، لامپ ال ای دی خانگی ؛ خرید لامپ برای خانه و حیاط، لامپ ال ای دی برای اداره و شرکت و آموزش تعمیر لامپ ال ای دی را مطالعه بفرمایید.

[/vc_column]