لامپ ال ای دی برای رشد گیاه
لامپ ال ای دی برای رشد گیاه

لامپ ال ای دی برای رشد گیاه

لامپ ال ای دی برای رشد گیاه ( لامپ برای گیاهان )

ممکن است شما هم عبارت لامپ رشد یا لامپ برای گیاهان یا لامپ ال ای دی رشد گیاه را شنیده باشید و برای شما این سوال مطرح شده باشد که لامپ رشد گیاه چیست؟ لامپ رشد گیاه (Grow Light یا Plant Light) یک منبع نور مصنوعی است که عموما با استفاده از تجهیزات الکتریکی برای انتشار نور مناسب و مورد نیاز فتوسنتز طراحی می شود. اما اصولا چرا باید از یک منبع مصنوعی برای تولید نور مورد نیاز فتوسنتز استفاده کنیم؟ تاثیر نور لامپ بر گیاهان مانند تاثیر نور خورشید است برای تامین نور مورد نیاز گیاهان در جاهایی که نور خورشید یا نور طبیعی بسیار کم است، از انواع لامپ‌های معروف به لامپ رشد گیاه استفاده می شود. در ادامه از این مطلب از مجله لامپ ال ای دی میتره به بررسی بیشتر این نوع لامپ پرداخته شده است.

چرا باید از لامپ رشد گیاه استفاده کرد ؟

این روزها با گسترش آپارتمان نشینی و نور طبیعی کم در خانه ها، اگر بخواهید در داخل اتاقتان گیاهی را پرورش دهید بعد از مدتی گیاه شما رنگ پریده و بی طراوت می شود. یکی از دلایل اصلی این موضوع عدم تامین نیاز های نوری گیاه به میزان کافی است. علاوه بر این گاهی در گلخانه ها یا در خانه قصد داریم گیاهی را پرورش دهیم که متعلق به فصل یا منطقه جغرافیایی دیگری است. این گیاه علاوه بر نیاز به آب و هوای متفاوت به میزان نور بیشتری نیاز دارد. برای پرورش چنین گیاهانی برای اینکه رشد گیاه کند نشود حتما باید نور کافی تامین شود که با استفاده از منابع نور مصنوعی این اتفاق رخ می دهد. و اینجاست که اهمیت روشنایی در پرورش گیاه مشخص می شود.

اگر قصد نگهداری گیاهانی را در فضای داخل ساختمان دارید و نور طبیعی زیادی نمی‌توانید برای آنها تامین کنید، اصلا نگران نباشید. شما میتوانید با کمک نور مصنوعی، نیاز گیاه را تامین کنید. برای این مساله باید ویژگی ها و نیازهای گیاه، نهال، درختچه یا سبزیجاتی مورد نظر را دانست و اهمیت شناخت شار نوری نیز مورد توجه قرار می گیرد.

گیاهان برای رشد به طول موج های زیر نیاز دارند:

  • طول موج آبی برای رشد برگ ها
  • طول موج قرمز برای گل دهی و میوه دهی
  • طول موج سبز که گیاه از آن استفاده میکند و بقیه آن را بازتاب میکند.

لامپ رشد را باید درست بر بالای گیاه آویزان کنید. میتوانید از کیت های نوری مخصوص رشد گیاه که حاوی بازتاب کننده هستند استفاده کنید اما برای گیاهان آپارتمانی معمولی می‌توانید از هر چراغ و بستی مانند لامپ ال ای دی رشد گیاه و … که میخواهید استفاده کنید. فقط باید در انتخاب لامپ و محل قرار گیری آن دقت کنید.

خرید لامپ رشد گیاه

انواع لامپ برای رشد گیاه

از انواع لامپ مانند لامپ LED رشد گیاه و … می توان برای گل و گیاه استفاده کرد که در ادامه به هر معرفی اجمالی هر کدام از آنها و ویژگی های شان پرداخته شده است تا بهترین لامپ بازار برای خرید را بتوان انتخاب کرد.

شاید بهترین گزینه از نظر اقتصادی نور لامپ فلورسنت (لامپ کم مصرف) باشد. نور فلورسنت که به شکل مهتابی و لامپ خریداری می‌شود، گرمای کمی دارد پس می‌توان آن را نزدیک به برگهای گیاه قرار داد. برخی لامپ‌های فلورسنت طول موج آبی بیشتری دارند بنابراین به دنبال لامپ های حاوی طیف کامل نور یا ترکیبی از آفتابی و یخی باشید. اگر تردید دارید می‌توانید چراغ مهتابی سفید خریداری کنید چون نور سفید حاوی طیف کامل طول موج‌ها است. برای این که نور مصنوعی حداکثر کارایی را داشته باشد آن را جایی بگذارید که حدود ۳۰ سانتیمتر از برگ گیاه فاصله داشته باشد.

این نوع لامپ، حرارت زیادی تولید می‌کند و باید با فاصله زیادی نسبت به گیاه قرار گیرد. لامپ رشته ای طول موج قرمز بیشتری منتشر می‌کند و از آن می‌توان به عنوان نور مکمل نور مهتابی (فلورسنت) و متعادل کردن طیف نوری مورد نیاز گیاه، استفاده کرد. به خصوص در صورتی که گیاه میخواهد شکوفه بدهد. اگر میخواهید این دو نوع نور مصنوعی را با هم استفاده کنید، سعی کنید نسبت نور فلورسنت دو سوم و نور رشته ای یک سوم باشد.

لامپ ال ای دی به عنوان یک منبع نوری کم مصرف و کم حرارت شناخته می‌شود. به دلیل تنوع این نوع لامپ هر لامپ ال ای دی ویزگی های و کاربرد متفاوتی دارد. باید توجه داشت که لامپ مورد نظر نور قرمز و آبی مورد نیاز گیاه را داشته باشد. لامپ ال ای دی مخصوص رشد گیاهان گلخانه ای، تنها طول موج هایی را تولید میکند که بیشتر مورد استفاده گیاه قرار دارد بنابراین میتوانید به جای خرید لامپ های معمولی، لامپ ال ای دی رشد گیاه خریداری نمایید.

نور هالوژن نیز تمامی طیف نوری را تولید می‌کند اما همانند لامپ‌های رشته ای حرارت زیادی تولید می‌کند و از نظر مصرف انرژی کم مصرف تر از نورهای فلورسنت است.

  • لامپ رشد

معمولا لامپ رشد گیاه در حباب های فلورسنت قرار داده می‌شوند. این لامپ ها حاوی طیف کامل طول موجهای مورد نیاز برای شکوفه دهی گیاهانی مانند بنفشه آفریقایی هستند. برخی از صاحبان گل و گیاه از این نور برای رشد گیاهان از بذر یا تکثیر گیاه به روش هیبرید استفاده میکنند اما برخی دیگر استفاده از نور فلورسنت طیف کامل را راحت تر و کارامد میدانند.

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

لامپ ال ای دی رشد گیاه ، از طیف های خاص نوری برخوردار می باشند که این ال ای دی ها جهت تقویت و تحریک فتوسنتز گیاهان می باشد. بهتر است بدانید که طیف های بکار رفته در این نوع ال ای دی ها به هیچ وجه برای انسان ضرری ندارد و به راحتی می توانید در هر مکانی از این نوع ال ای دی ها استفاده کنید.

لامپ ال ای دی معمولی هرگز نمی توانند انرژی تابشی مورد نیاز برای رشد گیاه را فراهم کنند و هیچ گونه نتیجه مطلوبی بر روی گیاه نمی گذارند و برای رشد گیاهانی که دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند، باید از ال ای دی مخصوص رشد گیاه استفاده کرد.

یک گیاه با توجه به فصل و دوره زندگی در مقایسه با یک گیاه دیگر دارای نیاز های متفاوتی در مقدار نور، مدت نور و طیف نوری است. اما لامپ ال ای دی رشد گل یا لامپ LED رشد گیاه به گونه ای ساخته شده است که شامل تمام طیف های مورد نیاز گیاه برای رشد و تامین انرژی باشند. طیف های مختلف نوری تاثیرات متفاوتی بر رشد ریشه، رشد گیاه و گل دهی گیاه دارند. طیف نوری یک لامپ به فرآیند طراحی و ساخت آن بستگی دارد. به عنوان مثال می توان از یک ال ای دی قرمز نور قرمز با شدت بالا یا پایین دریافت کنید اما نمی توان با استفاده از این لامپ ال ای دی نور سبز تولید کرد و طول موج نور ثابت خواهد بود.

گیاه با استفاده از نور قرمز و آبی می تواند به رشد ادامه دهد. بهترین نور از نظر اقتصادی برای پرورش گیاه نور آبی است اما بهترین کیفیت با ترکیب آبی، قرمز و مقداری سبز حاصل می شود. ال ای دی های رشد گیاه را با رنگ سفید هم می توانید پیدا کنید که Full Spectrum نامیده می شوند و طیف کامل نور مرئی یعنی از ۴۰۰ نانومتر تا ۷۶۰ نانومتر را منتشر می کنند. نور این لامپ ها در طیف مرئی مشابه نور خورشید است. از لامپ ال ای دی پرورش گیاه با طیف کامل معمولا در خانه و دفاتر استفاده می شود تا علاوه بر کمک به تامین نیازهای نوری گیاه، نورپردازی گیاه به گونه ای باشد که جلوه  طبیعی گیاه حفظ شود.

در گل خانه های صنعتی پرورش گل و گیاه که به صورت گسترده فعالیت می کنند، تامین نور مورد نیاز گیاه باید بصورت اقتصادی صورت گیرد. به همین علت استفاده از لامپ ال ای دی فول اسپکتروم انتخاب مناسبی نیست. باید دقت کنید با استفاده از ال ای دی های قرمز و آبی متداول نمی توانید نور بنفش لامپ رشد را به صورت حرفه ای تولید کنید چون نور قرمز مورد نیاز گیاه شامل طیف هایی است که اغلب LED های قرمز متداول در بازار فاقد این طیف ها هستند.

 

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله آموزش ساخت لامپ رشد گیاه را می توانید مطالعه نمایید.

این پست دارای یک نظر است

دیدگاهتان را بنویسید