نورپردازی نما | لامپ برای نمای ساختمان
لامپ برای نمای ساختمان

نورپردازی نما | لامپ برای نمای ساختمان

نورپردازی نما | لامپ برای نمای ساختمان

طراحی نورپردازی ساختمان یا نورپردازی نمای ساختمان (Lighting) برای ایجاد یک محیط زیبا و کاربردی اهمیت دارد و برای اهداف و کاربردهای مختلف در معماری خانه و ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته های دور تنها کاربرد نورپردازی آن در روشن کردن بخش های دکوراتیو مانند مجسمه‌ها و بناهای تاریخی بوده است. اما امروزه نورپردازی یک بخش جدایی‌ناپذیر هر بنا است. این توجه روز افزون به نورپردازی بی‌دلیل نیست، با این ابزار نه تنها ظاهر یک بنا مورد توجه قرار می‌گیرد بلکه مکمل معماری آن نیز می باشد. یک نورپردازی صحیح و استاندارد، نقاط مثبت یک بنا را مشخص‌تر نموده و نقاط ضعف آن را از نظر دور می‌کند و جلوه ای زیبا در ساعات مختلف روز به آن می دهد. اما نورپردازی نمای ساختمان چگونه باید باشد و خرید لامپ برای نمای ساختمان با رعایت چه نکاتی باید صورت گیرد و چه نوع لامپی گزینه مناسب برای خرید لامپ نمای ساختمان است ؟

در ادامه با مطلب از مجله لامپ ال ای دی میتره با ما همراه باشید.

نورپردازی نما ساختمان

هدف از نورپردازی نمای ساختمان

هدف از نورپردازی نما ساختمان‌ها این است که نه تنها زیبایی‌های نما و معماری ساختمان‌ها در شب دیده بشود، بلکه حتی زیبایی این ساختمان‌ها فراتر از آن چه روزها قابل رویت است برود و چشم‌نوازتر باشد. در سالیان اخیر و با گسترش استفاده تکنولوژی ال ای دی و فراگیر شدن سیستم‌های کنترل هوشمند، تحولات بزرگی در زمینه نورپردازی نما و روشنایی ساختمان‌ها رخ داده است. در سال های قبل فقط ساختمان های مهم از نورپردازی استفاده می کردند اما امروزه در بیشتر ساختمان ها استفاده می شود. نورپردازی نمای ویلا نیز به دلیل جلوه های زیبایی که به محیط می دهد افزایش یافته حتی امر نورپردازی به محیط های رستوران ها و محیط های کوچک تر و … نیز انتقال پیدا کرده است.

انواع نور در نور پردازی نما

نورپردازی نمای بیرونی بسیار مهم است چراکه علاوه بر جنبه هنری، کاربرد مشخصی از نور مد نظر می‌باشد که بدین وسیله بنا جذابیت یافته و به یاد می‌ماند. سه دسته نور در نما به‌کار می‌رود:

  •  پروژکتور
  • نور دکوراتیو
  • نور رنگی

 

انواع چراغ و لامپ ال ای دی برای نورپردازی نما

از بین انواع چراغ ال ای دی و لامپ گزینه های روشنایی برای نورپردازی نما ساختمان مختلف می باشند. مهمترین این موارد شامل:

انواع نورپردازی نمای ساختمان

براساس کاربرد نوع نورپردازی می توان چند دسته بندی کلی برای آن ارائه دارد که شامل موارد زیر می باشد.

لامپ برای نورپردازی نما

 

نورپردازی کامل نما

بهترین روش برای بناهای تاریخی فرهنگی. بدون دخالت و تغییر در بخش اصلی بنا هرآنچه که هست را به نمایش می‌گذارد و با استفاده از پروژکتورها در اطراف بنا اجرا می‌شود. این شیوه اجرا به دلیل عبور نور از شیشه‌های بنا مناسب هتل‌ها، مکان‌های اداری و مسکونی نمی‌باشد.

نورپردازی تاکیدی

اگر می‌خواهید بنا تصویری زیبا در چشم داشته باشد این نوع نورپردازی مناسب ترین نوری هست که باید از آن بهره برید. پنجره‌ها، ستون‌ها و بالکن‌ها مناطقی هستند که با تاکید بر روی آن‌ها انجام می شود. می‌توانید از وال واشرهای و لامپ ال ای دی هالوژنی برای این منظور بهره ببرید.

نورپردازی تجملی

ساختمان‌های تجاری، تفریحی و مراکز خرید بایستی بسیار ویژه و متمایز به نظر بیایند. با قرار دادن چراغ‌های رنگی، تک‌ رنگ و متحرک، ساختمان متمایز از سایر ساختمان‌ها به نظر خواهد آمد. این روش برای فضاهای شهری مانند پل‌ها و محل تقاطع اتوبان‌ها نیز کاربرد دارد و چهره شهر را جذاب‌تر می‌نماید. لامپ ال ای دی رنگی برای این کار مناسب است.

نورپردازی با نئون

این نوع از نورپردازی با کمک ریسه‌های ال ای دی قابل اجراست. در این تکنیک مرزهای قسمت‌های مختلف بنا به‌وسیله این ریسه‌ها روشن می‌شود. با این کار ساختمان از فاصله دور مانند یک طرح سه بعدی در فضا به نظر می‌آید.

 

انتخاب سبک نورپردازی نما

در انتخاب سبک نورپردازی باید به موارد مختلفی توجه کنید، از جمله :

  • ترکیب بنا یا ساختمان از نظر ابعاد و نوع معماری، مواد مورد استفاده و رنگ‌بندی نما 
  • ترکیب بنا در مقایسه ساختمان‌های مجاور و ترکیب شهری
  • فاصله‌ای که بنا قابل روئیت است
  • محل‌های دسترسی به بنا
  • سبک ساخت و محل‌های ممکن برای عبور سیم‌ها و نصب تجهیزات
  • کاربری بنا
  • نظرات و سلیقه صاحب بنا

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد یا اطلاعات به مظئر قصد خرید لامپ برای نما یا خردی لامپ برای نورپردازی نمای ساختمان را دارید، می توانید مطالب روشنایی معابر ، نور چیست ؟ ماهیت نور و نورپردازی را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید