تاثیر نور و روشنایی بر سلامت روانی انسان

تاثیر نور و روشنایی بر سلامت روانی انسان

تاثیر نور لامپ و روشنایی طبیعی بر سلامت روانی انسان

نقش نور در آرامش و سلامت روانی

نور و روشنایی نقش بسیار مهمی و موثری در آرامش و سلامت روانی افراد دارد. اهمیت مساله وقتی بیشتر می‌شود که توجه داشته باشیم، تحقیقات نشان داده مردم در فصل زمستان بیشتر دچار افسردگی می شوند علاوه بر فصل سرما، گسترش پدیده آپارتمان نشینی در دنیای امروز موجب شده مردم کمتر در معرض نور و روشنایی قرار گیرند که این امر می تواند آسیب‌های سلامتی و روانی بسیاری بر انسان‌ها و جامعه وارد کند.

برخی روانشناسان اعتقاد دارند که زندگی در خانه‌ های کوچک و کم ‌نور نه‌ تنها تنش‌ های خانوادگی را افزایش می ‌دهد بلکه حتی بر میل به پرخاشگری نیز می افزاید. این درحالی است که مردم کمتر به نقش تاثیر نور در سلامت روحی و روانی خود واقفند و کمتر تلاشی در زمینه رساندن نور کافی به بدن خود انجام می دهند. با این مطلب از مجله میتره همراه باشید.

تاثیر نور لامپ بر سلامت روان

تاثیر نور بر افسردگی و خشونت

همواره اهمیت تاثیر نور بر بهره وری مورد توجه بوده است. تحقیقات نشان داده است که فصل پاییز و زمستان، میزان افسردگی را در مقایسه با فصل‌های بهار و تابستان به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. روانپزشکان سالهاست به نقش تاثیر نور در سلامت روانی انسان‌ها پی برده اند و حتی معتقدند برخی انواع افسردگی مثل افسردگی فصلی در پاییز و زمستان به دلیل کاهش نور دریافتی بدن و درپی آن کاهش هورمون ملاتونین  در بدن رخ می‌‌دهد و برهمین اساس، شیوه نور درمانی را برای درمان این گروه از بیماران ابداع شده است.

با افزایش جمعیت و گسترش سبک زندگی آپارتمان نشینی، طبعا برخورداری از نور آفتاب نسبت به زندگی در خانه های حیاط دار گذشته کاهش یافته و اغلب آپارتمان نشینان از محیط کن نور خانه ناراضی شده اند. این امر در کنار عوامل دیگر مثل مشکلات مالی، نبود امکانات تفریحی در محیط زندگی، امکانات رفاهی و … ممکن است موجب شود آنان دست به اقداماتی از روی خشونت و عصبانیت بزنند. البته این بدان معنا نیست که زندگی در خانه‌ های کوچک و بی نور منجر به خشونت و بزهکاری شود، اما می توان به آن به عنوان یکی از عوامل موثر در تنش های روحی توجه کرد.

کم نوری در برخی موارد موجب پایین آمدن آستانه تحمل افراد و مشاجره‌ های خانوادگی می شود و هرچه خانه‌ ها کوچک ‌تر و تاریک تر باشند، تنش‌ های خانوادگی نیز افزایش می ‌یابد و موجب تاثیر استرس‌ های محیطی بر روابط خانوادگی می ‌شود.

رفع مشکل نور کم بر انسان ها

برای رفع این مشکل لازم است امکانات و شرایط محیط های شهری برای استفاده از نور طبیعی و هوای آزاد فراهم شود تا گامی در جهت کاهش ابتلا به بیماریهای روحی، روانی و حتی بزهکاری های اجتماعی و جرم و جنایت در شهر های بزرگ و کوچک، برداشته شود. هرچند امکانات شهری می تواند مردم را به قرارگرفتن در نور ترغیب کند اما انجام اقدامهای ساده مانند کنار زدن پرده ها، سحرخیزی، بیرون رفتن برای پیاده ‌روی و نرمش و ورزش سبک، نورپردازی مناسب با لامپ می تواند تاثیر بسزایی در سلامت روانی مردم داشته باشد. انجام این فعالیت‌ها موجب می شود روحیه نشاط و شادابی بیشتر در همان روزهای اول به طور چشمگیری در انسان افزایش یابد و تاثیر این شادابی نیز به خانه و اطرافیان منتقل شود.

تحقیقات زیادی نشان داده که نور ویژگی شفابخش بر سلامتی روحی و روانی دارد و در برخی شرایط بویژه در بیماران پیر و افسرده دارای خواص درمانی است. به هرحال به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض نور خورشید در فصل پاییز و زمستان برای سلامتی روحی و روانی بسیار سودمند است و نباید فراموش کرد که گاهی آگاه نبودن از برخی مسایل روحی و جسمی (از جمله تاثیر نور بر سلامت روحی)، مشکلات بهداشتی و سلامتی را دو چندان می‌کند.

تاثیر لامپ ال ای دی در افسردگی

یکی از مزایای لامپ ال ای دی و نور LED، کیفیت نوری آن است. در نورپردازی سازگار با محیط زیست همچون CFL، کیفیت نور را تا‌حد‌ ممکن پایین می‌آورند. گزینه‌های LED حتی از گزینه‌ی سایه روشن و سفید گرم، سفید یخی و نور روز برخوردار است. در ادامه تجربه یکی از شهروندان در مورد تاثیر نور لامپ بر افسردگی را مرور می کنیم.

« پاییز سال گذشته از نشانه‌های افسردگی زمستانی رنج می‌بردم. کلافه شده‌ بودم و به روان‌پزشک مراجعه کردم. پس از بررسی‌های بیشتر توسط کادر درمانی، جلسات روان درمانی به همراه دارو برایم تجویز شد. نکته‌ی جالب این دوره استفاده از جعبه‌های نوری برای بهبود وضعیت روحی من بود. احتمالاً شما درباره‌ی کوتاه شدن روزها و اثرات بد نور کم بر خلق و خوی افراد می‌دانید.

به پیشنهاد یکی از دوستانم لامپ‌ حبابی فلورسنت (لامپ کم مصرف) منزلم را به لامپ LED تغییر دادم. درحال حاضر هال خانه بسیار روشن است و دیگر نیازی به استفاده از تمامی لامپ‌ها ندارم. خوشحالم که بگویم از زمان شروع جلسات روان درمانی و استفاده از داروها بسیار سرحال‌ترم. وضعیت روشنایی منزل با کمک لامپ‌های ال ای دی بسیار بهتر شده است و این مسئله به بهبود وضعیت روحی من تاحدی کمک کرده است.»

هم اکنون می توانید از فروشگاه میتره، لامپ ال ای دی مورد نیازتان را خریداری کنید و از مزایای آن بهره مند شود.

دیدگاهتان را بنویسید