سوختن لامپ ال ای دی
سوختن لامپ ال ای دی

سوختن لامپ ال ای دی

علت سوختن لامپ ال ای دی چیست ؟

سوختن لامپ ال ای دی (LED bulbs burn out) و بطور کلی سوختن لامپ مانند سایر وسایل الکتریکی، امری طبیعی است. اما چرا  برخلاف گفته تولیدکنندگان لامپ و مدت زمان گارانتی لامپ، این محصول ۲۰ هزار ساعت عمر نمی کند و پس از مدت کوتاهی پس از خرید لامپ ال ای دی آن لامپ می سوزد؟ در این مطلب از مجله میتره با ما همراه باشید تا به علت سوختن لامپ ال ای دی یا به عبارتی دلایل سوختن لامپ ال ای دی بپردازیم. و پاسخ چرا لامپ روشن نمیشه را بدهیم.

در بین عوامل مختلف سوختن لامپ LED ، گرما دشمن اول لوازم الکتریکی است، هرچه دما بیشتر باشد، قطعه زودتر می‌سوزند. با این حال، با طراحی خوب، می توان گرمای ایجاد شده در لامپ را به بیرون هدایت کرد و از داغ شدن درایور جلوگیری کرد. توصیه می‌شود لامپ‌های ال ای دی را در قاب های بسته که جریان هوا ندارند نصب نکنید.

دلایل سوختن لامپ ال ای دی

دلایل مختلفی می تواند باعث سوختن لامپ ال ای دی شود که در ادامه به مهمترین عوامل سوختن لامپ LED اشاره می شود. این دلایل شامل:

  • کیفیت مواد اولیه و فناوری تولید چیپ ال ای دی
  • کیفیت طراحی لامپ ال ای دی
  • کیفیت فرایند مونتاژ لامپ ال ای دی
  • تغذیه چیپ ال ای دی
  • سیکل کاری
  • دمای محیط
  • استفاده نادرست
  • شرایط نگهداری لامپ
علت سوختن لامپ ال ای دی

کیفیت مواد اولیه و فناوری تولید چیپ ال ای دی

یکی از مهمترین علت سوختن لامپ ال ای دی کیفیت یک چیپ ال ای دی  است. ( همانطور که می دانید چیپ ال ای دی، قطعات کوچک ال ای دی می باشد.) همچنین کیفیت بر روی چشمک زدن لامپ یا سوسو زدن لامپ هم اثر گذار است. کیفیت درونی یک چیپ ال ای دی به موارد زیر بستگی دارد:

  • کیفیت مواد اولیه آن
  • فناوری و کیفیت دستگاه های تولید چیپ ال ای دی
  • کیفیت فرآیند تولید چیپ ال ای دی

کیفیت طراحی لامپ ال ای دی

طراحی هیت سینک و بدنه لامپی که بتواند گرمای تولید شده چیپ های ال ای دی را به خوبی دفع نماید، مساله مهم و چالشی همیشگی برای تولید کنندگان لامپ ال ای دی بوده است. هر گونه مشکل در طراحی و تولید هیت سینک و بدنه لامپ می تواند باعث کاهش عمر ال ای دی شود.

کیفیت فرایند مونتاژ لامپ ال ای دی

عواملی مانند فناوری مونتاژ، الکتریسیته ساکن موجود در بدن افراد و یا تجهیزات، کیفیت هوا و دمای سالن مونتاژ می تواند بر آسیب دیدن یا ندیدن چیپ ال ای دی در لحظه تولید لامپ ال ای دی تاثیر بگذارد.

مونتاژ-لامپ-ال-ای-دی

تغذیه چیپ ال ای دی

تغذیه چیپ های ال ای دی به وسیله درایورها انجام می شود. تولیدکنندگان چیپ های ال ای دی، برای هر محصول خود مشخصات تغذیه الکتریکی را بیان می کنند که برای عملکرد مطلوب آن محصول، این شرایط ویژه باید دقیقاً ایجاد گردد. هرگونه تخطی از شرایط اعلام شده برای تغذیه الکتریکی چیپ های ال ای دی، می تواند آسیب زننده باشد. پس کیفیت درایور ال ای دی که بتواند شرایط را مطابق با گفته تولید کننده چیپ ال ای دی حفظ کند در عمر ال ای دی بسیار تعیین کننده است.

سیکل کاری

خواه ناخواه میزان خاموش و روشن شدن یک چراغ یا لامپ ال ای دی بر عمر آن اثر گذار است؛ زیرا در هنگام روشن شدن لامپ، استرس های گرمایی و الکتریکی به تک تک اجزای لامپ و چراغ وارد می‌شود که این استرس ها می تواند بر کاهش مقاومت عایقی و در نهایت کاهش عمر اجزا، اثر بگذارد.

 

شرایط نگهداری لامپ

تمیز نکردن بدنه چراغ و لامپ از گرد و غبار و آلودگی نیز می تواند سبب کاهش تبادل حرارتی چراغ  و لامپ ال ای دی با محیط اطراف خود شود و این امر سبب افزایش دمای نقطه اتصال می گردد و امکان صدمه دیدن چیپ ال ای دی وجود دارد.

دلایل سوختن لامپ ال ای دی

دمای محیط

بطور کلی انواع لامپ ال ای دی، منابع نوری هستند که در سرما بهتر کار میکنند، یعنی هرچه محیط سرد تر باشد، عملکرد آنها بهتر می شود. تولید کننده چیپ ال ای دی بر روی محصول خود نقطه ای را تحت عنوان نقطه اتصال تعیین می کند و مشخص می کند که  دمای این نقطه نباید مثلاً از ۸۵ درجه سانتی گراد تجاوز نماید. بطور مثال فرض کنید در شرایط کار عادی لامپ ال ای دی، دمای اتاق ۲۵ درجه سانتیگراد بوده و دمای نقطه اتصال چیپ ال ای دی، ۷۰ درجه سانتیگراد می باشد. حال با افزایش دمای اتاق، دمای نقطه اتصال افزایش پیدا می کند و اگر از مقدار اعلام شده توسط تولید کننده بیشتر شود، قطعاً به ال ای دی آسیب وارد شده و عمر آن کاهش می یابد.

 

استفاده نادرست

اگر لامپ ال ای دی که مخصوص استفاده از فضای داخلی است در فضای بیرونی استفاده شود، نفوذ آب و گرد و غبار می تواند سبب آسیب به آن شود. این موارد می تواند باعث شامل نشدن گارانتی لامپ باشد.

 

با توجه به موارد ذکر شده، باید گفت که سوختن لامپ ال ای دی فقط  تابعی از زمان نیست، بلکه وابسته به کیفیت ساخت چیپ ال ای دی،کیفیت طراحی هیت سینک و بدنه چراغ و لامپ، کیفیت شرایط مونتاژ لامپ و چراغ، کیفیت اجزای الکتریکی محصول و شرایط بهره برداری می باشد.

همچنین در این مورد می توانید مطالب آموزش ساخت لامپ ال ای دی ، آموزش تعمیر لامپ ال ای دی و چرا لامپ می سوزد ؟ را مطالعه بفرمایید.

این پست دارای 2 نظر است

  1. داود جلیل زاد

    عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    اگر امکان دارد راهنمایی درباره جایگزینی ال ای دی های سوخته با مشابه خود از نظر توان و ولتاژ و ابعاد ارایه دهید
    با تشکر

    1. یاسر رحیمی

      یک لامپ ال ای دی دارم که موقع روش کردن نصفش روش و نصف دیگرش روشن نمیشه چرا؟

دیدگاهتان را بنویسید