هیت سینک لامپ ال ای دی چیست و چه کاربردی دارد
هیت-سینک-لامپ-چیست-و-چه-کاربردی-دارد

هیت سینک لامپ ال ای دی چیست و چه کاربردی دارد

هیت سینک لامپ ال ای دی

گرمای تولید شده در اثر تبادل انرژی در بعضی از قطعات باعث سئختن یا خرابی و از کار افتادگی آن ها می شود. به همین دلیل است که در مهندسی، طراحی و استفاده تجهیزات هیت سینک اهمیت پیدا میکند. هیت سینک می تواند طول عمر دستگاه و یا قطعه مورد نظر شما را سال ها افزایش دهد. در این مقاله از مجله میتره پاسخ سوال هیت سینک چیست ؟ هیت سینک چه کاربردی دارد ، خرید هیت سینک و قیمت هیت سینک را خواهید یافت.

[/vc_column]

هیت سینک چیست  ؟

خنک کننده یا گرماگیر که در اصطلاحات فنی هیت سینک (Heat Sink) نامیده می شود. این قطعه در تولید تجهیزات گوناگون برای کاهش گرمای تولیدی منبع و کنترل حرارت استفاده می شود. به عبارتی دیگر هیت‌سینک یک نوع مبدل حرارتی است که حرارت تولیدی در تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی را منتقل می کند و با پراکنده کردن حرارت، دما را در وسیله مورد نظر کنترل می کند.

انواع هیت سینک

اگر قصد خرید هیت سینک و یا استفاده از آن را دارید باید با انواع هیت سینک هم آشنایی داشته باشید. زیرا علاوه بر مشخصات و کاربرد، قیمت هیت سینک ها هم متفاوت است. بطوری کلی این قطعات به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • فعال (Active)
  •  غیرفعال (Passive)

هیت سینک فعال

مدل فعال معمولا از فن برای انتقال حرارت استغاده می کند. مزیت نوع فعال این است که کارایی بسیار خوبی دارد اما داشتن اجزای متحرک و قیمت زیاد از معایب آن ها است.

هیت سینک غیر فعال

مدل غیرفعال اجزای مکانیکی ندارد و انتقال حرارت در آن ها از طریق فین ها و با استفاده از فرآیند همرفت انجام می شود. این نوع قطعه در وسایلی مانند لامپ های ال ای دی استفاده می شود.

خرید-انواع-هیت-سینک

انواع جنس هیت سینک چیست؟

معمولا این قطعات از دو نوع ماده ساخته می شوند که شامل :

  • مس
  • آلومینیوم

جنس مس هدایت حرارتی بالایی دارد و می تواند حرارت را به سرعت منتقل کند.  آلومینیوم که هدایت حرارتی پایین تری دارد اما هزینه و وزن قطعه را کاهش می دهد. به دلیل اینکه که معمولا هیت سینکها از جنس آلومینیوم می باشند و به نسبت گران قیمت هستند، تولیدکنندگان با احتیاط و صرفه جویی زیادی از آنها استفاده می نمایند، اما به هر حال برای حصول طول عمر مورد نظر محصول، دمای کار باید بر روی نقطه ای تثبیت گردد که مجاز باشد که این خود مستلزم طراحی مناسب و علمی و محاسبات دقیق است.

کاربرد هیت سینک چیست ؟

هیتسینک به طور گسترده ای در تولید وسایل الکترونیک که قطعات حساس به افزایش دما دارند، به کار برده می شود. این قطعه حرارت تولید شده را جذب می کند و به تدریج از خود تخلیه می کند و به این طریق حرارت محصول را کنترل می کنند.

کاربرد هیت سینک در لامپ ال ای دی

هیت سینکی که داخل ال ای دی استفاده می شود برای جذب و انتقال گرمای حاصل از تابش نور قطعات ال ای دی و انتقال آن به هیت‌سینک خارجی می باشد. زیرا حرارت بالا باعث آسیب به فسفر داخل LED می شود که این آسیب باعث کاهش نور خروجی، تغییر رنگ و طول عمر می شود. به همین دلیل انتخاب هیت‌سینک از نظر جنس و کیفیت اهمیت فراوانی در کیفیت نور دارد و در قیمت لامپ ال ای دی هم بسیار تاثیرگذار است.

بر عکس تصور اشتباه بسیاری مبنی بر اینکه لامپ ال ای دی گرما تولید نمی کند، این قطعه الکترونیکی همانند سایر وسایل الکتریکی حرارت تولید می کند. در لامپ ال ای دی این حرارت تاثیرش پس از مدتی خود را نشان خواهد داد و می تواند باعث افت نور و تغییر رنگ خروجی لامپ می گردد. از طرف دیگر طراحی نامناسب محصول از لحاظ مدیریت گرمایی باعث می گردد که دمای کاری درایور لامپ افزایش یابد و تاثیر منفی آن کاهش طول عمر لامپ می باشد.

لامپ LED به خنک کننده نیاز دارد، پس اگر مشاهده کردید که بدنه لامپی داغ نمی شود و حرارت درون آن توسط هیت سینک به بیرون هدایت نمیگردد مطمئن باشید که این لامپ دارای طول عمر بالایی نخواهد بود و به مرور زمان میزان و رنگ نور خروجی آن تغییر خواهد کرد، گرچه گرم شدن بدنه نیز به تنهایی دلیل قطعی و کافی برای خوب بودن کیفیت لامپ نمی باشد.

این پست دارای یک نظر است

  1. جواد خیری

    سلام ،وقت بخیر،خدا قوت
    من مغازه الکتریکی دارم میتونم‌از محصولات شما برای مغاره الکتریکی بگیرم،بابت همکاری بهم قیمت محصولاتتون رو برام میفرستین

دیدگاهتان را بنویسید