تاثیر نور بر بهره وری
نور-و-بهره-وری

تاثیر نور بر بهره وری

تاثیر نور بر بهره وری

نورپردازی (Lighting) مناسب یکی از عوامل مؤثر بر سلامت روانی کارمندان در محیط کار به‌ حساب می‌آید که می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری و روحیه‌ی بهتر کارمندان شود. در اغلب موارد وقتی صحبت از سلامت روانی و جسمی کارمندان در محیط کار به میان می‌آید، توجه چندانی به نورپردازی در محل کار نمی‌شود و بیشتر تمرکزها به ایجاد یک محیط کاری شادتر و سالم‌تر است. اما لازم است بدانید که نورپردازی نامناسب تاثیرات منفی  نظیر خستگی چشم، سردرد، خستگی جسمی و همین‌طور استرس و نگرانی بر سلامت جسم و روان کارمندان دارد. در ادامه با مجله میتره همراه باشید تا به بررسی تاثیر نور بر بهره وری و تاثیر نور لامپ بر بهره وری بپردازیم تا با دقت بیشتر به خرید لامپ ال ای دی برای اداره و شرکت، لامپ‌ ال‌ ای‌ دی برای فروشگاه‌ ها و مغازه ها و لامپ ال ای دی برای خانه پرداخت.

تاثیر نور مصنوعی بر بهره وری کار

به همان اندازی که نورپردازی در محل کار مهم است، ضروری است که نوع نورپردازی را با توجه به نوع کاری که در محل کار قرار است انجام شود انتخاب کنیم. به عنوان مثال، در یک دفتر که در آن کامپیوتر به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرد، لازم است از مقدار کافی نور به گونه‌ای استفاده کنیم که اثر روشنایی صفحه نمایش کامپیوتر در چشم کارمندان را کاهش دهد.

نور لامپ‌ ال ای دی با دمای رنگ کمتر از ۳۳۰۰ کلوین باعث می‌شود که در محیط احساس گرم بودن و آرامش ایجاد شود. رنگ نور این لامپ‌ها مشابه لامپ‌های التهابی است. این لامپ‌ها برای محیط‌هایی که قرار است فرد در آن به استراحت بپردازد یا در آن احساس آرامش داشته باشد مانند هتل‌ها، بیمارستان‌ها، اتاق خواب و نشیمن منازل، مهد کودک‌ها و سالن‌های کنفرانس مناسب است.

نور لامپ‌های ال ای دی با دمای رنگ ۳۳۰۰ تا ۵۰۰۰ کلوین رنگ نوری بین آفتابی و مهتابی است. این لامپ‌ها برای محیط‌های کاری مانند کارگاه‌ها، دفاتر اداری، نمایشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، سالن انتظار، بانک‌ها، مراکز آموزشی و نیز آشپزخانه منازل ایده‌آل هستند.

این لامپ‌های ال ای دی با تولید نوری با دمای رنگ بالاتر از ۵۰۰۰ کلوین بسیار مناسب برای تامین روشنایی اماکنی هستند که به روشنایی زیاد نیاز دارند. مکان هایی مانند فروشگاه‌ها، سوپر‌مارکت‌ها، صنایع تولیدی، کارخانه‌ها و … می‌توانند از این لامپ‌ها استفاده کنند.

تاثیر نور لامپ بر بهره وری

نور طبیعی و تاثیر نور مصنوعی بر بهره وری

تاثیر نور مصنوعی محل کار بر بهره وری کار می تواند بسیار زیاد باشد و بنابراین نیاز به پیدا کردن تعادل کامل که متناسب با محل کار باشد و برای سلامتی کارمندان نیز مضر نباشد بسیار مهم است.

بر اساس یک مطالعه که توسط انجمن طراحی داخلی آمریکا انجام شده است، ۶۸ درصد از کارمندان اداره جات در مورد روشنایی دفتر خود شکایت دارند. واقعیت این است که یک چنین درصد عظیمی از کارکنان که تا این اندازه نگرانی در مورد روشنایی محل کار خود دارند به گونه‌ای که احساس به انجام شکایت در مورد آن را داشته باشند، نشان می دهد که داشتن نور مناسب بسیار مهم است و چیزی است که کارفرمایان باید به آن توجه داشته باشند.

به این ترتیب به طور کلی، بهترین و مناسب ترین نوع نورپردازی بسته به نوع کار، نور طبیعی است.

در طول روز، تنظیم محل کار به نحوی که نور طبیعی برای محل کار کافی باشد، ساده ترین، مطمئن ترین و قابل توصیه ترین گزینه در این مورد می‌باشد. صرف نظر از این واقعیت که نور طبیعی باعث کاهش میزان سردرد می شود و استرس و خواب آلودگی را کاهش می‌دهد، تحقیقی در این مورد بیان می کند که پنجره‌ها و هر نوع روشنایی طبیعی یکی از عوامل تعیین کننده رضایتمندی کارمندان است و رضایت را در محیط کار بوجود می‌آورد.

این به علت توانایی نورپردازی در تاثیر گذاری بر بدن انسان در دو روش متفاوت است، که شامل تأثیر مستقیم بر اینکه تا چه حد کارمند می‌تواند ببیند، و تاثیر غیر مستقیم بر خلق و خو و رفتار کارمند می‌باشد. به طور مشابه، نور طبیعی کمک می کند تا سطح اضطراب کاهش یابد و همچنین اطمینان حاصل شود که آسیب‌هایی مانند خستگی یا تنش چشم و همچنین میگرن کمتر در کارمندان بوجود می‌آید. تأثیر روانشناختی نور طبیعی بر بازدهی کاری مثبت است و بسیار برای همه توصیه می‌شود.

تاثیر-نور-بر-بهره-وری-محل-کار

میزان نور در مکان های مختلف محل کار

راهروها

راهروها جایی است که کارکنان به صورت روزانه با هم گپ می‌زنند و مراجعین منتظر انجام کارهای خود می‌مانند. برای فضای این چنینی بهترین انتخاب نورپردازی آرامش‌بخش، ملایم و حتی مقداری تار، مناسب است. برای این منظور ما به شما استفاده از مجموعه‌ای از لامپ‌های ال‌ای‌دی پایه سوزنی COB ۵٫۵ واتی جایگزین هالوژن (دمای رنگ آفتابی) را پیشنهاد می‌کنیم. رنگ ملایم باعث ایجاد حس راحتی می‌شود و برای فضاهای صمیمی مانند غذاخوری نیز پیشنهاد می‌شود.

اتاق محل کار

محیط کاری کارکنان، جایی که بیشتر روز را در آن سپری می‌کنند نیازمند نور سفید و درخشان است، نوری غیر گرم که اتاق را کامل روشن می‌کند. نور سفید، با نفوذ و بهترین انتخاب برای محیط کار است. ما برای این منظور چراغ ال‌ای‌دی گرد COB ۳۵ واتی (دمای رنگ مهتابی) را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته از آن‌جایی که انتخاب نور به سلائق شخصی وابسته است، باید امکان شخصی سازی برای هر کدام از کارکنان به وسیله چراغ‌های مطالعه یا روشنایی‌های دیگر فراهم باشد.

اتاق جلسات

به منظور افزایش توان ذهنی در جلسات هم‌فکری ما نور سفید و درخشان پنل ال ای دی سقفی ۶۰×۶۰  را به شما پیشنهاد می‌کنیم. نوری تسکین دهنده و در عین حال انرژی بخش که باعث ایجاد خلاقیت در محیط کار می‌شود. از آن‌جایی که خیرگی لامپ‌های ال‌ای‌دی نسبت به لامپ‌های فلوئورسنت کمتر است، تمرکز کردن برای کارکنان در جلسات راحت‌تر می‌شود.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در حوزه تاثیر نور بر بهره وری و تاثیر نور لامپ بر بهره وری می توانید مطالب انواع نور لامپ ال ای دی، روشنایی، میزان روشنایی و نور لامپ، تاثیر نور و روشنایی بر سلامت روانی انسان، نور چیست ؟ | ماهیت نور را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید