تعمیر لامپ ال ای دی با هیتر
آموزش-تعمیر-لامپ-ال-ای-دی-با-هیتر

تعمیر لامپ ال ای دی با هیتر

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی با هیتر

لامپ ال ای دی (لامپ LED) یک منبع روشنایی است که نور را با کمک دیودهای نوری تولید می کند. طول عمر بالا، روشنایی نور با کیفیت و مصرف بهینه انرژی از مزایای استفاده از لامپ ال ای دی می باشد. اما اگر لامپ ال ای دی آسیب ببیند نحوه تعمیر لامپ LED چگونه خواهد بود؟ تعمیر این لامپ روش های مختلفی دارد، برای آموزش تعمیر لامپ ال ای دی با هیتر در ادامه با این مطلب از مجله میتره همراه باشید.

تعمیر لامپ LED کار دشواری نیست و احتیاج به مکان خاصی هم ندارد. برای تعمیر این نوع لامپ شاید در ابتدا تنها آشنایی مختصری با عملکرد لامپ و دشتن تجهیزاتی ساده کافی باشد.

تعمیر لامپ ال ای دی

هیتر ال ای دی و smd چیست و چه کاربردی دارد ؟

هیتر LED SMD وسیله ای کاربردی مناسب تعمیرات و تعویض انواع چیپ های ال ای دی و اس ام دی میباشد.

ساختار هیتر معمولا از PTC می باشد و دمای یکنواخت و ثابت برای ذوب کردن قلع تولید می کند که باعث می شود قطعات ریز مانند دیودهای ال ای دی و آی سی ها از رویی برد جدا شوند.

همچنین بجای هیتر می توانید از هویه استفاده کنید که احتیاج به مهارت و تخخصی کمتری دارد. برای کار با هویه و لحیم کاری می توانید به مطلب آموزشی مربوط به آن در مجله میتره مراجعه کنید.

 

نکات استفاده از هیتر

برای استفاده بهتر از هیتر و طولانی تر شدن عمر آن بهتر است که این نکات را در نظر داشته باشد:

  • مصرف برق یک هیتر اگر ۱۰۰ وات باشد، مقاومت داخلی آن ۴۵۰ تا۵۱۰ اهم میباشد. جریان حدود نیم آمپر مصرف دارد.
  • ازلحاظ کارکرد مانند یک هویه عمل می‌کند برای رسیدن به دما ۱۷۰ درجه تقریبا دفعات اول حدودا ۴ دقیقه زمان نیاز است
  • نقطه ذوب قلع بستگی به نوع قلع از ۱۷۰ تا ۱۹۵ درجه است. اگر هیتر تا ۲۲۰ درجه حرارت تولید کند روی لامپهای smd رزین اپوکسی وجود دارد که در دمای ۲۲۰ به بالا امکان خراب شدن دارد پس در مورد تعویض لامپ‌های smd بعد ازمطمئن شدن ازسوخته بودن آن کمی سرعت عمل داشته باشید.
  • سعی شود زمان کارکرد دستگاه مانند هویه کاری خودتان زیاد بالا نرود یعنی برای طول عمر بیشتر دستگاه، هر نیم الی یکساعت کمی استراحت به دستگاه بدهید.
  • چیپهای smd بستگی به قطر صفحه آن که در بعضی موارد نازک و در برخی ضخیم تر است، در دماهای مختلف smd های سوخته ازآن جدا می‌شوند.
  • برای وصل کردن لامپ‌های smd ( قطعات ال ای دی ) بر روی برد حتما از روغن یا خمیر فلاکس بصورت قطره ای استفاده کنید تا قطعات لامپ بهتر وصل شوند.
  • درصورت تمایل میتوانید ازیک دیمر ۱ کیلو وات سرراه برق استفاده کنید که کمی دمای هیتر را تنظیم کنید.
 
روش-لحیم-کاری-و-تعمیر-با-هیتر
 

روش لحیم کاری ال ای دی با هیتر

روش های مختلفی برای لحیم کاری LED به غیر از هویه دستی وجود دارد. مثلا استفاده از هویه پنسی که به هویه قطعات smd  هم معروف است. این وسیله که به راحتی دو طرف LED را می گیرد و خودش لحیم را بر روی پنل ذوب می کند.

روش دیگر استفاده از خمیر قلع و دستگاه هیتر یا فندک گازی می باشد. باید مقدار خیلی کمی در حد پایه LED  خمیر قلع بر پنل LED با پنس یا سوزن یا سرنگ قرار دهیم و بعد LED را بر روی ان قرار دهیم.

چون خمیر قلع حالت چسبندی دارد قطعه حرکت نمی کند و شما باید هیتر هوای گرم را از زیر به پنل بگیرید و منتظر باشید که خمیر قلع ذوب شود و بعد از دود کردن خمیر قلع ٰ هیتر را بر دارید. خود خمیر خشک میشود و LED به محکمی می چسبد البته باید مراقب حرارت و حد فاصله قرار دادن هیتر در زیر پنل باشید که به مابقی LED ها اسیب وارد نکند.

مراحل تعمیر لامپ ال ای دی با هیتر

برای تعمیر لامپ ال ای ای دی با هیتر ( تعمیر لامپ اس ام دی با هیتر ) مراحل زیر را انجام دهید.

در حین کار رعایت نکات ایمنی را فراموش نکنید. لامپی که متصل به برق است را باز نکنید و پس از قطع برق هم حداقل یک دقیقه صبر کنید تا برق موجود در درایور لامپ تخلیه گردد.

گام اول : آماده کردن وسایل مورد نیاز

برای تعمیر لامپ ال‌ای‌دی وجود برخی ابزار ضروری است. این ابزار شامل موارد زیر می باشد:

  • هیتر ( یا هویه )
  • سیم لحیم
  • مولتی متر
  • انبرک یا پنس
  • نوار چیپ های ال ای دی
  • منبع تغذیه

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

 

گام ۲ : باز کردن لامپ و بررسی قطعات و عیب یابی

در حین تعمیر هیچ گاه لامپ ال ای دی را روی سرپیچ باز و تعمیر نکنید. ابتدا لامپ باید باز شده تا تعمیر شود و تا زمانی که بصورت کامل سرهم نشده است آنرا روی سرپیچ نبندید. بی توجهی به این نکته ممکن است موجب برق گرفتگی و حتی خطر مرگ را در پی داشته باشد.

ابتدا حباب لامپ ال ای دی را بپیچانید و باز کنید. سپس بورد را بررسی کنید تا اگر آثار خرابی یا آسیب فیزیکی وجود دارد را پیدا کنید. با کمک مولتی متر خازن ها و دیودها را بررسی کنید. معمولا این قطعات سالم هستند، اما در گام اول باید این قطعات را چک کرد.

در گام بعدی باید ال ای دی ها را بررسی کرد تا لامپ خراب را پیدا کنید. با کمک دیودسنج مولتی متر می‌توان ال ای دی ها را بررسی کرد. ممکن است ال ای دی سوخته از ظاهرش مشخص باشد و روی بورد آثار سوختگی یا سیاهی بجا گذاشته باشد. اگر ال ای دی با دیودسنج مولتی متر روشن شد و با جابجا کردن دو سر آن خاموش ماند سالم است، وگرنه خراب بوده و باید این قطعه تعویض گردد.

 

گام ۳ : تعویض ال ای دی های خراب

با هویه دو طرف ال ای دی خراب را کمی حرارت داده و تا بتوانید آنرا جدا کنید. نگران سالم درآوردن آن نباشید چون این قطعه دیگر قابل تعمیر نیست. اما باید مراقب باشید به برد آسیبی نرسد. به وسیله پنس ال ای دی جدید را در محل ال ای دی سوخته قرار دهید. سپس دو طرف آن را با هویه به بورد لحیم کنید. توجه کنید که جهت مثبت و منفی درست باشد.

تولیدکنندگان لامپ و روشنایی

 

 

گام ۴: بستن لامپ و تست کردن لامپ

پس از تعویض قطعه خراب، با دقت بورد و حباب لامپ را بسته و محکم نمایید. توجه کنید حباب را بیش از اندازه فشار ندهید تا آسیب نبیند. سپس آن را برای تست به سرپیچ بسته و روشن نمایید. با اجرای این مرحله، تعمیر لامپ ال ای دی شما به پایان رسیده است.

کابرد چراغ led سقفی

دیدگاهتان را بنویسید