مزایای زیست محیطی لامپ ال ای دی چیست ؟
مزایای-زیست-محیطی-لامپ-ال-ای-دی

مزایای زیست محیطی لامپ ال ای دی چیست ؟

مزایای زیست محیطی لامپ ال ای دی چیست ؟ ؛ لامپ ال ای دی و محیط زیست

همواره یکی از دغدغه های هر جامعه ای توجه به محیط زیست و مسائل مرتبط با آن بوده است. یکی از اثر گذارتین موضوعات بر محیط زیست، تولید و مصرف انرژی می باشد. اما لامپ های ال ای دی که مصرف آن در سال های اخیر روندی رو به رشد داشته است چه تاثیری در این موضوع دارد؟ آیا این نوع لامپ ها در مقایسه با لامپ های رشته ای و لامپ های کم مصرف برای محیط زیست بهتر است؟ برای بررسی این موضوع و پاسخ به این سوال، در مجله میتره به بررسی جنبه های مختلف لامپ ال ای دی از منظر محیط زیست و مصرف انرژی پرداخته ایم که شامل موضوعاتی مانند:

  • مصرف انرژی
  • مواد سمی و مضر
  • تولید کربن
  • آلودگی نوری
  • طول عمر لامپ
  • ایمنی
  • گرمای تولید شده
لامپ-ال-ای-دی-محیط-زیست

مصرف انرژی

لامپ های ال ای دی تا ۹۰ درصد نسبت به نورپرداز با لامپ های قدیمی تر، کارآمد‌تر هستند. ۹۵ درصد انرژی در ال ای دی ها به نور تبدیل می‌شود و تنها ۵ درصد به عنوان گرما هدر می رود. این مورد را با لامپ‌های فلورسنت مقایسه کنید که ۹۵ درصد انرژی را به گرما و تنها ۵ درصد را به نور تبدیل می‌کنند.

لامپ های ال ای دی همچنین نسبت به سایر چراغ‌ها, توان کمتری را مصرف می‌کنند. یک لامپ ال ای دی ۲۰ میتره وات می‌تواند با لامپ رشته ای ۲۰۰ وات معمولی جایگزین شود تا همان سطح نور را بدهد. همچنین مصرف کمتر انرژی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد شد.

مواد سمی و مضر

یکی از مهمتریم مزایای لامپ ال ای دی در مقایسه با فلورسنت یا کم مصرف این است که هیچ عنصر سمی‌ ندارند. در حال حاضر بیشتر مکان‌های عمومی از لامپ فلورسنت (مهتابی) استفاده می‌کنند که حاوی مواد شیمیایی مضر مانند جیوه هستند. هر یک از آن‌ها حاوی ۴ تا ۵ میلی‌گرم جیوه هستند. عبارت Hg نوشته شده بر روی این نوع لامپ بیان‌گر همین مفهوم می‌باشد.

وجود مواد سمی، محیط زیست را هنگام دفن این نوع زباله به شدت آلوده می‌کند. استفاده از لامپ LED از هزینه و پیامد‌های زیست محیطی جلوگیری کرده و به محافظت از محیط زیست در برابر زباله‌های سمی کمک می کند.

تولید کربن

یکی از راه‌های کمک به محیط زیست و کاهش آلایندگی، کاهش میزان کربن است. نمونه خوب کاهش میزان کربن تولید شده، استفاده از روشنایی ال ای دی است. میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از لامپ های LED بسیار کمتر از چراغ‌های معمولی یعنی لامپ‌های رشته‌ای یا فلورسنت است. طبق محاسبات انجام شده، یک لامپ LED با همان میزان درخشش یک لامپ رشته‌ای، ۸۰ درصد گاز گلخانه‌ای کمتری را منتشر می کند.

آلودگی نوری

لامپ ال ای دی از کیفیت بهتری در توزیع نور برخوردار هستند و نور را در یک جهت متمرکز می‌کنند؛ برخلاف سایر انواع نورپردازی که با انتشار نور در همه جهات، انرژی خود را هدر می‌دهند. با توجه به این ویژگی، LED با کاهش نور پراکنده ناخواسته در محیط، میزان آلودگی نوری را کاهش می‌دهند. این بدان معنی است که برای دستیابی به همان میزان درخشش داده شده توسط لامپ‌های فلورسنت و رشته‌ای، به لامپ ال ای دی کمتری نیاز است. استفاده از چراغ‌های کمتر باعث کاهش مصرف انرژی می‌شوند و بنابراین برای محیط زیست سودمند خواهد بود.

گرمای تولیدی لامپ

ال‌ای‌دی‌ها عملکرد بهینه ای دارند و حدود ۹۰ درصد انرژی کمتری در مقایسه با لامپ های رشته‌ای مصرف می‌کنند و هزینه‌های مصرف کمتری که به همراه دارند. همین مساله موجب شده است تا ال ای دی ها نسبت به سایر لامپ ها گرمای کمتری تولید کرده و سازگاری بیشتری از این نظر با حفظ محیط زیست دارند.

طول عمر لامپ

طول عمر بیشتر به معنای کاهش انتشار کربن است. لامپ ال ای دی چند برابر بیشتر از سایر انواع چراغ ها عمر می‌کنند و نیاز به تعویض‌های مکرر را کاهش می‌دهند. لامپ ال ای دی میتره حدود ۲۵ هزار ساعت دوام خواهد آورد. در مقایسه، لامپ‌های رشته‌ای ۱۲۰۰ ساعت دوام می‌آورند و ۶۰ وات برق مصرف می‌کنند، در حالی که لامپ‌های فلورسنت فشرده ۸۰۰۰ ساعت دوام می‌آورند و از ۱۳ تا ۱۵ وات انرژی استفاده می‌کنند. این امر باعث می‌شود از چراغ‌های کمتری استفاده شود و از این رو منابع کمتری برای فرآیندهای تولید، مواد اولیه، بسته بندی و حمل و نقل مورد نیاز باشد.

ایمنی

لامپ های ال ای دی به دلیل جنس بدنه آن در مقایسه با لامپ های رشته ای و کم مصرف استحکام بسیار بیشتر دارد. این نوع لامپ کاملاً آب‌بندی شده و در برابر لرزش، ضربه و شرایط سخت آب و هوایی بسیار مقاوم است. علاوه بر این، از هیچ قسمت شیشه‌ای تشکیل نشده و از این رو در صورت آسیب فیزیکی لامپ، خطر آسیب جدی وجود ندارد.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مطالب روز زمین پاک چه روزی است ؟ و همه چیز درباره پدیده گرم شدن زمین یا گرمایش جهانی را مطالعه نمایید.

این پست دارای 2 نظر است

دیدگاهتان را بنویسید